De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interdisciplinair onderwijs Leren van elkaar, leren met elkaar Ben Veld, hoofd Fontys FutureMediaLab.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interdisciplinair onderwijs Leren van elkaar, leren met elkaar Ben Veld, hoofd Fontys FutureMediaLab."— Transcript van de presentatie:

1 Interdisciplinair onderwijs Leren van elkaar, leren met elkaar Ben Veld, hoofd Fontys FutureMediaLab

2 Fontys FutureMediaLab Lectoraat Media Opleidingsminor Media, Minds & Matters Fontysbrede minor Future Media Afstuderen binnen het FutureMediaLab

3 Fontys kijk op media Geen: “Media aan de Dommel” Wel: samenwerking tussen instituten die “iets met media” doen: Kunsten (ArtCoDe), Journalistiek, Communicatie, Speco & ICT (Media Design) Bindmiddel: Het virtuele Fontys FutureMediaLab waarbinnen mediaformats en –concepten voor morgen worden ontwikkeld

4 Interdisciplinaire producten https://www.youtube.com/watch?v=cklsG6biJ oE https://www.youtube.com/watch?v=OWJkkFd fSks#t=16

5 Interdisciplinaire teams

6 De convergentiemaatschappij Alles convergeert: technologie (gsm) media (ED) retail zorg En het onderwijs?

7 Wat is / zijn media? Benadering media in de ruimste zin van het woord: Onder ‘media’ verstaat McLuhan: alles waarmee we onze oorspronkelijke vermogens uitbreiden. Media zijn een extensie van onszelf

8 Visie FFML Het gaat niet om techniek of mediatechnologie maar om gedrag, om de manier waarop je met techniek omgaat: cultural studies staan centraal Beheersing van techniek is geen garantie voor succes - Photoshop # beter vormgeven - Word # beter schrijven - iPad # beter leren

9 Wat is dan wel de rol van technologie? Technologie is de enabler van alle toekomstige mogelijkheden. Technologie is niet het antwoord maar de tool; gedragsverandering is het antwoord. Technologie niet omzeilen maar omarmen. Technology is the answer, but what was the question again? ( Cedric Price) Het Internet of Things gaat niet over hoe het kan, maar wat je er mee kunt: praktisch, ethisch, economisch.

10 Ict-geletterdheid “Vaardigheden voor het effectief en efficiënt gebruik van technologie. Daarbij komen ‘technologische geletterdheid’ en ‘informatievaardigheden’ samen.” Bron: Kennisnet

11 Interdisciplinair ‘technologische geletterdheid’ komt niet uitsluitend van FHICT en ‘informatievaardigheden’ zijn niet voorbehouden aan alleen FHJ en FHC. Binnen het FutureMediaLab zien we cross-overs tussen disciplines en (dus) studenten.

12 Discipline fotografie Journalistiek: nieuwswaarde? Communicatie: campagnebeeld? Kunsten: perspectief en betekenis? ICT: resolutie? Econoom: financiële waarde?

13 Een beeld, veel betekenissen

14 Multidisciplinair & interdisciplinair Multidisciplinair FHICT (mediadesign) = techniek FHC (communicatie) = planning & concept FHJ (journalistiek) = informatieve content FHK (design) = vormgeving & visuele content EHT (economie) = new business models Interdisciplinair integratie van disciplines waarbij het vasthouden aan de eigen conventies naar de achtergrond verdwijnt. (“kan niet” en “mag niet” bestaan niet)

15 Onderwijsvisie Als we niet anders opleiden blijven we van crisis naar crisis hobbelen. Paradigma’s zijn blijvend verschoven en zijn dus geen echte paradigma’s meer. Je werkt niet meer bij Philips, maar vóór Philips als contractant of zzp-er in snel wisselende projectteams en dat vraagt specifieke vaardigheden. Diversity is het sleutelwoord in de formatie van teams. Een autoverkoper leert nu vaak auto’s verkopen, terwijl er vraag is naar mobiliteit en daarbij heb je ook andere kennisgebieden nodig..

16 Thema’s in het verleden 2009: Open Strijp 2010: Ghetto Media 2011: Media Mass 2012/13: Twisted Realties 2013/14: Het Nieuwe Verdwalen Vaste lijn: onderzoek  concept/ontwerp  realiseren  presenteren Presentaties in: Van Abbe museum, Designhuis, MU, Nieuwe Natlab, De Pont

17 Media raakt ons allemaal. Maar Zorg raakt ons ook allemaal en Economie ook en wat te denken van Technologie of Cultuur? Er zijn veel meer domeinen waar actuele, spannende dingen gebeuren, waarop verschillende Fontys Hogescholen elkaar raken en elkaar dus moeten kunnen vinden. Wij geloven dat Media(technologie) op al die domeinen de linkin pin kan zijn tussen de verschillende instituten. Want Mediaformats zijn vaak cruciaal voor de progressie die binnen deze domeinen geboekt wordt. De interdisciplinaire gedachte

18 Is het mogelijk om een project te bedenken waarbij je “at random” interdisciplinaire verbanden aanbrengt tussen verschillende Fontys hogescholen hier vertegenwoordigd. Geef ook aan welke disciplines je nog meer nodig hebt om je project succesvol te laten verlopen. De workshop / De Uitdaging

19 1.Laat studenten starten vanuit hun (major)kracht 2.Laat ook het begeleidingsteam interdisciplinair werken 3.Benoem een (actueel) thema als leidend principe en bindmiddel 4.Benader het eindproduct met aandacht en respect (publieke presentatie, zorgvuldige beoordeling) 5.Zorg voor zingeving en relevantie 6.Denk toekomstgericht en innovatief 7.Gebruik media ook voor je eigen podium 8.Have fun! Succesfactoren

20 Meer informatie


Download ppt "Interdisciplinair onderwijs Leren van elkaar, leren met elkaar Ben Veld, hoofd Fontys FutureMediaLab."

Verwante presentaties


Ads door Google