De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-Commerce en m-commerce & Enterprise systemen Hoofdstuk 5: Fundamentals of information systems Ralph Stair & George Reynolds Hoorcollege ICT in Organisatie,

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-Commerce en m-commerce & Enterprise systemen Hoofdstuk 5: Fundamentals of information systems Ralph Stair & George Reynolds Hoorcollege ICT in Organisatie,"— Transcript van de presentatie:

1 e-Commerce en m-commerce & Enterprise systemen Hoofdstuk 5: Fundamentals of information systems Ralph Stair & George Reynolds Hoorcollege ICT in Organisatie, Beleid en Management (IOBM)ICT in Organisatie, Beleid en Management (IOBM) Marco Spruit :

2 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 2 Agenda  Principes en leerdoelen  e-commerce / m-commerce  TPS (Enterprise systemen)  Samenvatting

3 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 3 Principes en Leerdoelen [1/3]  E-commerce en m-commerce zijn in ontwikkeling, en (a) bieden nieuwe manieren om zaken te doen, en (b) leveren zowel verbeteringskansen als potentiële problemen op  Beschrijf de huidige status van verschillende vormen van e-commerce, inclusief B2B, B2C, C2C, en m-commerce  Noem een aantal e-commerce en m-commerce toepassingen  Noem een aantal voordelen van e-commerce en m-commerce

4 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 4 Principes en Leerdoelen [2/3]  E-commerce vereist het zorgvuldig plannen en integreren van een aantal verschillende technologie infrastructuur componenten.  Schets de belangrijkste technologie infrastructuur componenten die op orde moeten zijn om te kunnen slagen op het gebied van e-commerce.  Bespreek de belangrijkste kenmerken die electronische betaalsystemen moeten bezitten om e-commerce te kunnen ondersteunen.

5 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 5 Principes en Leerdoelen [3/3]  Een organisatie heeft informatiesystemen nodig die de dagelijkse activiteiten ondersteunen die voorkomen in de normale gang van zaken, en die een bedrijf helpen om waarde toe te voegen aan de producten en diensten  Benoem de dagelijkse activiteiten en zakelijke doelen die van toepassing zijn op alle transactieverwerkingssystemen (TPS-en)  Benoem de belangrijkste controle- en managementzaken op het gebied van transactieverwerkingssystemen

6 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 6 Wat is ‘commerce’?  Nederlands: han·del (de ~ (m.))  1 het kopen en verkopen van goederen, diensten en energie => business, commercie, handelsverkeer, koophandel, …  [Van Dale Onlinewoordenboek]  Engels: transactions (sales en purchases) having the objective of supplying commodities (goods en services)  [WordNet® 3.0]  Etymologie  van het Middelfranse commerce,  van het Latijnse commercium "trade, trafficking“  van com- (=samen) + merx (genetief: mercis). (Engels: merchandise). Oftewel: “Samen handelen”.  [Online Etymology Dictionary]

7 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 7 E-(lectronic) Commerce  Electronic commerce: het uitvoeren van zakelijke activiteiten (zoals het distribueren, kopen, verkopen, promoten, en ondersteunen van producten en diensten) op electronische wijze over computernetwerken zoals het internet, extranetten, en bedrijfsnetwerken  Zakelijke activiteiten die zich het meest lenen voor omzetting naar e-commerce  Papiergebaseerd  Tijdsintensief  Ongemakkelijk voor klanten

8 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 8 E-commerce types  E-commerce: iedere zakelijke transactie die electronisch wordt uitgevoerd tussen twee partijen  Tussen bedrijven onderling (B2B)  Tussen bedrijf en consument (B2C)  Tussen consumenten onderling (C2C)

9 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 9 eGovernment: “de digitale overheid”  eGovernment: Het gebruik van ICT om (a) het delen van informatie, (b) het versnellen van voormalig papiergebaseerde processen, en (c) het verbeteren van de relatie tussen burger en overheid, te vereenvoudigen  Vormen van eGovernment  Government-to-consumer (G2C)  Government-to-business (G2B)  Government-to-government (G2G)

10 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 10

11 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 11 M-commerce  Mobiele handel (m-commerce) steunt op het gebruik van draadloze apparaten, zoals personal digital assistants (PDA’s), mobiele telefoons, en smart phones, om orders te plaatsen en andere zaken te doen .mobi TLD  M-commerce in perspectief  West-Europa en Japan lopen voor op Noord- Amerika  Markt voor Mobiele telefoonspellen in U.S.A  $380 miljoen (2006) => $1 miljard (2009)

