De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Utrecht, oktober 2009 De klant is koning? Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Utrecht, oktober 2009 De klant is koning? Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Utrecht, oktober 2009 De klant is koning?

4 Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop

5 Ledengroei afgelopen jaren

6 070203-cle-mhe Potentieel van 60.000 leden verdeeld over postcodegebieden Potentieel is niet gelijkmatig over Nederland verdeeld Groot aantal potentiële leden in de Randstad en Noord-Brabant. Het potentieel in Noord-Nederland en Zeeland is daarentegen veel lager. Potentieelberekening per regio Aantal potentiële nieuwe leden KNHB per 3-cijferige postcode 250 -500 50 - 250 10 - 50 1 - 10 > 500

7 070203-cle-mhe Top 25 regio's vertegenwoordigt bijna 90% van het potentieel RegioPotentieelCumulatief % Utrecht - Zeist - Woerden 5.91310% Rotterdam - Schiedam 5.40918% 's-Hertogenbosch 3.60424% Hilversum 3.42130% Eindhoven - Helmond 3.36235% Amsterdam - Purmerend 3.25841% 's-Gravenhage 2.95045% Haarlem - Beverwijk - Velsen 2.87150% Leiden - Alphen a/d Rijn 2.70555% Arnhem - Doetinchem 2.38758% Breda 2.23262% Amersfoort 2.14266% Enschede - Hengelo 1.85669% Tilburg 1.82672% Nijmegen 1.70474% Zwolle - Kampen 1.40677% Groningen 1.27479% Alkmaar 1.14581% Lelystad 1.06882% Apeldoorn 70583% Deventer 69485% Maastricht 67786% Roermond - Weert 66287% Venlo 64488% Winterswijk - Zutphen 60089% Overige 25 regio's 6.921100% Totaal 61.438 Potentieelberekening per regio

8 De KNHB 313 verenigingen Kleinste vereniging: 65 leden Grootste vereniging: 2.456 leden Gemiddeld 6 bestuursleden per vereniging: ruim 1900 bestuurders waarvan 320 penningmeesters

9 Organisatiestructuur 6 Districten Statutaire commissies Bondscommissies Verenigingen Platte organisatie Districten alleen uitvoerend

10 Feiten Ongeveer tien initiatieven voor nieuwe verenigingen Op 1-1-2009 was het ledenaantal 210.494 Aantal jeugdleden 126.766. Bereik incl. ouders minimaal 350.000 160.022 competitiewedstrijden dit seizoen, dus 320.044 scheidsrechters Elke week 9000 wedstrijden, dus ook wedstrijdformulieren 500 rode kaarten per jaar Nu meer dan 100.000 scheidsrechters met diploma G hockey: 55 verenigingen, komend seizoen van 4 naar 5 regio’s LG hockey: 11 verenigingen Schoolhockey: meer dan 720 teams Sport en kinderopvang: nu ruim 40 verenigingen 55 verenigingsmanagers

11 Strategische visie ontwikkeling

12

13 Ambitieniveau De KNHB groeit naar 260.000 leden Leden langer behouden Groeien binnen de bestaande senioren doelgroepen Groeien vanuit nieuwe verenigingen in ‘volle’ hockeygemeenten / in ‘witte vlekken’ gebieden 60 nieuwe clubs nodig 2010201520041998 100.000 200.000 300.000 260.000 184.000 50.000 150.000 250.000 201320072001 127.000 225.000

14 Brede basis binnen jeugd leidt tot een aantal problemen 20052015 Issues anno 2008 Te veel groei op alleen jeugd zal huidige problemen alleen maar groter maken: Geen basis voor een (kwalitatief) kader Weinig draagvlak voor inkomsten Beperkte sponsoring Geen evenwichtig gebruik van de velden (zaterdag versus zondag) Daarnaast blijft imago een punt van aandacht 0-12 jaar 12-18 jaar 18 – 25 jaar 25-35 jaar 35-45 jaar > 45 jaar 0-12 jaar 12-18 jaar 18 – 25 jaar 25-35 jaar 35-45 jaar > 45 jaar Een evenwichtig ledenbestand creëert: Een brede basis voor vrijwilligerswerk Meer draagvlak voor inkomsten Groter netwerk voor sponsoring Mogelijkheden tot optimaal gebruik van de faciliteiten Ontwikkeling ledenbestand volgens huidige strategie is gericht op absolute groei, wat kan leiden tot problemen op langere termijn. Om problemen te voorkomen en op te lossen moet een evenwichtige opbouw van het ledenbestand worden nagestreefd. 0-12 jaar 12-18 jaar 18 – 25 jaar 25-35 jaar 35-45 jaar > 45 jaar Ambitieniveau

