De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een gezond ontbijt voor de diabeet Dominique Verburgh diëtiste diabeteseducator.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een gezond ontbijt voor de diabeet Dominique Verburgh diëtiste diabeteseducator."— Transcript van de presentatie:

1 Een gezond ontbijt voor de diabeet Dominique Verburgh diëtiste diabeteseducator

2 Inhoud  Het ontbijt  Redenen om het ontbijt over te slaan  Gevolgen van het overslaan van het ontbijt  Tips om te genieten van het ontbijt  De voedingsdriehoek  Samenstelling van een gezond ontbijt  Praktische uitwerking  Voorbeelden van een volwaardig ontbijt + berekeningen  Enkele voedingstips  Besluit

3 Gezonder leven…. = gezonde voeding + voldoende lichaamsbeweging

4 Het ontbijt  = belangrijk (10-12 u niet gegeten)  zet de spijsvertering weer op gang  = 1 ste energiebron voor de nieuwe dag  moet 20-25% van de dagelijkse En en vdst leveren  principes voor een gezond ontbijt zijn dezelfde als die voor een gezonde voeding (cfr. voedingsdriehoek)

5 Redenen om het ontbijt over te slaan  te laat opstaan  geen zin om te eten  denken dat je vermagert door een maaltijd over te slaan  geen honger  geen tijd nemen om te eten (kinderen)

6 Gevolgen van het overslaan van het ontbijt  minder concentratievermogen (intellectueel en lichamelijk)  appelflauwte in voormiddag  slecht humeur  kans op grotere kcal-opname tijdens middag- en avondmaal  méér kans op voedingstekorten

7 Tips om te genieten van het ontbijt  drink meteen na het opstaan een glas water (stimuleert de eetlust)  begin met de dagelijkse badkameractiviteiten of doe wat lichaamsoefeningen  vermijd ‘s avonds uitgebreide maaltijden  eet ‘s avonds niet te laat  zet de wekker 20 minuten vroeger  maak de tafel proper vooraleer de tafel te dekken  dek de avond voordien de tafel

8 De voedingsdriehoek: basis voor gezonde voeding

9 Samenstelling van een gezond ontbijt  zetmeelbron: 50% van de dagelijkse kcal-opname

10 Praktische uitwerking: zetmeelbron + bruin/volkoren brood + bruine pistolets + bruine beschuiten + corn flakes + peperkoek: gewone, zonder parelsuiker - croissant - boterkoek/chocoladekoek - suikerbrood - rozijnebrood

11 Praktische uitwerking: smeervet  minarine met <1/3 verzadigde vetten  zachte minarine  liefst Na-  matig smeren: 5 g/snede brood

12 Praktische uitwerking: broodbeleg 1. Hartig beleg  magere kaas/smeerkaas/platte kaas/cottage cheese  magere vleeswaren: kip/kalkoen/hesp/américain  gekookt ei/roerei

13 Praktische uitwerking: broodbeleg 2. Zoet beleg  confituur: Effi, Tutti frutti, Enjoy, Céréal gluco control, Nutradia, Damhert (tagatose), Linessa (LIDL)  choco: Damhert (tagatose), Canderel, Delhaize (maltitol)  chocolade: Damhert, Cavalier, Delhaize, Canderel, gewone fondant  perestroop: Prodia  speculoos: 2 koekjes = 1 snede brood

14 Praktische uitwerking: broodbeleg  honing: ‘dieet-honing’ (honing met sorbitol en maltitol, te verkrijgen bij de apotheek)  speculoospasta

15 Praktische uitwerking: zuivelprodukt  magere yoghurt 0%  magere of halfvolle melk  karnemelk niet gesuikerd, zonder fruit  Ca-verrijkte sojamelk

16 Praktische uitwerking: fruit + vers fruit + diepvriesfruit - blikfruit - vruchtenmoes - fruitsap - gedroogd fruit: dadels, vijgen

17 Praktische uitwerking: drank  koffie  thee  magere of halfvolle melk  chocolademelk  water

18 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden bruin brood  10 g minarine  20 g effi confituur  1 blokje magere smeerkaas  En: 249 kcal  V: 8.2 g  Kh: 36.7 g  Suikers: 11.0 g

19 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  1 snede bruin brood  5 g minarine  1 snede peperkoek  1 glas halfvolle melk  En: 222 kcal  V: 5.7 g  Kh: 35.3 g  Suikers: 15.8 g

20 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden bruin brood  10 g minarine  20 g Canderel choco  20 g kippewit  En: 296 kcal  V: 13.5 g  Kh: 37.9 g  Suikers: 12.2 g

21 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden bruin brood  12 g minarine  20 g choco met noten  1 glas halfvolle melk  En: 364 kcal  V: 15.5 g  Kh: 46.2 g  Suikers: 18.3 g

22 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden bruin brood  10 g minarine  ½ regel fondant chocolade/1/2 regel Cavalier chocolade fondant  20 g magere kaas  En: 363 kcal/340 kcal  V: 17.7 g/17.6 g  Kh: 40.0 g/28.5 g  Suikers: 13.9 g/2.0 g

23 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  4 beschuiten  10 g minarine  20 g effi confituur  20 g magere kaas  En: 277 kcal  V: 9.8 g  Kh: 36.8 g  Suikers: 10.9 g

24 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden peperkoek  10 g minarine  1 potje magere yoghurt 0%  1 sinaasappel  En: 283 kcal  V: 4.6 g  Kh: 52.0 g  Suikers: 38.6 g

25 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  1 croissant  10 g minarine  20 g effi confituur  1 potje magere yoghurt 0%  1 peer  En: 417 kcal  V: 16.6 g  Kh: 55.5 g  Suikers: 31.7 g

26 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 bruine pistolets  10 g minarine  1 gekookt eitje  20 g effi confituur  En: 315 kcal  V: 11.4 g  Kh: 41.2 g  Suikers: 8.2 g

27 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden rozijnebrood  10 g minarine  1 tas halfvolle melk  1 appel  En: 341kcal  V: 10.7 g  Kh: 52.4 g  Suikers: 29.9 g

28 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  2 sneden melkbrood  10 g minarine  20 g effi confituur  20 g magere kaas  En: 266 kcal  V: 9.4 g  Kh: 34.4 g  Suikers: 11.0 g

29 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  30 g original corn flakes  125 ml halfvolle melk  1 appel  En: 238 kcal  V: 2.1 g  Kh: 48.3 g  Suikers: 25.5 g

30 Voorbeelden van een volwaardig ontbijt  30 g choco pops  125 ml halfvolle melk  1 sinaasappel  En: 232 kcal  V: 2.8 g  Kh: 44.6 g  Suikers: 29.6 g

31 Enkele voedingstips  was je handen vooraleer je aan tafel gaat  doe de broodzak dicht  sluit de zak van de corn flakes telkens goed af  houd rekening met de houdbaarheidsdatum  kaas, vleeswaren, smeervet, melk en melkprodukten moeten na de maaltijd direct in de koelkast gezet worden; ook Kh-arme confituur en choco staan best in de frigo  was het fruit vooraleer het op te eten

32 Besluit Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag:  eet ‘s morgens als een koning  eet ‘s middags als een prins  eet ‘s avonds als een bedelaar

33


Download ppt "Een gezond ontbijt voor de diabeet Dominique Verburgh diëtiste diabeteseducator."

Verwante presentaties


Ads door Google