12 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 12

13 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 13 E-commerce toepassingen: Detail- en groothandel  Electronic retailing (e-tailing): de directe verkoop van bedrijf naar consument via electronische etalages, veelal ontworpen rondom een electronische catalogus en winkelwagen model  Cybermall: een enkele website die vele producten en diensten aanbiedt (op één internet locatie)  Manufacturing, Repair, en Operations (MRO) van goederen en diensten (in Wholesale)

14 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 14 E-commerce toepassingen: Manufacturing [1/2]  Veel producenten verplaatsen hun leveranciersketen (supply chain operations) naar het internet om winsten te verhogen en klantenservice te verbeteren  Electronic exchange: een electronisch forum waar producenten, leveranciers, én concurrenten goederen en handelsmarkt informatie kopen en verkopen, en back-office operaties uitvoeren

15 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 15 E-commerce toepassingen: Manufacturing [2/2] Figure 5.2: Model van een electronische uitwisseling

16 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 16 E-commerce toepassingen: Marketing  Marktsegmentatie: het identificeren van specifieke markten met als doel om deze te kunnen bestoken met advertentieboodschappen  Relationship management: het gebruik van gedetailleerde informatie over gedrag, voorkeuren, wensen en kooppatronen van een klant om een op maat gesneden relatie met de klant te onderhouden

17 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 17 Uit: Computable & Emerce

18 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 18 E-c. toepassingen: Investeringen & Financiën  Online aandelenhandel heeft veel investeerders naar het web gebracht  Online bankieren  Online facturen betalen (…)  Electronische facturering: een methode van factureren waarbij de verkopende partij een afbeelding van de factuur op het Internet zet, waarna de te betalen partij per een betalingsverzoek ontvangt

19 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 19 E-commerce toepassingen: Veilingen  eBay: synoniem met online veilingen voor zowel individuen als kleine bedrijfjes  Honderden andere veilingsites trachten veilingsite-nieuwkomers te trekken, én ontevreden eBay klanten  Meest frequente klachten  Stijging gebruikskosten  Gewetenloze (ver)kopers…

20 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 20 Nederlandse alternatieven?

21 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 21 Anywhere, Anytime: m-commerce toepassingen  M-commerce apparaten zijn ideaal voor toegang tot persoonlijke informatie en het ontvangen van gerichte boodschappen omdat ieder apparaat toebehoort aan één enkele gebruiker  Bedrijven kunnen individuele klanten bereiken om 1-op-1 marketing relaties te bewerkstelligen en te communiceren wanneer het maar uitkomt—oftewel, “anytime, anywhere”

22 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 22 Voordelen van E- & M-commerce Tabel 5.1: Voordelen van E- en M-commerce

23 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 23 E-/M-com. technologie infrastructuur [1/2]  Hoofd-ingrediënten voor een succesvolle implementatie van e-business:  Significante veranderingen van bestaande zakelijke processen  Substantiële investering in IS technologie  Want: bijv. een matig prestatieniveau van de website leidt ertoe dat consumenten voor alternatieve e-commerce sites zullen kiezen

24 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 24 E-/M-com. technologie infrastructuur [2/2] Figuur 5.3: belangrijke technologie-infrastructuur componenten

25 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 25 Hardware  Opslagcapaciteit en benodigde rekenkracht van de Web server hangt af van:  Benodigde server software (bijv JSP)  Volume van e-commerce transacties  Web site hosting, server co-locatie

26 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 26 Web Server Software  Web server software is nodig om basisdiensten te leveren, zoals:  Beveiliging en identificatie  Ontvangen, genereren en versturen van Web pagina’s  Web site/pagina ontwikkeling  E-commerce software moet ondersteunen:  Catalogus management  Product configuratie  Winkelwagen facilititeiten  E-commerce transactieverwerking  Webverkeer data analyse

27 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 27 Electronische betaalsystemen [1/2]  Digitaal certificaat: een bijlage van een bericht of or ingebedde data in een Web pagina die de identiteit van de afzender controleert  Secure Sockets Layer (SSL): een communicatieprotocol dat gebruikt wordt om gevoelige data af te schermen  Electronisch contant geld (eCash): een hoeveeldheid geld dat is ‘gecomputeriseerd’, en bewaard en gebruikt wordt als contant geld voor e-commerce transacties

28 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 28 Electronische betaalsystemen [2/2]  Credit card (Visa, MasterCard)  Charge card (American Express, maandelijks volledig crediet terugbetalen)  Debit card (ChipKnip, “elektronische portemonnee”)  Smart card (OV-Chipkaart, “de makkelijke manier van betalen in het openbaar vervoer”  Wat zou er mis kunnen gaan…?

