De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BINDEN EN BOEIEN VAN JONGE WOLVEN Hoe omgaan met Y-generatie in je bedrijf? Rik De Wulf Business Ethics Manager VKW Ondernemersplatform.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BINDEN EN BOEIEN VAN JONGE WOLVEN Hoe omgaan met Y-generatie in je bedrijf? Rik De Wulf Business Ethics Manager VKW Ondernemersplatform."— Transcript van de presentatie:

1 BINDEN EN BOEIEN VAN JONGE WOLVEN Hoe omgaan met Y-generatie in je bedrijf? Rik De Wulf Business Ethics Manager VKW Ondernemersplatform

2

3

4 Stille generatie Protestgeneratie X – generatie Y – generatie Z – generatie …

5 Stille generatie Protestgeneratie X – generatie Y – generatie Z – generatie … Invloed in organisaties vanaf 1960 “Autoriteit weet wat goed is” Luisteren en gehoorzamen Ambitie = verwerven van persoonlijk gezag Nu : zich beveiligende en cocoonende gepensioneerden Waarden : materialistisch, conventioneel Prioriteit : kennis (gemiste hogere opleidingen)

6 Stille generatie Protestgeneratie X – generatie Y – generatie Z – generatie … Babyboomers Invloed in organisaties vanaf 1970 “Wij (=het volk) weten wat goed is” Protesteerden. Nu zelf in topposities Ambitie : verwerven van geld, macht, status Waarden : hard werken, zuinig zijn, fatsoen, consensus Prioriteiten : vaste aanstelling (pensioen), carrière, gezin, privacy

7 Stille generatie Protestgeneratie X – generatie Y – generatie Z – generatie … Invloed in organisaties vanaf 1990 “Volk weet wat goed is, maar individu is ook belangrijk” Waarden : quality of life, niet overtuigen maar bewust maken, diversiteit is constructief, zorgen voor elkaar (verantwoordelijkheid) Prioriteiten : processen tussen mensen, professionaliseren

8 Stille generatie Protestgeneratie X – generatie Y – generatie Z – generatie … Invloed in organisaties vanaf 2005 “Ik weet zelf wat goed is” Luisteren naar autoriteit om de autoriteit is culturele vergissing van vorige generatie Waarden: plezier, dynamiek, inhoud boven positie, organiseren in netwerken, opportunistisch (kansen grijpen) Prioriteiten: verbinding, snelheid EN – EN –generatie : genieten van het leven én je idealen nastreven

9 Stille generatie Protestgeneratie X – generatie Y – generatie Z – generatie … Netwerkgeneratie, Screenagers, Ne(x)t generation “Wat goed is doet er niet toe” Hiërarchie-loos en zonder ‘rankings’ omdat ieder in meerdere culturen en netwerken leeft (de eerste internet-autochtonen) Communiceren 24/7 binnen vlottende netwerken Waarden : Feel good, hier en nu, originaliteit, creativiteit (niet aanpassen) leren Prioriteit : participeren in netwerken

10 De jongere op het werk  Zelfverzekerd (boodschap: “als je maar wil, kan je het ook”)  Opgegroeid in beschermde omgeving  Vaak goed opgeleid  Gewoon om voor zichzelf op te komen  Hechten veel waarde aan zelfontplooiing  Hoge verwachtingen rond arbeidsvoorwaarden  Willen graag eerlijk behandeld worden  Evenwichtige balans tussen werk en privé  Grootste uitdaging: maken van juiste keuzes  Top-waarde: voluit leven, verantwoordelijkheid opnemen voor eigen leven  Ongeduldig: het moet snel gaan  Hun overtuiging: je wil weten wat zij denken (wereld van kennisdeling) (en je zal het weten) INPASSEN OF AANPASSEN ?

11 Wat vragen jongeren ?  Sfeer  Leuke collega’s  Opleidings- en ontwikkelkansen  Serieus genomen worden van bij de start  Snel meerwaarde kunnen leveren in concrete projecten  Organisatie met een missie en visie waaraan ze zich kunnen verbinden  Flow door inhoudelijke uitdagingen  Transparantie over argumenten  Thuiswerken geen must

12 VERVELING ROUTINE FLOW SPANNING ANGST Competentieniveau Moeilijkheidsgraad

13 Jongeren boeien en binden  Transparantie over missie en visie van organisatie  Loyaliteit gebaseerd op respect voor waar de organisatie voor staat  Kans om eigen vakmanschap te ontwikkelen en te bouwen aan persoonlijke professionele identiteit  Erkenning geven aan domein waarin ze specialist zijn  Relevante uitdagingen voor organisatie en persoon in overeenstemming brengen (niet enkel bij hoogst opgeleiden)  Potentiële innovatiekracht van jongeren mobiliseren in functie van kernvraagstukken van organisatie  Werken met urgente en intrigerende vraagstukken

14 Relatie tot leidinggevende  Functie of titel ‘an sich’ : minder gewicht. Waarde van de persoon is belangrijker dan rangorde  Respect voor collega’s en managers die veel kennis delen  Toenemende evolutie naar autonomie (uitdaging, integraal werk)  Jongeren zijn in grote mate ‘ondernemers’ in eigen domein  Waardering voor leider die transparant is in zijn beweegredenen en argumenten, heldere visie heeft en ruimte laat voor constructief meedenken  Nood aan personen die als bakens fungeren in wereld waarin ze voortdurend keuzes moeten maken  Goede leider: persoon met passie, die anderen kan inspireren vanuit langetermijnvisie, en structuur creëert waarin nieuwe ideeën kunnen worden uitgewerkt  Steun bieden om ideeën ook tot resultaten te brengen

15 ESSENTIE : VERTROUWEN Enkele gedragssleutels :  Rechtdoorzee zijn  Respect tonen  Transparantie creëren  Resultaten boeken  Jezelf verbeteren  De realiteit onder ogen zien  Duidelijkheid scheppen over verwachtingen  Verantwoording afleggen  Eerst luisteren  Toezeggingen nakomen  Vertrouwen geven

16 GROOTSTE UITDAGING : KRACHTEN BUNDELEN  Aanpassing van jongeren : te mijden risico op middelmatigheid  Aanbeveling: expliciet inzetten van innovatiepotentieel van jongeren  Doel : motor voor persoonlijke en economische groei  Basis : belangstelling en bewuste openheid  Noodzaak : ondersteuning ! (kloof tussen professionele en emotionele ontwikkeling bij jongeren – behoefte aan coaching en consolidering)

17 Van schaarste naar overvloed Denken vanuit schaarste : Wat de een verliest wint de ander (zero sum) Waarden: eer, afscherming, exclusiviteit, controle OF-OF-benadering Denken vanuit overvloed : Spelers slagen erin synergie te creëren = win-win (non-zero-sum) Waarden : eerlijkheid, samenwerking, complementariteit, lange termijn EN-EN-benadering Toepassing van overvloedsdenken : -Informatie wordt rijker naarmate je ze deelt (delende generatie) -Innovatieve kracht verhoogt door meer samen te werken, ook met concurrenten


Download ppt "BINDEN EN BOEIEN VAN JONGE WOLVEN Hoe omgaan met Y-generatie in je bedrijf? Rik De Wulf Business Ethics Manager VKW Ondernemersplatform."

Verwante presentaties


Ads door Google