De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Utrecht, oktober 2009 De klant is koning? Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Utrecht, oktober 2009 De klant is koning? Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Utrecht, oktober 2009 De klant is koning?

4 Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop

5 Ledengroei afgelopen jaren

6 cle-mhe Potentieel van leden verdeeld over postcodegebieden Potentieel is niet gelijkmatig over Nederland verdeeld Groot aantal potentiële leden in de Randstad en Noord-Brabant. Het potentieel in Noord-Nederland en Zeeland is daarentegen veel lager. Potentieelberekening per regio Aantal potentiële nieuwe leden KNHB per 3-cijferige postcode > 500

7 cle-mhe Top 25 regio's vertegenwoordigt bijna 90% van het potentieel RegioPotentieelCumulatief % Utrecht - Zeist - Woerden % Rotterdam - Schiedam % 's-Hertogenbosch % Hilversum % Eindhoven - Helmond % Amsterdam - Purmerend % 's-Gravenhage % Haarlem - Beverwijk - Velsen % Leiden - Alphen a/d Rijn % Arnhem - Doetinchem % Breda % Amersfoort % Enschede - Hengelo % Tilburg % Nijmegen % Zwolle - Kampen % Groningen % Alkmaar % Lelystad % Apeldoorn 70583% Deventer 69485% Maastricht 67786% Roermond - Weert 66287% Venlo 64488% Winterswijk - Zutphen 60089% Overige 25 regio's % Totaal Potentieelberekening per regio

8 De KNHB 313 verenigingen Kleinste vereniging: 65 leden Grootste vereniging: leden Gemiddeld 6 bestuursleden per vereniging: ruim 1900 bestuurders waarvan 320 penningmeesters

9 Organisatiestructuur 6 Districten Statutaire commissies Bondscommissies Verenigingen Platte organisatie Districten alleen uitvoerend

10 Feiten Ongeveer tien initiatieven voor nieuwe verenigingen Op was het ledenaantal Aantal jeugdleden Bereik incl. ouders minimaal competitiewedstrijden dit seizoen, dus scheidsrechters Elke week 9000 wedstrijden, dus ook wedstrijdformulieren 500 rode kaarten per jaar Nu meer dan scheidsrechters met diploma G hockey: 55 verenigingen, komend seizoen van 4 naar 5 regio’s LG hockey: 11 verenigingen Schoolhockey: meer dan 720 teams Sport en kinderopvang: nu ruim 40 verenigingen 55 verenigingsmanagers

11 Strategische visie ontwikkeling

12

13 Ambitieniveau De KNHB groeit naar leden Leden langer behouden Groeien binnen de bestaande senioren doelgroepen Groeien vanuit nieuwe verenigingen in ‘volle’ hockeygemeenten / in ‘witte vlekken’ gebieden 60 nieuwe clubs nodig

14 Brede basis binnen jeugd leidt tot een aantal problemen Issues anno 2008 Te veel groei op alleen jeugd zal huidige problemen alleen maar groter maken: Geen basis voor een (kwalitatief) kader Weinig draagvlak voor inkomsten Beperkte sponsoring Geen evenwichtig gebruik van de velden (zaterdag versus zondag) Daarnaast blijft imago een punt van aandacht 0-12 jaar jaar 18 – 25 jaar jaar jaar > 45 jaar 0-12 jaar jaar 18 – 25 jaar jaar jaar > 45 jaar Een evenwichtig ledenbestand creëert: Een brede basis voor vrijwilligerswerk Meer draagvlak voor inkomsten Groter netwerk voor sponsoring Mogelijkheden tot optimaal gebruik van de faciliteiten Ontwikkeling ledenbestand volgens huidige strategie is gericht op absolute groei, wat kan leiden tot problemen op langere termijn. Om problemen te voorkomen en op te lossen moet een evenwichtige opbouw van het ledenbestand worden nagestreefd jaar jaar 18 – 25 jaar jaar jaar > 45 jaar Ambitieniveau

