De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spiegel Meerwaarde Mogelijkheden Bereik Andere media Nederland Doelstelling Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek naar de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spiegel Meerwaarde Mogelijkheden Bereik Andere media Nederland Doelstelling Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek naar de."— Transcript van de presentatie:

1

2 Spiegel Meerwaarde Mogelijkheden Bereik Andere media Nederland Doelstelling Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek naar de status van mobile advertising in Nederland

3 Marktanalyse Analyse van bestaand onderzoek, cases en andere relevante informatie Mediafeitenboekje, OMI, PwC, onderzoek Launch Partners Expertonderzoek 60 marktdeskundigen hebben online op verschillende stellingen gereageerd om hun visie te geven Applicatie- en infrastructuur partijen, adverteerders, media- bureaus, uitgevers, operators Consumentenonderzoek Online onderzoek onder 1000 consumenten naar hun houding ten aanzien van en mening over mobile advertising Gemiddelde Nederlander, mobiele Internetter en jongeren Expertinterviews Individuele en groepsinterviews over het thema met 32 marktdeskundigen Waardeketen, mediamatrix, belevingsmatrix Bouwstenen Het onderzoek bestaat uit 4 delen en heeft plaatsgevonden van juli tot en met oktober 2008

4 Launch Partners Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door partijen uit de gehele waardeketen

5 Mobile advertising basics

6 Applicatie partijen Nabij Default aan Reactief Persoonlijk Interactief Viraal Uiting/Boodschap Adverteerder Beïnvloeden Houding, intentie, gedrag Mobile advertising Mobile advertising is gestoeld op de unieke eigenschappen van de mobiele telefoon

7 AdverteerdersMediabureaus Sales houses Ad serving Operators Infrastructuur leveranciers Applicatie partijen Consumenten Waardeketen Van ver naar dichtbij Het uitgangspunt is de adverteerder en de consument dichter bij elkaar te brengen

8 Ad serving Mediabureaus Sales houses Operators Infrastructuur leveranciers Applicatie partijen Poortwachter • Klantenbase • Klantcontact • Klantkennis Integratie • Platformen • Hosting Innovatie • Oplossingen • Focus • Partner/ Outsourcing Operations • Planning • Delivery • Interfacing • Crossmobile Verkoop • Inventory • CPM/CPA Inkoop • Adviseur • Medium keuze • Crossmediaal Ecosysteem Faciliterende partijen zijn essentieel voor een succesvolle ontwikkeling van de markt

9 Applicatie partijen Advertentieplatformen Mobiel is niet een platform Mobiel Internet On portal, off portal, zoekmachine (gesponsorde koppelingen) Banners en links Spraak Wachttijd gedurende mobiele telefoon gesprek, voic Gesproken boodschappen Mobiele berichten SMS, MMS, Instant Messaging, Tekst gedreven, banners en links Applicaties Idle screen, spelletjes, muziek, TV, video, LBS Loading pages, exit pages, interstitials, product placements, sponsorship, pre- en post rolls.

10 Applicatie partijen Aantal gebruikers Gemiddeld gebruik Mobile portal s Gaming SMS Voic notificatie Beeld bellen Prepaid beltegoed Gemiste oproep notificatie TV MMS Spraak Advertentiekanalen Ieder mobiel kanaal heeft zijn eigen gebruikskenmerken Mobiel is inzetbaar voor campagnes met verschillende doelstellingen Bluetooth Idle Screen Zoekmachine Voic Branding & direct response kanalen

11 Consumenten perspectief

12 Gebruik Nederlandse bevolking Mobiel gebruik – gemiddelde Nederlander De mobiele telefoon is een veelbelovend advertentiemedium Het wordt veelvuldig voor zeer uiteenlopende activiteiten gebruikt

13 Gebruik Nederlandse jongeren tussen jaar Mobiel gebruik – jongeren Mobiel wordt vaker en intensiever gebruikt door jongeren Sms is een jongeren kanaal

14 Gebruik mobiele Internetters Mobiel gebruik – mobiele Internetters Mobiele Internetters zijn de early adopters wat betreft mobiel gebruik Profiel: mannen tussen jaar – hoog opgeleid – bovenmodaal inkomen

