De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Door: Marvin Peters & Frank van Esch

Verwante presentaties


Presentatie over: "Door: Marvin Peters & Frank van Esch"— Transcript van de presentatie:

1 Door: Marvin Peters & Frank van Esch
UI ontwerpproces Door: Marvin Peters & Frank van Esch

2 Inhoud Wat is een User Interface (UI) Functie van een UI
Het UI ontwerpproces

3 Vraag Wie kan er een aantal voorbeelden van een UI opnoemen?
Frank: vraag aan het publiek of ze een aantal voorbeelden kunnen opnoemen van user interfaces. Antwoord: GUI, CLI, TUI, maar ook de interactie tussen mens een machine. Bij een auto is dat: gasdpedaal stuur. Of het invoer scherm van een houtbewerkingsmachine. Dus niet alleen computers hebben UI’s

4 Wat is een User Interface
De interface tussen een computer(of machine/apparaat) en de mens die de computer gebruikt De gebruikersinterface maakt interactie tussen mens en machine mogelijk. Frank. De focus van het ontwerpen ligt op de ervaring en interactie van de gebruiker. Het doel van User interface ontwerp is om de interactie tussen mens en machine zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken. Door middel van een goed User interface ontwerp kunnen processen sneller afgewerkt worden. Bijvoorbeeld het boeken van een reis, gaat dit via een duidelijk en overzichtelijk UI dan zal men sneller tot het een reis komen die geboekt is.

5 Functie van een UI De besturing van een machine voor de mens mogelijk maken. voorbeelden: Grafische gebruikersinterface (GUI) Opdrachtregelinterface (CLI) Tekstuele gebruikersinterface (TUI) Marvin

6 Het ontwerpproces Doel bepalen Gebruikers analyseren Use cases maken
Functionele eisen bepalen Prototyping Usability testen Grafisch interface design Marvin

7 Doel bepalen VB van hotel website: doormiddel van de uitstraling van de nieuwe GUI moeten we 30% meer zakelijke klanten aantrekken VB doel van een CRM systeem: Gebruikers moeten doormiddel van de nieuwe GUI 30% efficiënter een klant kunnen toevoegen Frank: Waarom een doel opstellen, om vooraf duidelijk te krijgen wat het bedrijf wil bereiken met de UI. Belangrijk om te weten zodat je aan de hand van het doel uses cases en funtionele requirements voor het UI kan maken.

8 Gebruikers analyseren
Wat zou de gebruiker willen dat het UI doet? Hoe zou UI passen bij de gebruiker en zijn normale activiteiten? Hoe technisch is de gebruiiker? Welke look & feel verwacht de gebruiker? Frank: analyse van de potentiële gebruikers van het systeem. Doormiddel van discussie bijvoorbeeld verwacht een zakelijke uitstraling. Of de gebruikers zijn kinderen, voor kinderen een andere UI dan voor oudere mensen. Technisch: voor een iter een systeem of voor een betonstorter

9 Use cases maken Use cases maken om de UI zo goed mogelijk aan te passen op het proces Marvin: aan de hand van processmodellen bepalen wat het systeem moet kunnen, nog geen functionele requirements. Geef schematisch en textueel weer waar er aan gedacht moet worden bij het ontwerpen van een ui.

10 Functionele eisen bepalen
Functionele requirements bepalen Wat moet het UI kunnen om het doel te behalen? VB: Binnen 3 klikken moet men een kamer kunnen reserveren. Marvin

11 Prototyping Testontwerp maken, op papier schetsen maken bijvoorbeeld
Om de opdrachtgever een beeld te geven van functionaliteit en look & feel van de UI Marvin

12 Usability testen Laat gebruikers werken met het prototype om daarna feedback te geven zodat het ontwerp aangepast kan worden. Frank: belangrijk om interactie te hebben met het klant ovre het UI ontwerp zodat eventuele verbeteringen in het UI ontwerp doorgevoerd kunnen worden. Gebruikers moeten hun gedachten bij het systeem kenbaar maken om duidelijk te krijgen of het voldoet aan de use cases die opgesteld zijn samen met de klant. Het gevoel bij een het ontwerp van een website speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, de website moet vaak een bepaald gevoel oproepen bij de opdrachtgever.

13 UI interface design Het eigenlijke ontwerpen van een UI
Gebaseerd op prototype en resultaten van usability test Belangrijk dat je weet op welk platform de UI draait. Vraag 1: wat bedoelen we met het onderste punt. Belangrijk, je wil niet dat MacOSX gebruikers een GUI van een windows gebaseerde applicatie voor hun neus krijgen. De gebruikers zullen moeten wennen aan de andere opzet. Frank Hier wordt het werk uitgevoerd, dat kan na de voorgaande stappen, is gebaseerd op de use cases, requirements, prototypes en usability test.


Download ppt "Door: Marvin Peters & Frank van Esch"

Verwante presentaties


Ads door Google