29 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 29

30 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 30 Wát kocht de Nederlander online in 2006? Electronisch aangekocht Reizen, vakanties, accommodaties Literatuur (boeken, tijdschriften) Kleding, sportartikelen Kaartjes voor evenementen Film, muziek Elektronische benodigheden Huishoudelijke goederen (meubelen, speelgoed, witgoed) Software Hardware Financiële dienstverlening (aandelen, verzekeringen) 511 (Uit: De digitale Economie 2006, ICT-gebruik huishoudens en personen, 2005–2006

31 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 31 Agenda  Principes en leerdoelen  E-commerce / M-commerce  TPS (Enterprise systemen)  Samenvatting

32 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 32 Overzicht van Enterprise Systemen: TPS  Enterprise systeem: een systeem dat een centrale rol in de organisatie inneemt, en dat ervoor zorgt dat informatie gedeeld kan worden over alle bedrijfsfuncties en alle managementniveaus, om de zakelijke activiteiten te ondersteunen  Elimineert de problemen van gebrek aan informatie en inconsistente informatie, veroorzaakt door het gebruik van meerdere onafhankelijk opererende informatiesystemen

33 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 33 TPS versus ERP  Enterprise resource planning (ERP) systemen ondersteunen supply-chain processen (CRM systemen ondersteunen klantinteracties)  Transaction processing systems (TPS) leggen vast en verwerken gedetailleerde data, noodzakelijk om records (tabel-rijen) bij te werken met betrekking tot de fundamentele bedrijfsoperaties  Onder meer orderinvoer, voorraadbeheer, salarisadministratie, crediteuren- en debiteurenbeheer, en de grootboekrekening  TPS-en leveren data voor ERP/CRM systemen

34 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 34 TPS in perspectief Figuur 5.5: TPS, MIS/DSS, en Speciale Informatiesystemen in Perspectief

35 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 35 Traditionele Transactieverwerking: Methode en Doel  Batch processing systeem: computationele verwerkingsmethode waarin zakelijke transacties worden ‘opgestapeld’ over een bepaalde tijdsperiode totdat ze allen tegelijk verwerkt worden als één samengestelde opdracht  Online transaction processing (OLTP): computationele verwerkingsmethode waarin iedere transactie direct wordt verwerkt, zonder vertraging (zonder ze eerst ‘op te stapelen’)

36 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 36 Transactieverwerkingsactiviteiten [1/2]  TPS-en  Vastleggen en verwerken van data die de fundamentele zakelijke transacties beschrijven  Bijwerken van gegevensbanken  Produceren van allerlei rapporten  Transactieverwerkingscyclus: het proces van (a) data verzameling, (b) data bewerking, (c) data correctie, (d) data manipulatie, (e) data opslag, en (f) document productie

37 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 37 Transactieverwerkingsactiviteiten [2/2] Figuur 5.8: Dataverwerkings- activiteiten in TPS-en (a) (b) (c) (d) (e) (f)

38 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 38 Controle- en Managementzaken: Rampenplan (Disaster Recovery)  Disaster recovery plan (DRP): formeel plan dat de acties beschrijft die moeten worden genomen om de computeroperaties -en diensten weer in bedrijf te stellen na een ramp  Noodzakelijk om om langdurige onderbreking in de beschikbaarheid van de kritieke bedrijfsinformatiesystemen te voorkomen (die direct invloed hebben op de geldstromen van het bedrijf)

39 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 39

40 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 40 TPS Audit  TPS audit: een controle van de TPS-en binnen een bedrijf om accounting onregelmatigheden en/of verlies van data privacy te voorkomen  Met een audit probeert men de volgende vier vragen te beantwoorden:  Voldoet het systeem aan de zakelijke behoefte waarvoor het was geïmplementeerd?  Welke procedures en controles zijn vastgelegd?  Worden deze procedures en controles op de juiste wijze gebruikt?  Produceren de informatiesystemen en procedures accurate en waarheidsgetrouwe rapportages?

41 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 41

42 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 42 Traditionele TPS toepassingen Tabel 5.2: Systemen die Orderverwerking, Inkoop, en Accounting functies ondersteunen

43 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 43 Orderverwerkingssystemen Figure 5.10: Traditionele TPS Systemen die het orderverwerkings- proces ondersteunen

44 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 44 Samenvatting [1/2]  In business-to-business (B2B) e-commerce zijn de deelnemers organisaties  In business-to-consumer (B2C) e-commerce doen klanten direct zaken met de organisatie  In consumer-to-consumer (C2C) e-commerce zijn de deelnemers individuen, waarvan één de koper is en de ander de verkoper  Mobiele commerce (m-commerce) maakt gebruik van draadloze apparaten om opdrachten te plaatsen en zaken te doen

45 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 45 Samenvatting [2/2]  Transactieverwerkingssystemen (TPS-en): verwerken de gedetailleerde data die noodzakelijk is om de zakelijke records bij te werken mbt de fundamentele zakelijke activiteiten  Transactieverwerkingscyclus: data collectie, data bewerking, data correctie, data manipulatie, data opslag, en document productie  Orderverwerking TPS-en: order invoer, verkoop configuratie, leveringsplanning, leveringsuitvoering, voorraadbeheer, en crediteuren- en debiteurenbeheer  Andere traditionele TPS toepassingen: Inkoop & Accounting TPS-en

46 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 46 Tot slot… De aandelenmandjes tot Ein-de-lijk!

