De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bronnenboek onderzoekstrategieën Studiedag 17 februari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bronnenboek onderzoekstrategieën Studiedag 17 februari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Bronnenboek onderzoekstrategieën Studiedag 17 februari 2012

2 Programma van vandaag 9.30 – inloop – inleiding LEOZ-II, project 3a en doel van de dag – e ronde workshops – lunch – e ronde workshops – integratie en afronding.

3 Doel van deze dag Bronnenboek presenteren Meer zicht op enkele gespecialiseerde benaderingen in praktijkonderzoek; 1.Uitgangspunten 2.Gebruiksmogelijkheden 3.Valkuilen 4.Voorbeelden Consequenties voor begeleiden We kijken vaak naar het generieke (wat bindt). Nu kijken we naar het specifieke (wat onderscheidt)

4 4 Ik word er ziek van; 1932, gevalsstudie; 1933, reflective practice;1940, action research; 1966, programma-evaluatie; 1973, dienstbaar onderzoek; 1975, narratief onderzoek; 1977, fenomenologisch onderzoek; 1979, ontwikkelingsonderzoek; 1981, handelingsonderzoek; 1983, bruikbaar onderzoek; 1990 ontwerpgericht onderzoek. Mijn hoofd ontploft………….. Zou het een idee zijn om het allemaal maar praktijkonderzoek te noemen? Of practitioner research? Dan ben je van de hele rotzooi af De geboorte van praktijkonderzoek

5 Bronnenboek: vijf voor de praktijk belangrijke benaderingen compact en volgens een vast format omschreven; Actieonderzoek, evaluatieonderzoek, narratief onderzoek, casestudy, ontwerpgericht onderzoek Altijd geldt:  natuurlijke context  Multi-method  bijdrage aan beroepspraktijk

6 ‘What is water?’ asked the king The sages wrote their answer down: to remove thirst the essence of life sometimes rain, sometimes ice, sometimes steam, it depends a clear liquid substance a compound of hydrogen and oxygen a marvelous mystery that defies definition the poor man’s wine Definiëren is lastig!

7 Toch heeft definiëren zin Werken met een algemeen model van praktijkgericht onderzoek, waarin inzichten uit allerlei specifiekere onderzoekstrategieën verwerkt zijn? Iemand karakteriseert voor een gezelschap een auto als een gemotoriseerd voertuig op vier wielen, maar niet is ingegaan op het onderscheid tussen personenauto, bestelbus en racewagen.

8 Maar welke onderzoekskonijnen toveren wij tevoorschijn??

9 VERSTEHEN, FENOMENOLOGISCH, INTERPRETATIEF EMPIRISCH- ANALYTISCH HANDELINGS- GERICHT 1. Actieonderzoek 2. Evaluatieonderzoek 3. Narratief onderzoek 5. Ontwerpgericht onderzoek 4. Gevalsstudie

10 Welke onderzoeksstrategie of combinatie past bij jou, bij jouw onderzoek?  Je persoonlijke voorkeur (ik ga voor ‘verstehen’, ik wil harde gegevens).  Op welk niveau onderzoek je (leerling, klas, school, keten, onderwijssysteem)?  Hoe onbekend is je onderzoeksgebied (exploreren, beproeven)?  Wat is de aard van je vraag (beschrijvend, verbeterend, ontwikkelend, effectgericht, verklarend, op inzicht/ begrip/kennis gericht)?  Interne validiteit, externe validiteit?  Samenwerking met betrokkenen?

11 Tenslotte  We zijn nog niet klaar met ons bronnenboek: “This is only the beginning”.  We hopen op input van jullie, om het bronnenboek te verbeteren;  En speciaal vragen we jullie: hoe kan het bronnenboek ondersteunen bij het begeleiden van PGO’s?


Download ppt "Bronnenboek onderzoekstrategieën Studiedag 17 februari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google