De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp 1 Organisatie OOS Proces van software-ontwikkeling Requirements Inleiding Analyse & Ontwerp.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp 1 Organisatie OOS Proces van software-ontwikkeling Requirements Inleiding Analyse & Ontwerp."— Transcript van de presentatie:

1

2 OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp 1 Organisatie OOS Proces van software-ontwikkeling Requirements Inleiding Analyse & Ontwerp

3 Proces van Software ontwikkeling

4 Watervalmodel

5 Iteratief proces

6 Interactief  Een systeem voor klanten  Domeindeskundige  Communicatie mbv standaardtaal (UML)  Use case (diagram)  Klassendiagram (statisch)  Sequentiediagram  Klassendiagram (dynamisch)  Toestanddiagram ……

7 Incrementele software ontwikkeling Incrementeel Iteratief Interactief

8 Requirements

9 Use-case Template:  name  actor(s)  preconditions  normal flow (alles gaat goed)  results (alles gaat goed)  alternate flow

10 Mediatheek ‘De Uitleen’ Uitlening van boeken, audio-cd’s, cd-rom’s, videocassettes, video en dvd’s. Er zijn allerlei categoriën voor de diverse uitleenbare media. Klanten kunnen lenen, reserveren, afgeschreven items kopen. Bij te laat terugbezorgen is boete verschuldigd. Van klanten worden naam, adres en telefoonnummer bijgehouden.

11 Use case (voorbeeld) name Registreer klant actors Baliemedewerker pre normal flow 1. Medewerker voert klantgegevens in 2. Systeem toont klanten met hetzelfde adres 3. Medewerker bevestigt registratie 4. Systeem toont klantnummer results Klant is geregistreerd met klantnummer alternate flow Klant was al geregistreerd [3]  Medewerker annuleert registratie

12 Use case (voorbeeld 2) nameLeen uit actorsBaliemedewerker preKlant is bekend normal flow 1. Medewerker voert klantnummer in 2. Systeem toont klantgegevens 3. Medewerker voert item-nummers in 4. Systeem toont gegevens uit te lenen items 5. Medewerker bevestigt uitlening resultsUitlening van deze items is voor deze klant geregistreerd alternate flow Klant bezit items waarvan de uitleentermijn is verstreken [2]  uitlening wordt door systeem geweigerd. Klant wil te veel items lenen [3]  ga terug naar [3]

13 voorbeeld 2: verbeterde versie nameLeen uit actorsBaliemedewerker pre normal flow 1. Medewerker voert klantnummer in 2. Systeem toont klantgegevens 3. Medewerker voert item-nummers in 4. Systeem toont gegevens uit te lenen items 5. Medewerker bevestigt uitlening resultsUitlening van deze items is voor deze klant geregistreerd alternate flow Klant bezit items waarvan de uitleentermijn is verstreken [2]  uitlening wordt door systeem geweigerd. Klant wil te veel items lenen [3]  ga terug naar [3] Klantnr bestaat niet [2]  ga terug naar [1]

14 Use Case Diagram

15 OO Analyse en ontwerp

16 Object: 2 dimensies  creatie  gedrag (inspectie, wijziging)  (opruiming) gedrag toestand  eigenschappen  statische constraints object

17 Klassendiagram  Bouwtekening  Eigenschappen van objecten (statisch)  Associaties  Attributen  Gedrag van objecten (dynamisch)  Methoden  Constructoren  Restricties (statische)

18 0..* start : Date Praktijk periode * doet wordt begeleid door ◄vindt plaats bij id : Integer naam : Text Student naam : Text adres : Text Bedrijf afk : Text Docent Afstuderen nr : Integer Stage is voorzitter bij 1 0..* datum : Date Voordracht ◄i.v.m. 1 1 Statisch klassendiagram (voorbeeld)

19 Klassendiagram  Conceptueel perspectief  communicatie analist/ontwerper  communicatie met domeindeskundige?  Specificatie perspectief  communicatie analist/ontwerper  Implementatie perspectief  communicatie ontwerper/programmeur  welke keuze in programmacode

20 Associatie  Relatie  associatienaam  Uiteinden:  rolnaam  multipliciteit

21 Attribuut verschil met associatie:  conceptueel nivo  geen verschil  minder details  specificatieniveau  eenrichting  implementatieniveau:  zichtbaarheid  suggestie voor opslag van data

22 Domeinmodel GUI Persistentie NetwerkLegacy Domeinmodel binnen totaal systeem

23 deze week  keuze casus  bestudeer: UML distilled  Hoofdstukken over Klassendiagram en Use Cases  opstellen use cases  eerste aanzet klassendiagram (domein)

24 volgende week  Together  Werken met CRC  Gedrag  Navigatie  Generalisatie  Compositie


Download ppt "OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp 1 Organisatie OOS Proces van software-ontwikkeling Requirements Inleiding Analyse & Ontwerp."

Verwante presentaties


Ads door Google