De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beeldende kunst na 2000 The end of the movements betekent ook het einde van het gebod van de avant-garde dat kunstenaars volstrekt origineel moeten zijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beeldende kunst na 2000 The end of the movements betekent ook het einde van het gebod van de avant-garde dat kunstenaars volstrekt origineel moeten zijn."— Transcript van de presentatie:

1 Beeldende kunst na 2000 The end of the movements betekent ook het einde van het gebod van de avant-garde dat kunstenaars volstrekt origineel moeten zijn.

2 recreativiteit recycling re-enactment reproductie reprise remix remake en, indien r-kunst ook nog, ‘ripping’ RE-kunst Deze kunstenaars zetten zich niet af tegen hun voorgangers...integendeel: ze actualiseren oude(re) kunstuitingen. Het hele kunstsysteem staat op de tocht. Marjorie Perloff: “het niet-originele genie”

3 2012

4 Michael Najjar (1966), Bionic Angel, Laocoön en zijn zoons ca. 30 v.C.

5 Sven Drühl (1968) E.T.C olie-, lak en silikonenverf op doek; 210 x 170 cm

6 E.T.C. (Neon) x 190 x 15 cm

7 Elaine Sturtevant Lichtenstein, Frighten Girl 1966 olie en grafiet op doek; 117 x 163 cm (onlangs verkocht voor $710,000) Roy Lichtenstein ( ) Crying Girl 1963 Lithografie, 43 x 58 cm (in 2007 verkocht voor $78,400)

8 Elaine Sturtevant geb. 1930

9 The Clock (2010, videocollage, 24 uur) Christian Marclay (1955) Telephones 1995 videocollage, 7,5 min. (De video staat op de volgende dia.)

10

11 Gavin Turk (1967) Turk Love Black on White 2010 Silkscreen on canvas; 120 x 120 cm Robert Indiana (1928) Love 1970 staal

12 Er kan geen duidelijke beweging meer onderscheiden worden; elke kunstenaar ontwikkelt een persoonlijk universum en persoonlijk werk, die samen een individuele persoonlijkheid creëren. De kunst van het persoonlijke

13 Kenny Scharf, Nog een olieverfschilderij, 2005 olie- en acrylverf en vernis op doek; 76x102 cm

14 Bertrand Lavier, Baft III, 2011 neonbuizen; 209x277x19 cm

15 Zij maken overgestileerde foto's met zelfgemaakte sets en kostuums en retoucheren hun foto's grondig. Hun werk vertoont kenmerken van de popcultuur, de homoseksuele cultuur, porno en religie. Een homoseksueel Frans artiestenpaar, gevormd door de fotograaf Pierre Commoy (1949) en de schilder Gilles Blanchard (1953). Tijdens de opening van een tentoonstelling met hun werk in Berlijn in Pierre et Gilles

16 Mercurius, 2001 beschilderde foto; ingelijst door de kunstenaars; 227x163 cm

17 Ophelia, 2000, 2012 model: Isabelle Huppert beschilderde foto, ingelijst door de kunstenaars; 78 x 113 cm

18 Pierre et Gilles, Madonna, Modellen: Hafsia Herzi en Loric, jurk: Christian Lacroix; pigmenttekening op doek; 200 x 134 cm. opstelling in de Eglise Saint-Eustache, Parijs

19 Matthew Barney 1967 Sinds 1990 maakt Barney kunstwerken in verschillende media: tekeningen, beeldhouwwerken, films, foto’s, installaties, performances en video’s. De meeste werken zijn opzienbarend en zeer esthetisch. Occidental Guest (Bride) 2006 grafiet op papier met papiercollage in een zelfsmerende (?) plastic lijst; 34x29x4 cm

20 Zijn cyclus Cremaster uit verruimde de mogelijkheden van de videokunst door er narratieve elementen en fictionele personages in op te nemen; Barney creëerde daarmee een eigen en unieke mythologie.

21 Hunter Cole, Her Own DNA; 5 stadia, 2007 lichtgevende bacteriën; formaat onbekend Bio-kunst

22 Eduardo Kac Alba, het fluorescerende konijn

23 Kac maakt ook ‘biotopen’, levende kunstwerken van aarde, water en micro-organismen die veranderen gedurende de tentoonstelling onder invloed van de temperatuur, de relatieve vochtigheid, de luchtstromen en het niveau van het licht. Oblivion (Vergetelheid), x58 cm

24 God Alone Knows 2007 glas, beschilderd roestvrij staal, siliconen, spiegels, plastic kabelbinders, schapen, formaldehyde oplossing, stalen en marmeren plinten; drieluik: 325x171x61 cm, 381x201x61 cm, 325x171x61 cm Damien Hirst 1965

25 For the Love of God 2007 platina, diamanten, menselijke tanden; 17x13x19 cm

26 * NRC-site van 20 september 2013 Culturele extravagantie*

27 Dan Colen (USA, 1997), Livin and Dyin, 2013

28 Fabrice Hyber (Fr., 1961), Paradise prototype

29 Jeff Koons (USA, 1955), Balloon Venus, en Antiquity, ?

30 Tom Sachs (USA, 1966) Barbie slave Ship 2013

31

32 Neue Leipziger Schule “Een melange uit raadselachtigheid en popcultuur” Christian Schüle in Zeit Online, 21 juli 2005 Raadselachtig of niet, de internationale kunsthandel verkoopt hun werk voor bedragen met vijf nullen

33 Neo Rauch Das Treffen

34 Die Müllerin, 2013 olie op doek; 250x300 cm

35 Tim Eitel 1971 Öffnung 2006 olie op doek; 274x220 cm

36 Barrow, 2013, olie op doek; 30x30 cm

37 Matthias Weischer 1973 Stoel 2003 olie op doek; 191x170 cm

38 St. Ludgerus, 2004, olie op doek; 300x252 cm

39 Hotel Seeblick, 2004, olie op doek; 190x280 cm 1972 Christoph Ruckhäberle

40 Looney Tunes, 2011, olie op doek; 130x200 cm


Download ppt "Beeldende kunst na 2000 The end of the movements betekent ook het einde van het gebod van de avant-garde dat kunstenaars volstrekt origineel moeten zijn."

Verwante presentaties


Ads door Google