15 introvert extravert groepego CONTROLE GEBORGENHEID/ZEKERHEID MANIFESTATIE/VITALITEIT HARMONIE Hockey alle sporters Hockey volgens hockeyers individualisme zelf verzekerd doelgericht succesvol krachtig geldingsdrang integratie openheid harmonie warmte spontaan ontvankelijk Herpositionering hockey Verandering van imago

16 Meerjarenbeleidsplan

17 8 Speerpunten: Hockeyactiviteiten op maat Hockey op wereldniveau Goed hockey begint bij goed kader Behoud van de hockeycultuur Focus op gerichte groei Hockey midden in de samenleving Sterke verenigingen Optimale communicatie en sponsoring

18 8 doelgroepen jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar jaar 45 – 60 jaar Jong volwassenen Starters Ouders Jongere jeugd Jeugd 60 jaar en ouder 4 – 6 jaar 60- plussers jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar jaar Starters Ouders Jeugd 4 – 6 jaar Kleuters Ouders

19 Hockeyactiviteiten op maat

20 Meerjarenbeleidsplan Hockeyactiviteiten op maat Kwalitatief goede competitie met voldoende uitdaging Elke hockeyer een passende hockeyvorm Gerichte bedieningsconcepten doelgroepen: leden meer bieden, binden en betrekken Hockeyassortiment Rolstoelhockey integreren binnen de KNHB

21 Hockey op wereldniveau

22 Meerjarenbeleidsplan Hockey op wereldniveau Tophockey mogelijk maken, Nederland structureel wereldtop Optimale randvoorwaarden, waardoor het Nederlandse hockey topprestaties kan leveren Deelnemen en rol bij organisatie van internationale toernooien - WK dames en heren 1998, 2014 en organiseren van EK en CT Vertegenwoordigers in internationale besturen en commissies

23 EK 2009 Amstelveen EK zaal 2010 Almere WK 2010 India WK 2010 Argentinië

24 Goed hockey begint bij goed kader

25 Kwaliteit als aandachtspunt

26 Meerjarenbeleidsplan Goed hockey begint bij goed kader Elke hockeyer een competente trainer, coach en scheidsrechter KNHB Academie Opleiden van ruim 2000 trainer/coaches per jaar Verhoging bondsscheidsrechters van 700 naar 1000 Arbitrage een betere positie binnen hockeywereld Kwantitatief en kwalitatief voldoende vrijwilligers Gebruik maken van betaalde krachten om professionalisering door te voeren Combinatiefuncties Verenigingen > 1000 leden hebben een verenigingsmanager

27 Behoud van de hockeycultuur

28 Meerjarenbeleidsplan Behoud van de hockeycultuur Hockeyclub een veilige sociale omgeving, waar iedereen welkom is Campagne “Sportiviteit en Respect” Voor 53% van de verenigingen is sfeer & cultuur het belangrijkste doel Door vergroten van kennis en kwaliteit wordt onwenselijk gedrag op en rondom veld teruggedrongen Alle verenigingen bewust bezig met goed besturen (good governance) Pro-actief beleid Alcohol- en drugsbeleid Discriminatie/pesten Vertrouwenscommissie

29 Meerjarenbeleidsplan Focus op gerichte groei leden, met een meer evenwichtige opbouw van het ledenbestand Jongeren betrekken en behouden (16-17-jarige) 370 verenigingen in 2015, 57 meer dan in kunstgrasvelden in 2015, toename van 185 in vergelijking met 2009 Samenwerking KNVB - KNHB – VSG Zaalhockey Van naar zaalhockeyers Uitbreiding accommodaties (gemeenten) Multifunctioneel gebruik van de accommodaties BSO en huiswerkbegeleiding Fitness/fysio Scholen