47 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 47 Zie:

48 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 48 De top 5:  Maarten Weijman & Vincent Blijleven Maarten Weijman & Vincent Blijleven  Jefferson Martina & Wais Baseq Jefferson Martina & Wais Baseq

49 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 49 Agenda  Principes en leerdoelen  E-commerce / M-commerce  Enterprise systemen  TPS  ERP  Samenvatting

50 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 50 ERP, SCM, en CRM  Enterprise resource planning (ERP): een verzameling geïntegreerde programma’s waarmee de vitale bedrijfsoperaties voor een uit meerdere vestigingen bestaande organisatie uitgevoerd worden Figure 5.11: Enterprise Resource Planning Systeem

51 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 51 Overzicht van ERP  ERP systemen zijn ontstaan uit Materials Requirement Planning systemen (MRP) van de 70-er jaren  80-er tot 90-er jaren: de legacy TPS-en konden slecht integreren met nieuwere systemen  Resultaat: hogere kosten en slechtere klantenservice  Leidde tot bewustwording van de noodzaak van een systeem dat bedrijfsbreed de activiteiten coordineert en waardevolle informatie deelt

52 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 52

53 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 53 Voordelen van ERP systemen  Verbeterde toegang tot data voor het nemen van operationele beslissingen  Eliminatie van kostbare, inflexibele legacy systemen  Y2K  Denk ook het gastcollege van Deloitte Consulting  Verbeteringen van werkprocessen  Opwaardering van technologie-infrastructuur

54 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 54 Nadelen van ERP systemen  Implementatie is duur, zowel in geldkosten als benodigde tijdspanne  De moeilijkheid om veranderingen te implementeren  De moeilijkheid om te integreren met andere systemen  Het risico van afhankelijkheid van één bedrijf  Het risico van het mislukken van de implementatie…

55 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 55 Uit: Computable 12 december 2007

56 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 56 Productie en Supply-Chain Management  ERP systemen volgen een systematisch proces voor het ontwikkelen van een productieplan  Voorspelling van verkopen  Verkoop en Uitvoeringsplan  Productvraag management  Gedetailleerde planning  Materials requirement planning (MRP)  Inkoop  Productie

57 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 57 Customer Relationship Management (CRM)  CRM systeem: een systeem dat een bedrijf helpt alle aspecten van klantinteracties te beheren, inclusief marketing en advertising, verkoop, klantenservice na de verkoop, en klantloyaliteitsprogramma’s  Doelen van CRM  Begrijpen en anticiperen van de behoeftes van huidige en potentiele klanten om klanten te behouden en loyaliteit te stimuleren  Optimaliseren van de manier waarop producten en diensten worden verkocht

58 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 58 Sales Ordering  Sales ordering: verzameling van activiteiten die uitgevoerd moeten worden om een klantbestelling vast te leggen  Essentiele stappen omvatten:  Vastleggen van de te verkopen producten  Stellen van de verkoopprijs  Vastleggen van de hoeveelheid producten  Bepalen van de totale bestellingskosten inclusief bezorging  Bevestigen van de kredietwaardigheid van de klant

59 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 59 Hosted Software Model voor Enterprise Software  Doelmarkt: Midden- en Kleinbedrijf  Aangeboden door onder meer SAP, NetSuite, Salesforce.com,... [Larry]  Aantrekkelijk voor kleinbedrijf omdat ze:  Kunnen experimenteren met krachtige software mogelijkheden zonder aanzienlijke financiele investering  Geen full-time IT persoon nodig  Gereduceerde hardware kosten  Belangrijk: Service Level Agreement (SLA)

60 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 60

61 dinsdag 6 januari 2009 e-commerce en m-commerce & Enterprise systemen :: Stair & Reynolds :: H5 61 Internationale zaken op het gebied van Enterprise Systemen  Uitdagingen voor enterprise systemen van een multinationaal bedrijf omvatten:  Verschillende talen en culturen  Verschillen in IS infrastructuur  Verschillen in wetgeving en andere regels  Meerdere monetaire eenheden


Download ppt "E-Commerce en m-commerce & Enterprise systemen Hoofdstuk 5: Fundamentals of information systems Ralph Stair & George Reynolds Hoorcollege ICT in Organisatie,"

Verwante presentaties


Ads door Google