De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEET AND START 29 SEPTEMBER 2011. DAGINDELING Verwelkoming RTC: wat, wie, hoe, waarom …? Plenaire meeting PAUZE + LUNCH Workshop 1: “at work” in de oefenfirma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEET AND START 29 SEPTEMBER 2011. DAGINDELING Verwelkoming RTC: wat, wie, hoe, waarom …? Plenaire meeting PAUZE + LUNCH Workshop 1: “at work” in de oefenfirma."— Transcript van de presentatie:

1 MEET AND START 29 SEPTEMBER 2011

2 DAGINDELING Verwelkoming RTC: wat, wie, hoe, waarom …? Plenaire meeting PAUZE + LUNCH Workshop 1: “at work” in de oefenfirma Workshop 2: “good practice” Discussionroom Helpdesk

3 WIE IS … ?

4 Wie is … ? Steven Dewaele  Gedetacheerde medewerker  Licentiaat T.E.W.  Visitatie Mariakerke (Handel)  Oprichter oefenfirma GO7 

5 Wie is … ? Albert Geuens  Gedetacheerde medewerker  Licentiaat wetenschappen  Campus De Wingerd Overpelt (ICT-coördinator)  Oprichter Connections 

6 Wie is … ? Cocky Burger  Instructeur VDAB-Antwerpen  Deeltijds vrijgesteld voor de samenwerking Cofep VDAB 

7 Wie is … ? Claude Berghmans  Oprichter COFEP  Netwerkcoördinator COFEP  Afgevaardigde EUROPEN – PEN International  Ondervoorzitter VLOO 

8 VOORSTELLING RTC Jan Wilmots

9 STERRENSYSTEEM Kwantiteit of kwaliteit?

10 Waarom sterrensysteem invoeren? Vorm van waardering Indicatie betrouwbaarheid leveranciers/klanten Positief imago in het Pen-International netwerk Publicatie op website vanaf vier sterren

11 Welke criteria worden gebruikt? AANTAL STERRENCRITERIA Nieuwe oefenfirma’s die hun weg nog moeten zoeken in het netwerk. Oefenfirma’s die:  op regelmatige tijdstippen Zet5 raadplegen (database en banksoftware)  mailbox bekijken en onderhouden Criteria 2 sterren +  jaarlijks deelnemen aan minimum 1 beurs (binnen- of buitenland)  begeleiders zijn op regelmatige basis aanwezig op bijscholingen, vergaderingen,… (begeleiders zijn op de hoogte) Criteria 3 sterren +  tijdig antwoorden op s  geen “klant” zijn van het incassobureau (zwarte lijst van wantbetalers) Oefenfirma’s die het kwaliteitslabel hebben behaald en zo bewezen hebben dat ze uitstekend werk leveren.

12 Wanneer invoeren? Vanaf 1 januari 2012 Stapsgewijs zodat bijsturing mogelijk is Feedback is welkom!!!

13 OP ZOEK NAAR LEVERANCIERS? Hoe pak ik dit aan?

14 Firma de ‘Computron’ krijgt een bestelling binnen van 7 laptops. Deze moeten over 3 weken geleverd worden. Steven, verantwoordelijke aankoop bij ‘Computron’, plaatste vorige week een telefonische bestelling van 10 laptops bij de firma ‘Laptopia’. Ze verzekeren hem dat alles binnen de week geleverd zal worden. Wat vooraf ging?

15 Een week later… Wat nu? Twee weken later…

16 Bestellen bij Crecor-Peer Crecor levert alle handelsgoederen Crecor is alle dagen geopend van 8u15 tot 16u30 Crecor levert binnen de 2 weken Bijzondere afspraken mogelijk (telefonische contacten) ▫ Spontane offerte (Crecor als klant - stockliquidatie) ▫ Vreemde talen (Engels, Frans) Manager: Paul Eyckens Telefoon:

17 Bestellen bij Crecor-Oostkamp Bedrijvencentrum, firma’s fungeren als leveranciers Geopend in de voormiddag, woensdag gesloten Telefonische bestellingen enkel in het Nederlands Spontane offerte is mogelijk (stockliquidatie) Manager: Christine Ramon Telefoon: of

18 OP ZOEK NAAR LEVERANCIERS? Oplossing VDAB

19 Bestellen bij een VDAB-oefenfirma Firma’s zijn alle dagen open Telefonisch bereikbaar Bijzondere afspraken mogelijk Bestellen uit hun catalogus Snelle levering

20 OP ZOEK NAAR LEVERANCIERS? De ordergenerator

21 Bestellen met de ordergenerator De ordergenerator is een websitewebsite 3 fictieve groothandelaars Geen bijzondere afspraken mogelijk Zeer snelle levering Zelf productomschrijving, productnummer en prijs bepalen Nascholing deze namiddag

22 WAT DOE IK MET SLECHTE BETALERS? Incassobureau

23 Incassobureau Voorbeeld uit de praktijk

24 Incassobureau

25 VIRTUEEL FAILLIET? WAT NU?

26 Financieel plan Procedure

27 Kapitaalsverhoging Procedure

28 Terugvordering kosten Procedure

29 DIENSTVERLENING COFEP Wat verandert er?

30 Diensten aangeboden door Cofep Verdeling van de post Cofefac (nutsvoorziening) Cofesoc Cofefisc Cofetrans Real Estate

31 De post Geen binnenlandse post, maak gebruik van Geen post naar buitenland, maak gebruik van Post uit buitenland scannen en per mail doorsturen

32 Webmail adres oefenfirma: adres begeleider: Mails lezen: ▫ internet: ▫ mailprogramma, inkomende server: mail.pf.cofep.be Publiek adresboek Mails wissen Nascholing deze middag

33 Cofefac Telefoon, internet, elektriciteit en water Elke oefenfirma die een aanvraag heeft ingediendaanvraag Vanaf tot maandelijkse factuur Automatische domiciliëring Achterstallige facturen werden ondertussen betaald

34 Cofesoc Werknemers inschrijven via websitewebsite Maandelijks loonbrieven via Verdere verwerking door de oefenfirma

35 Cofefisc Btw-aangifte naar Saldo betalen aan of teruggestort door Cofefisc

36 Cofetrans Pakjesdienst van Cofep Pakjesdienst Enkel tussen 2 Belgische oefenfirma’s Computerprogramma Factuur naar de opdrachtgever

37 Real Estate Immobiliënkantoor Beperkte locaties Magazijnen en kantoren Huurcontract Maandelijks huur (domiciliëring)

38 ZET 5 Algemeen

39 ZET5 Administrator Databank Bank ▫ Verkeerde bankrekening ▫ Geen IBANNUMMER ▫ Buitenlandse betalingen (juiste bank selecteren) Nascholing in de namiddag Filmpjes

40 INTERNATIONALE HANDEL Jaarthema

41 Internationale handel: de cijfers Statistieken Gebruik skype Wedstrijd Belfair: aantal buitenlandse betalingen

42 BEURZEN

43 Regionale beurzen Doelstellingen Data en locaties Probleem Oost- en West-Vlaanderen

44 Belfair 2012 ICC Gent 7, 8 en 9 maart beursdagen: waarom? Opbouw op 7 maart en 8 maart (vanaf uur) Inschrijving: a.s.a.p. op de website Waarborg zal


Download ppt "MEET AND START 29 SEPTEMBER 2011. DAGINDELING Verwelkoming RTC: wat, wie, hoe, waarom …? Plenaire meeting PAUZE + LUNCH Workshop 1: “at work” in de oefenfirma."

Verwante presentaties


Ads door Google