15 introvert extravert groepego CONTROLE GEBORGENHEID/ZEKERHEID MANIFESTATIE/VITALITEIT HARMONIE Hockey alle sporters Hockey volgens hockeyers individualisme zelf verzekerd doelgericht succesvol krachtig geldingsdrang integratie openheid harmonie warmte spontaan ontvankelijk Herpositionering hockey Verandering van imago

16 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015

17 8 Speerpunten: Hockeyactiviteiten op maat Hockey op wereldniveau Goed hockey begint bij goed kader Behoud van de hockeycultuur Focus op gerichte groei Hockey midden in de samenleving Sterke verenigingen Optimale communicatie en sponsoring

18 8 doelgroepen 6 - 12 jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar35 - 45 jaar 45 – 60 jaar Jong volwassenen Starters Ouders Jongere jeugd Jeugd 60 jaar en ouder 4 – 6 jaar 60- plussers 6 - 12 jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar35 - 45 jaar Starters Ouders Jeugd 4 – 6 jaar Kleuters Ouders

19 Hockeyactiviteiten op maat

20 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Hockeyactiviteiten op maat Kwalitatief goede competitie met voldoende uitdaging Elke hockeyer een passende hockeyvorm Gerichte bedieningsconcepten doelgroepen: leden meer bieden, binden en betrekken Hockeyassortiment Rolstoelhockey integreren binnen de KNHB

21 Hockey op wereldniveau

22 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Hockey op wereldniveau Tophockey mogelijk maken, Nederland structureel wereldtop Optimale randvoorwaarden, waardoor het Nederlandse hockey topprestaties kan leveren Deelnemen en rol bij organisatie van internationale toernooien - WK dames en heren 1998, 2014 en organiseren van EK en CT Vertegenwoordigers in internationale besturen en commissies

23 2009-2010 EK 2009 Amstelveen EK zaal 2010 Almere WK 2010 India WK 2010 Argentinië

24 Goed hockey begint bij goed kader

25 Kwaliteit als aandachtspunt

26 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Goed hockey begint bij goed kader Elke hockeyer een competente trainer, coach en scheidsrechter KNHB Academie Opleiden van ruim 2000 trainer/coaches per jaar Verhoging bondsscheidsrechters van 700 naar 1000 Arbitrage een betere positie binnen hockeywereld Kwantitatief en kwalitatief voldoende vrijwilligers Gebruik maken van betaalde krachten om professionalisering door te voeren Combinatiefuncties Verenigingen > 1000 leden hebben een verenigingsmanager

27 Behoud van de hockeycultuur

28 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Behoud van de hockeycultuur Hockeyclub een veilige sociale omgeving, waar iedereen welkom is Campagne “Sportiviteit en Respect” Voor 53% van de verenigingen is sfeer & cultuur het belangrijkste doel Door vergroten van kennis en kwaliteit wordt onwenselijk gedrag op en rondom veld teruggedrongen Alle verenigingen bewust bezig met goed besturen (good governance) Pro-actief beleid Alcohol- en drugsbeleid Discriminatie/pesten Vertrouwenscommissie

29 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Focus op gerichte groei 260.000 leden, met een meer evenwichtige opbouw van het ledenbestand Jongeren betrekken en behouden (16-17-jarige) 370 verenigingen in 2015, 57 meer dan in 2009 900 kunstgrasvelden in 2015, toename van 185 in vergelijking met 2009 Samenwerking KNVB - KNHB – VSG Zaalhockey Van 53.000 naar 70.000 zaalhockeyers Uitbreiding accommodaties (gemeenten) Multifunctioneel gebruik van de accommodaties BSO en huiswerkbegeleiding Fitness/fysio Scholen

