De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Polymeer gemodificeerd bitumen Erica Jellema Kraton Polymers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Polymeer gemodificeerd bitumen Erica Jellema Kraton Polymers."— Transcript van de presentatie:

1 Polymeer gemodificeerd bitumen Erica Jellema Kraton Polymers

2 Polymeer gemodificeerd bitumen • Vergroot duurzaamheid van wegen • SBS: circa 70% van de polymeerbitumenmarkt • Circa ton SBS/jaar • SBS vormt thermisch reversibel netwerk in bitumen

3 Belang van een continue polymeerrijke fase Asfalteenrijke fase continu Co-continuïteit van asfalteenrijke en polymeerrijke fasen Polymeerrijke fase continu Bitumen +

4 Effect continue polymeerrijke fase op vermoeiing

5 Doorgroeien van scheuren bij asfalteenrijke continue fase

6 Eindige elementen modellering nieuw 7.5% SBS gemodificeerd 150mm zeer beperkte schade (terwijl 40% dunner) referentie ongemodificeerd asfalt 250mm veel schade 5x meer spoorvorming dan hooggemodificeerde constructie

7 Versnelde praktijkproef National Centre for Asphalt Technology (NCAT)  Ovaal circuit: 2.7 km lang  46 verschillende wegvakken  70 tons vrachtwagens rijden rond:  5 dagen per week  70 km/uur  In 2 jaar: belasting van 10 miljoen ESALs  Simulatie van 10 jaar zwaar verkeer

8

9 Wegvakopbouw en eerste resultaten Na 2 jaar en 10 miljoen ESALs:geen scheurvorming spoorvorming: 7.1 mm spoorvorming: 2.2 mm

10 July 2010 DOT Oklahoma standaard reparatie SMA over geotextiel Gefaald na 3.5 miljoen ESALs Reparatie met Kraton™ 7.5% SBS Nog als nieuw na 5.3 miljoen ESALs May 2011 September 2011 Tweede NCAT testvak ‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt

11 Winter 2009/2010 leidt tot 3625 vorstschadeclaims Gevolgen overmatige vorstschade: • wegafsluitingen • hoge kosten voor Rijkswaterstaat • hoge maatschappelijke kosten • imagoschade Van het Internet:

12 Winterschade ZOAB: testen en modelleren Technische Universiteit Delft en Kraton Polymers Research Winterschade voorkomen: -beperk de bindmiddel stijfheid bij lage temperatuur -maak stress-relaxatie mogelijk bij deze temperatuur Hooggemodificeerd bindmiddel: 15x langere levensduur dan standaard SBS gemodificeerd bindmiddel En nu?

13 Unieke mogelijkheden met hooggemodificeerd bitumen:  Verbeterde weerstand tegen spoorvorming en scheurvorming  Verbeterde asfaltprestatie zonder de laag dikker te maken  Significant langere levensduur met hooggemodificeerde overlaag  Door LOT voorspelde significante levensduurverlenging ZOAB Potentiële directe kostenreductie door dunnere asfaltlaag Concept getest en gevalideerd Conclusies


Download ppt "Polymeer gemodificeerd bitumen Erica Jellema Kraton Polymers."

Verwante presentaties


Ads door Google