15 NLMI16-24 Negatief38%34%35% Neutraal41% 42% Positief20%23% NLMI16-24 Negatief65%63%70% Neutraal24%21%20% Positief10%13%9% NLMI16-24 Negatief14%15%19% Neutraal40%37%41% Positief46% 51% NLMI16-24 Negatief15%12%10% Neutraal41%38%33% Positief44%48%56% NLMI16-24 Negatief20%27%28% Neutraal32%29%30% Positief48%42% NLMI16-24 Negatief35%40% Neutraal35%28%35% Positief30%31%22% NLMI16-24 Negatief32%28%22% Neutraal35%36% Positief33%34%43% NLMI16-24 Negatief29%26% Neutraal41% 40% Positief28%33% NLMI16-24 Negatief81%73%78% Neutraal12%17%14% Positief3%8%6% NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter = Nederlandse jongeren Media houding Het meest positief is men over reclame in media (print) die het langst bestaan Negatiever is men ten opzichte van advertenties in relatief nieuwe media

16 Platform: Spraak Onbekend *Nooit ontvangen/gezien** KanalenNLMI16-24NLMI16-24 Voic 87%85%89%80% 84% Wachttijd gesprek 88%77%84% 71%80% Platform: Berichten Onbekend**Nooit ontvangen/gezien** KanalenNLMI16-24NLMI16-24 SMS53%33%30%44%33%30% MMS92%84%89% 82%85% mobiele 89%67%80%87%65%81% mobiel IM (chat) 96%90%95%89%83%90% Platform: Internet Onbekend*Nooit ontvangen/gezien** KanalenNLMI16-24NLMI16-24 Mobiel Internet 89%52%80%84%41%73% Mobiele zoekmachine 95%65%86%87%56%81% Platform: Applicaties Onbekend*Nooit ontvangen/gezien** KanalenNLMI16-24NLMI16-24 Idle Screen97%85%93%90%71%85% Games95%83%87%90%78%83% Videos98%92%95%93%84%89% Muziek downloads97%92%95%93%85%89% * Gebaseerd op de 55% van de Nederlanders, 79% van de jongeren en 85% van de mobiele Internetters die wel bekend zijn met een of meerdere vormen van mobiel adverteren ** Resultaten zijn niet omkeerbaar. De categorie: ik weet niet is niet opgenomen in bovenstaande gegevens NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter = Nederlandse jongeren Verklaring kritische houding mobiel 80% onbekend met en nog nooit blootgesteld aan advertenties mobiele kanalen Uitzondering sms en mobiel Internet

17 “Slecht imago” • 47% van de Nederlanders is bekend met sms reclame (67% MI en 70% ) • De kritische houding van consumenten is wellicht ook te wijten aan het slechte imago van (push) sms “Tegenprestatie, beloning, aanmoediging ” • Het effect van het geven van een beloning trekt de houding van de Nederlander, maar vooral mobiele Internetters en jongeren sterk omhoog NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter = Nederlandse jongeren Houding beïnvloedbaar Het geven van controle (aan/uit functie) en een beloning hebben het meest positieve effect

18 NLMI16-24 Negatief38%34%35% Neutraal41% 42% Positief20%23% NLMI16-24 Negatief65%63%70% Neutraal24%21%20% Positief10%13%9% NLMI16-24 Negatief14%15%19% Neutraal40%37%41% Positief46% 51% NLMI16-24 Negatief15%12%10% Neutraal41%38%33% Positief44%48%56% NLMI16-24 Negatief20%27%28% Neutraal32%29%30% Positief48%42% NLMI16-24 Negatief35%40% Neutraal35%28%35% Positief30%31%22% NLMI16-24 Negatief43%28%19% Neutraal20%21%26% Positief30%48%53% NLMI16-24 Negatief32%28%22% Neutraal35%36% Positief33%34%43% NLMI16-24 Negatief29%26% Neutraal41% 40% Positief28%33% NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter = Nederlandse jongeren Houding mobiel met beloning Als men beloond wordt, is de houding van jongeren en mobiele Internetters zelfs vergelijkbaar met hun houding ten aanzien van buitenmedia.

19 NLMI16-24 Negatief51%31%23% Neutraal20%25%27% Positief26%42%46% Wachttijd voor een gesprek NLMI16-24 Negatief52%36%28% Neutraal29%25%24% Positief22%35%45% Beltegoed notificatie NLMI16-24 Negatief50%33%24% Neutraal22%26%29% Positief21%38%44% Gemiste oproep notificatie NLMI16-24 Negatief59%48%49% Neutraal16%23%22% Positief19%26%27% Banner op idle screen NLMI16-24 Negatief66%50%47% Neutraal17%24%26% Positief12%22% Beluisteren voic NLMI16-24 Negatief66%62%60% Neutraal15%16%18% Positief12%20%19% NLMI16-24 Negatief54%39%42% Neutraal23%31%35% Positief16%27%18% In persoonlijk sms’je Banner mobiel Internet Belt…. Atva van Zanten U heeft een nieuw voic bericht. Bericht van Tarik Fawzi Ontvangen vandaag om Adv.: Huis kopen? Profiteer nu van onze scherpe rentetarieven. Voor meer informatie ga naar of sms AFSPRAAK naar 1234 Houding mobiele kanalen Jongeren liever reclame in een sms’je dan op mobiele portal Banner op idle screen populairder dan op mobiele portal Belt…. Voic 1233 Bericht van Atva van Zanten Ontvangen vandaag om Hi Daan, goede sessie gisteren. Spreek je snel! Gr, Atva Adv.: Morgen krat Heineken in de aanbieding bij Super de Boer. Voor meer informatie en andere aanbiedingen ga naar of sms KRAT naar 1234.