30 Hockey midden in de samenleving \

31 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Hockey midden in de samenleving Actieve inzet voor de samenleving vanuit verenigingen Streven naar optimale relatie met overheid, provincies en gemeenten Structurele samenwerking met één of meer onderwijsinstellingen Ieder kind weet tijdens de OS 2012 wat hockey is en heeft de mogelijkheid gehad om het eens uit te proberen Hockey in de wijken Diversiteit

32 Sterke verenigingen Gestructureerd (samen)werken aan succes Sterke verenigingen: zowel grote als kleine

33 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Sterke verenigingen Streven naar alle verenigingen sterk en gezond Inzetten om het runnen van verenigingen zo makkelijk mogelijk te maken Bevorderen van een gezonde manier van sporten, het voorkomen van blessures en het bijdragen aan een goede behandeling van blessures

34 Ondersteuning aan verenigingen Nationaal hockey congres Arbitrage congres Technisch kader congres

35 Leden Bar Sponsoring Gemeente

36 Mogelijke financiële knelpunten voor verenigingen oLeden oTerugloop leden ► verminderde contributie-inkomsten oBar oMinder inkomsten oSponsoring oAfhaken bestaande sponsoren oWerving sponsoren moeizaam oGemeente oBezuinigen

37 BDO en de vereniging Financiële onderzoeken  Contributie  Hockeytrainers  Hockeyfinanciën  Oktober 2009: opnieuw hockeyfinanciën Thema-bijeenkomsten  Bijeenkomsten penningmeesters door het land heen  Onderzoek Bar-expoitatie in 2005 Nationaal Hockeycongres  Uitkomsten onderzoek  Workshop  1-op-1 ondersteuning 1-op-1 ondersteuning

38 Ondersteuning aan verenigingen

39 Resultaten: Hoe wordt de hoogte van de contributie vastgesteld?

40 Resultaten: Wat kost een training/ wedstrijd?

41

42 BDO en arbitrage

43 BDO en FIH

44 Optimale communicatie & sponsoring

45 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015 Optimale communicatie & sponsoring Door geïntegreerd inzetten van verschillende media bereikt KNHB alle hockeyers en andere hockeygeïnteresseerde KNHB en verenigingen kunnen dankzij ondersteuning van sponsors hun ambities waarmaken

46 Suppliers KNHB sponsormodel La Place Piet Zoomers OsevenDe Boer Sponsors VODW CMS Partners RabobankVolvoShell HeinekenBDOadidas* *teamwear partner

47 begrotingprognose 2009201020112012 BATEN 1. LEDEN4,8445,0865,3395,595 2. SUBSIDIES2,5462,1202,1302,150 3. SPONSORING3,4793,6153,6453,675 4. EVENEMENTEN1,27190000 5. ZAALHOCKEY DISTRICTEN750 800 6. OVERIGE INKOMSTEN260290320355 TOTALE BATEN13,15012,76112,23412,575 LASTEN 7. BONDSKANTOOR3,7203,6253,6503,680 8. LANDELIJKE ORGANISATIE1,4771,5421,5541,559 9. ZAALHOCKEY DISTRICTEN700 750 10. VELDHOCKEY DISTRICTEN375410 11. TOPHOCKEY3,2903,2403,120 12. SUPPLY SPONSORING372400 13. EVENEMENTEN1,6981,02000 14. DIENSTVERLENING1,4051,4151,5251,540 15. ONVOORZIEN0100500700 TOTALE LASTEN13,03712,45211,90912,159

48 Gestructureerd (samen)werken aan succes

49 Inleiding Doel van het onderzoek –0-meting –Hoe kan een vereniging structureel werken aan succes? Definitie van succes: –De mate waarin je je doelstellingen realiseert Respons onderzoek –145 verenigingen van de 310, ruim 47%! In samenwerking met:

50 Kenmerken van verenigingen Omgeving: stedelijk of niet Omvang: Groot / Middelgroot / klein Ledenopbouw: (on)evenwichtige verdeling jeugd/senioren Niveau: Hoofdklasse, Overgangsklasse 1 e /2 e klasse 3 e klasse 4 e klasse

51 5 profielen zijn onderscheiden 1 2 profiel 1 profiel 2 profiel 3 3 5 4 profiel 4 profiel 5 12453 4 e kl 12 453 12453 12453 Niveau Omvang Ledenopbouw Stedelijke omgeving of niet 23

52 In elk profiel kan een vereniging succesvol zijn hockeyniveau Omvang klein groot hoog laag Profiel 5 Profiel 4 Profiel 3 Profiel 2 Profiel 1 ? ?