30 Hockey midden in de samenleving \

31 Meerjarenbeleidsplan Hockey midden in de samenleving Actieve inzet voor de samenleving vanuit verenigingen Streven naar optimale relatie met overheid, provincies en gemeenten Structurele samenwerking met één of meer onderwijsinstellingen Ieder kind weet tijdens de OS 2012 wat hockey is en heeft de mogelijkheid gehad om het eens uit te proberen Hockey in de wijken Diversiteit

32 Sterke verenigingen Gestructureerd (samen)werken aan succes Sterke verenigingen: zowel grote als kleine

33 Meerjarenbeleidsplan Sterke verenigingen Streven naar alle verenigingen sterk en gezond Inzetten om het runnen van verenigingen zo makkelijk mogelijk te maken Bevorderen van een gezonde manier van sporten, het voorkomen van blessures en het bijdragen aan een goede behandeling van blessures

34 Ondersteuning aan verenigingen Nationaal hockey congres Arbitrage congres Technisch kader congres

35 Leden Bar Sponsoring Gemeente

36 Mogelijke financiële knelpunten voor verenigingen oLeden oTerugloop leden ► verminderde contributie-inkomsten oBar oMinder inkomsten oSponsoring oAfhaken bestaande sponsoren oWerving sponsoren moeizaam oGemeente oBezuinigen

37 BDO en de vereniging Financiële onderzoeken  Contributie  Hockeytrainers  Hockeyfinanciën  Oktober 2009: opnieuw hockeyfinanciën Thema-bijeenkomsten  Bijeenkomsten penningmeesters door het land heen  Onderzoek Bar-expoitatie in 2005 Nationaal Hockeycongres  Uitkomsten onderzoek  Workshop  1-op-1 ondersteuning 1-op-1 ondersteuning

38 Ondersteuning aan verenigingen

39 Resultaten: Hoe wordt de hoogte van de contributie vastgesteld?

40 Resultaten: Wat kost een training/ wedstrijd?

41

42 BDO en arbitrage

43 BDO en FIH

44 Optimale communicatie & sponsoring

45 Meerjarenbeleidsplan Optimale communicatie & sponsoring Door geïntegreerd inzetten van verschillende media bereikt KNHB alle hockeyers en andere hockeygeïnteresseerde KNHB en verenigingen kunnen dankzij ondersteuning van sponsors hun ambities waarmaken

46 Suppliers KNHB sponsormodel La Place Piet Zoomers OsevenDe Boer Sponsors VODW CMS Partners RabobankVolvoShell HeinekenBDOadidas* *teamwear partner

47 begrotingprognose BATEN 1. LEDEN4,8445,0865,3395, SUBSIDIES2,5462,1202,1302, SPONSORING3,4793,6153,6453, EVENEMENTEN1, ZAALHOCKEY DISTRICTEN OVERIGE INKOMSTEN TOTALE BATEN13,15012,76112,23412,575 LASTEN 7. BONDSKANTOOR3,7203,6253,6503, LANDELIJKE ORGANISATIE1,4771,5421,5541, ZAALHOCKEY DISTRICTEN VELDHOCKEY DISTRICTEN TOPHOCKEY3,2903,2403, SUPPLY SPONSORING EVENEMENTEN1,6981, DIENSTVERLENING1,4051,4151,5251, ONVOORZIEN TOTALE LASTEN13,03712,45211,90912,159

48 Gestructureerd (samen)werken aan succes

49 Inleiding Doel van het onderzoek –0-meting –Hoe kan een vereniging structureel werken aan succes? Definitie van succes: –De mate waarin je je doelstellingen realiseert Respons onderzoek –145 verenigingen van de 310, ruim 47%! In samenwerking met:

50 Kenmerken van verenigingen Omgeving: stedelijk of niet Omvang: Groot / Middelgroot / klein Ledenopbouw: (on)evenwichtige verdeling jeugd/senioren Niveau: Hoofdklasse, Overgangsklasse 1 e /2 e klasse 3 e klasse 4 e klasse

51 5 profielen zijn onderscheiden 1 2 profiel 1 profiel 2 profiel profiel 4 profiel e kl Niveau Omvang Ledenopbouw Stedelijke omgeving of niet 23

52 In elk profiel kan een vereniging succesvol zijn hockeyniveau Omvang klein groot hoog laag Profiel 5 Profiel 4 Profiel 3 Profiel 2 Profiel 1 ? ?