20 Top 5 incentives: 1. Maandelijks vrij gedrag om te besteden 2. Eenmalig een cash bedrag 3. Maandelijkse korting op de factuur 4. Combinatie van extra sms’jes en belminuten 5. Gratis toegang tot mobiele applicaties NLMI16-24 € maand € 1 keer € korting16 13 NLMI16-24 Minuten Sms’jes NLMI16-24 Postpaid extra sms 39%47%68% Postpaid extra minuten 48%56%71% Postpaid combinatie 46%57%73% Prepaid combinatie 47%54%66% Eenmalig cash 61%74%86% Korting factuur 56%74%85% Maandelijks bedrag 62%76%87% Applicatie Informatie 21%38%34% Applicatie entertainment 25%33%26% Toestemming geven in ruil voor incentive NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter = Nederlandse jongeren Opmerking • Opt-in en dus incentives zijn geen vereiste voor het mobiele Internet platform. Publishers zien daarom minder noodzaak in het geven van een beloning voor het ontvangen van reclame. Permissie & incentives Een incentive essentieel voor consumentenacceptatie van mobiel adverteren. Het liefst ontvangt men een financiële beloning in ruil voor het geven van toestemming

21 Adverteerders perspectief

22 Geen strategisch onderdeel marketingmix Niet sterk inzetten op mobiel (2010) Niet bekend met profiling mogelijkheden Niet bekend met interactie mogelijkheden Niet bekend met mobiele platformen en kanalen Mobiel adverteren is aantrekkelijk Mobiele campagnes dit jaar Bekend met sms, banners & links MI en Ervaring op doen met andere platofrmen en kanalen Verdubbeling uitgaven 2009 Aanvulling bestaande media 55% mobiele campagnes voldoet aan doelstellingen Bekend met meerderheid platformen en kanalen Intern en extern positionering mobiel Verdubbeling uitgaven 2009 Mobiel & Mediamix Adverteerders verdeeld tussen half vol en half leeg perspectief Mediabureaus zien mobiel al als een aanvulling op de bestaande mediamix

23 Platform:SpraakMobiele BerichtenMobiel InternetMobiele applicaties KanalenWachttijdSmsMms Sites (banners)Idle screen mSEM (search)Games Mobiele tv Mobiele video Speciaal ontwikkeld Informatie Transformatie Geraaktheid Tijdverdrijf Stimulans Identificatie Sociale factor Praktische haalbaarheid TOTAAL 6,96,06,56,66,17,46,17,87,58,17,5 * Gebaseerd op Mobile Advertising Nederland expertonderzoek (n=60) Belevingsmatrix Markt (experts) onderschrijft de potentie van mobiel als advertentiemedium Het platform applicaties scoort hoog op de criteria voor (reclame)beleving van de consument

24 Platform:SpraakMobiele BerichtenMobiel InternetMobiele applicaties KanalenWachttijdSmsMms Sites (banners)Idle screen mSEM (search)Games Mobiele tv Mobiele video Speciaal ontwikkeld Kosten Bereik Effectief bereik Selectiviteit Bereiksopbouw Beschikbaarheid Inzetmogelijkheden Confrontatieduur Binding/Autoriteit TOTAAL 6,96,25,86,95,86,76,66,35,85,15,9 * Gebaseerd op Mobile Advertising Nederland expertonderzoek (n=60) Mediamatrix Mobiele platformen & mediamatrix Spraak scoort op de criteria die van belang zijn voor het beslissingsproces (media-, platform- en kanaalkeuze) van adverteerders, het hoogst, mobiele video het laagst

25 Mediamatrix Verschillende mobiele kanalen doen niet onder voor de meeste bestaande media

26 Benoordenhoutseweg BA ‘s-Gravenhage Tarik Fawzi T: E: Atva van Zanten T: E: VRAGEN?


Download ppt "Spiegel Meerwaarde Mogelijkheden Bereik Andere media Nederland Doelstelling Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek naar de."

Verwante presentaties


Ads door Google