De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS Ted van Raaij.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS Ted van Raaij."— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS Ted van Raaij

2 In vogelvlucht •Hier woon ik •Videofilm •Bedrijfsopzet •Uitdagingen bedrijfsontwikkeling •Verschil Nederland en de VS •Vermarkten

3 Hier woon ik …..

4

5

6 Videofilm …….

7 Bedrijfsopzet •South Charleston, Central Ohio •2.000 melk- en kalfkoeien •Totale productie 20 miljoen kilo melk •1.100 stuks jongvee op contract bij jongvee-opfokkers •Bedrijfsgebouwen op 20 hectare •Totale oppervlakte 65 hectare

8 Bedrijfsopzet •Voer en mest via contracten met 5 lokale akkerbouwers. Totaal hectare •Vergunning voor melk- en kalfkoeien •Bedrijf in eigendom met moeder en mij als aandeelhouders •Verhuizing in Bedrijf in 2003 gebouwd door Vreba-Hoff

9 Schema personeel Owner/Gen. Manager Ted Van Raaij (937) Feeder Pedro Corona-Utrera (937) Assistant Herd Manager Luis Gonzales (937) Milker Breeder Nick Schmelzer (740) Herd Manager Luis Flores (937) Calf Care Assistants Front Office Manager Donna Buffenbarger Farm Manager Nick Anderson (937)

10 Uitdagingen bedrijfsontwikkeling •Snellere bedrijfsontwikkeling •Efficiënt werken •Vooruit zien en denken •Problemen snel corrigeren •Prioriteiten stellen in werkverdeling en uitgaven •Cashflowmanagement en voorraadbeheer

11 Uitdagingen bedrijfsontwikkeling •Prestatie en resultaten: ruim boven gemiddelde •Maand- of kwartaalboekhouding als goede graadmeters •Resultaten per kilo melk, ken je kostprijs •Plan vergunning en financiering bedrijfsontwikkeling •Marketing

12 Verschil Nederland en de VS VS •Geen melkquotum •Lagere grondprijzen •Vrije marktwerking (invloed wereldmarkt) •Mogelijkheid in- en verkoop producten (voer en melk hoofdzaak) •Schaalgrootte, personeel Nederland •Beter inspelen op wereldmarkt •Grotere variatie producten •Goede infrastructuur •Hoogwaardige landbouw, automatisering, kennis •Zeer goed klimaat

13 Vermarkten •Risicomanagement in veranderende markt. Ik noem het verzekering van inkomen •Leg zowel de kosten- als de opbrengstenkant vast •Weet wat je productiekosten zijn •Tijdstip van vermarkten is bepalend voor het succes. Probeer de cyclus te bepalen en vraag om adviezen •Goed vermarkten betekent een stabieler inkomen

14 Vermarkten

15

16 •Geeft financiers en investeerders meer zekerheid •Naarmate bedrijven groter worden een goede methode om het resultaat te verbeteren •Verschillende vormen: vaste prijs, minimum prijs, maximum prijs met upsite rider; melk gekoppeld aan voercontract •Spelregels: contract per maand, max. 24 maanden •Prijs class III CBT •Minimaal pound per contract. Niet meer dan 75% van productie.

17 Vermarkten •Vermarkten met de coöperaties grote voordelen •In NL zouden de grotere coöperaties dit mogelijk moeten maken voor de leden •Bedenk een ding we drijven handel om onze koeien en kalveren te verkopen •Maar de melk ons hoofd inkomen geven we gewoon mee •In NL hebben we al laten zien dat we de beste melk veehouders zijn nu het ondernemerschap verder uit bouwen denk vooruit blijf ‘creative as we say: think outside the box.’

18 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS Ted van Raaij."

Verwante presentaties


Ads door Google