53 De 10 vragen die hockeybestuurders bezighouden  Hoe managen wij de groei van de vereniging  Hoe komen wij tot een optimale rolinvulling van het bestuur  Welke functies moeten wij onderscheiden  Hoe kunnen wij onze rol als werkgever goed invullen  Hoe gaan wij om met vrijwilligers  Hoe zorgen wij voor de gewenste sfeer & cultuur op de club  Hoe gaan wij om met onevenwichtige ledenopbouw  Hoe bereiken wij een gezonde balans tussen prestatie- en breedtehockey  Hoe wordt een goede samenwerking met de omgeving gecreëerd  Hoe komen wij tot een verantwoord financieel beleid

54 Contributies TotaalProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5 Senioren 228 320 261 228 208 193 A194281238 196173157 B192281238 194170155 C182276233 185157146 D173271225 172147138 E145215196 143124116 F 114178153 1139185 Inschrijf 468759 424132

55 Hoe ziet het financiële plaatje eruit? TotaalProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5 Contributie60%465960 63 Barinkomsten15 16 12 Sponsoring/reclame173518171615 Subsidie/giften765778 TotaalProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5 Minimum€ 20.000€ 914.000€ 110.000€ 78.600€ 20.000€ 22.800 Maximum€ 1.367.000 € 626.000€ 650.000€ 200.000€ 232.000 Gemiddeld€ 242.800€ 1.120.250€ 378.900€ 265.000€ 114.969€ 79.011 NB. De percentages en de totaal bedragen zijn niet door alle verenigingen ingevuld. Daarnaast is de geldstroom niet meegenomen bij verenigingen die tophockey in een stichting hebben zitten.

56 Maatschappelijke ontwikkelingen

57 Multifunctionaliteit van hockeycomplexen Combinatiefuncties voor sport en onderwijs Diversiteit Doelgroepenbeleid: o.a. Knotshockey Maatschappelijk verantwoord ondernemen

58 Multifunctionaliteit Kinderopvang:  Ruim 40 verenigingen met ervaring Huiswerkbegeleiding:  Huiswerk-af  O.a. Kampong, Den Bosch, Amsterdam Restaurantfaciliteiten  Zelf of uitbesteed  O.a. Rotterdam, Amsterdam, Kampong Fitnessruimten, combinatie fysiotherapie  O.a. Nijmegen, HGC, Push, Myra Professionalisering kader  Verenigingsmanager bij meer dan 40 verenigingen

59 Multifunctionaliteit Cartouche Kampong Almere Roomburg Alecto

60 Maatschappelijke rol (Nieuwe) verenigingen Volledige visie gericht op Maatschappelijk Verantwoord Verenigingen Thema: Verbinden Voorbeeld: HCOB (Overbetuwe): Sport – Cultuur – Onderwijs – Overheid – Kunst – Goede doelen Rabobank Hockey Bonus Fonds: Naast producten (doelen/dug-outs) Adviesrapporten t.a.v. BSO/Huiswerkbegeleiding/Management

61 Structuur / Masterplan MVV Visie  Beleid  Masterplan  Implementatie  Executie GP De Pas = Gebruikersplatform De Pas: vv Spero, vv Elistha, Scouting, HCOB (totaal ca. 2.000 leden)

62 Breed in de buurt, een toekomst schets MHC Amersfoort

63 DOELSTELLING: MAATSCHAPPELIJK PROJECT DE WIJK SOESTERKWARTIER MIDDEL TOT PROFESSIONALISERING MIDDEL TOT VERBETEREN COMPLEX DOOR MIDDEL VAN SAMENWERKING AMHC, ROC ASA, NV SRO Breed in de buurt, een toekomstschets

64 Bezettingsgraad Breed in de buurt, een toekomstschets


Download ppt "Utrecht, oktober 2009 De klant is koning? Vereniging Kinderen Hockeyen Coach/trainer Sponsor Sponsoring inkomsten terugloop Kader tekrot Ledenverloop."

Verwante presentaties


Ads door Google