53 De 10 vragen die hockeybestuurders bezighouden  Hoe managen wij de groei van de vereniging  Hoe komen wij tot een optimale rolinvulling van het bestuur  Welke functies moeten wij onderscheiden  Hoe kunnen wij onze rol als werkgever goed invullen  Hoe gaan wij om met vrijwilligers  Hoe zorgen wij voor de gewenste sfeer & cultuur op de club  Hoe gaan wij om met onevenwichtige ledenopbouw  Hoe bereiken wij een gezonde balans tussen prestatie- en breedtehockey  Hoe wordt een goede samenwerking met de omgeving gecreëerd  Hoe komen wij tot een verantwoord financieel beleid

54 Contributies TotaalProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5 Senioren A B C D E F Inschrijf

55 Hoe ziet het financiële plaatje eruit? TotaalProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5 Contributie60% Barinkomsten Sponsoring/reclame Subsidie/giften TotaalProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5 Minimum€ € € € € € Maximum€ € € € € Gemiddeld€ € € € € € NB. De percentages en de totaal bedragen zijn niet door alle verenigingen ingevuld. Daarnaast is de geldstroom niet meegenomen bij verenigingen die tophockey in een stichting hebben zitten.

56 Maatschappelijke ontwikkelingen

57 Multifunctionaliteit van hockeycomplexen Combinatiefuncties voor sport en onderwijs Diversiteit Doelgroepenbeleid: o.a. Knotshockey Maatschappelijk verantwoord ondernemen

58 Multifunctionaliteit Kinderopvang:  Ruim 40 verenigingen met ervaring Huiswerkbegeleiding:  Huiswerk-af  O.a. Kampong, Den Bosch, Amsterdam Restaurantfaciliteiten  Zelf of uitbesteed  O.a. Rotterdam, Amsterdam, Kampong Fitnessruimten, combinatie fysiotherapie  O.a. Nijmegen, HGC, Push, Myra Professionalisering kader  Verenigingsmanager bij meer dan 40 verenigingen

59 Multifunctionaliteit Cartouche Kampong Almere Roomburg Alecto

60 Maatschappelijke rol (Nieuwe) verenigingen Volledige visie gericht op Maatschappelijk Verantwoord Verenigingen Thema: Verbinden Voorbeeld: HCOB (Overbetuwe): Sport – Cultuur – Onderwijs – Overheid – Kunst – Goede doelen Rabobank Hockey Bonus Fonds: Naast producten (doelen/dug-outs) Adviesrapporten t.a.v. BSO/Huiswerkbegeleiding/Management

61 Structuur / Masterplan MVV Visie  Beleid  Masterplan  Implementatie  Executie GP De Pas = Gebruikersplatform De Pas: vv Spero, vv Elistha, Scouting, HCOB (totaal ca leden)

62 Breed in de buurt, een toekomst schets MHC Amersfoort

63 DOELSTELLING: MAATSCHAPPELIJK PROJECT DE WIJK SOESTERKWARTIER MIDDEL TOT PROFESSIONALISERING MIDDEL TOT VERBETEREN COMPLEX DOOR MIDDEL VAN SAMENWERKING AMHC, ROC ASA, NV SRO Breed in de buurt, een toekomstschets

64 Bezettingsgraad Breed in de buurt, een toekomstschets


Download ppt "Utrecht, oktober 2009 De klant is koning? Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop."

Verwante presentaties


Ads door Google