De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit 2.6 - Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit 2.6 - Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs."— Transcript van de presentatie:

1 Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs geautomatiseerde procedures afbakenen Hoe? o Systeem beschrijven a.h.v. pseudocode o Links gebruikeractiviteiten, rechts machineactiviteiten

2 Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Ontwerpen procedures 1.Detailleren van de mens-machine dialoog (JSP – Jackson Structured Programming) 2.Bepalen schermvolgorden 3.Ontwikkelen user-interface (schermen en documenten)

3 Katholieke Hogeschool Kempen Doel: schermvolgorde in kaart brengen State Transition Diagram

4 Katholieke Hogeschool Kempen Richtlijnen voor een gebruiksvriendelijke user interface Consistentie (invoer en uitvoer) Logische input Duidelijke (fout)boodschappen Makkelijke help-functie Menu-gestuurd versus opdracht gestuurd Gebruik defaultwaarden Gebruik multimedia Uniformiteit

5 Katholieke Hogeschool Kempen analysedossier (+ haalbaarheidsonderzoek) 1.goedkeuren 2.prioriteiten bepalen Must have Should have Could have Want to have but … 3.kiezen ontwerpopties make buy help ask for support stuurgroep MoSCoW combinatie Activiteit 2.8 – Afsluiten functioneel ontwerp

6 Katholieke Hogeschool Kempen Case-study MEKKANNO Doel: o SVM-methode toepassen t.e.m. functioneel ontwerp Activiteiten: o Fase 1 - definitiestudie: presentatie PVA, use- case-model, activiteiten-profiel, informatiemodel en functiemodel o Fase 2 - functioneel ontwerp: presentatie van EPI’s, relationeel model, TUD, CRUD en schermvolgorden o Wekelijks analyse/ontwerp afstemmen met de key-user (docent = opdrachtgever + key-user)

7 Katholieke Hogeschool Kempen Case-study MEKKANNO (praktisch) Organisatie: o 4 personen per projectgroep. Verdeling verantwoordelijkheden onderling afspreken Rapport: o Alle gebruikte technieken verklaren o Afgeven tijdens laatste les Systeemanalyse Punten (30% van SA II): o Zowel op het proces van analyse en ontwerp als op het resultaat o Beoordeling door groepsleden als basis voor puntenverdeling

8 Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools voor SVM Use- case E/RDFDFDDEPITUD Objectee ring Rational Rose MS-Visio Proxy- design ABC Flowch MS-Or- ganigram MS-Excel

9 Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools SVM Objecteering o UML-casetool o freeware o license keu Rational Rose o UML-casetool o freeware demo-versie

10 Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools SVM (vervolg) Proxydesigner o tekentool o freeware o minder gebruiksvriendelijk ABC Flowcharter o tekentool met uitgebreide bibliotheek o in labo verkrijgbaar o enkele tekortkomingen (vb. connectiviteit)

11 Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools SVM (vervolg) MS-Visio o tekentool met uitgebreide bibliotheek van iconen en symbolen o in labo geïnstalleerd (laatste rij) o zeer gebruiksvriendelijk (sluit aan bij MS- Office programma’s) MS-Excel o voorbeeld EPI in Excel op J-schijf MS-Organigram o vanuit MS-Officeapplicaties aan te roepen


Download ppt "Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit 2.6 - Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs."

Verwante presentaties


Ads door Google