De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I Toelichting bij.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I Toelichting bij."— Transcript van de presentatie:

1

2 INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I Toelichting bij het reglement en hoe de bladen aan te maken. In samenwerking met.

3 Het westelijk front september 1914 Gevechten te Aarschot Karabiniers-cyclisten 7 de Linie regiment Tweede uitval van Antwerpen: september

4 Wat is de bedoeling van deze interscolaire wedstrijd? In klassikaal verband de diverse aspecten van Wereldoorlog I te leren kennen. Hoe doen we dit? Door middel van verzamelobjecten. Zo maken we kennis met de filatelie, met het verzamelen van zichtkaarten en met vele andere aspecten van deze hobby’s. Er zijn prachtige prijzen te winnen.

5 De FILATELIE biedt ontzettend veel didactische mogelijkheden en opent een oneindige horizon. Twee disciplines, de ‘Thematische Filatelie’ en de ‘Open Klasse’, zijn ideaal om een onderwerp te illustreren en zo kennis te maken met de eerste wereldhobby. In deze wedstrijd zal ook de ‘Postgeschiedenis’ van nut zijn. Deelnemen is vrij eenvoudig. Men vertelt een eigen verhaal over Wereldoorlog I door middel van diverse originele verzamelobjecten. 1- Uit de filatelistische wereld zijn dat postzegels, briefkaarten, stempels, censuursporen, brieven, enz. … 2- Zichtkaarten – oude, zowel als moderne: een onuitputtelijke bron. 3 - Algemene verzamelobjecten zijn foto's, krantenknipsels, affiches, flyers van musea, medailles, enz. … Men gebruikt bij voorkeur originele stukken. Alleen wanneer er niets anders beschikbaar is of iets moeilijk in de verzameling in te werken is, kan men gebruik maken van scans. Men hoeft geen boek te verscheuren of bijvoorbeeld een te grote affiche te plooien. Wanneer men scans gebruikt moet wel duidelijk de bron worden vermeld en een reden worden opgegeven. Er wordt gevraagd om een verzameling te maken op 16 bladen recto A4. Een competitiekader omvat 16 bladen recto A4. De FILATELIE biedt ontzettend veel didactische mogelijkheden en opent een oneindige horizon. Twee disciplines, de ‘Thematische Filatelie’ en de ‘Open Klasse’, zijn ideaal om een onderwerp te illustreren en zo kennis te maken met de eerste wereldhobby. In deze wedstrijd zal ook de ‘Postgeschiedenis’ van nut zijn. Deelnemen is vrij eenvoudig. Men vertelt een eigen verhaal over Wereldoorlog I door middel van diverse originele verzamelobjecten. 1- Uit de filatelistische wereld zijn dat postzegels, briefkaarten, stempels, censuursporen, brieven, enz. … 2- Zichtkaarten – oude, zowel als moderne: een onuitputtelijke bron. 3 - Algemene verzamelobjecten zijn foto's, krantenknipsels, affiches, flyers van musea, medailles, enz. … Men gebruikt bij voorkeur originele stukken. Alleen wanneer er niets anders beschikbaar is of iets moeilijk in de verzameling in te werken is, kan men gebruik maken van scans. Men hoeft geen boek te verscheuren of bijvoorbeeld een te grote affiche te plooien. Wanneer men scans gebruikt moet wel duidelijk de bron worden vermeld en een reden worden opgegeven. Er wordt gevraagd om een verzameling te maken op 16 bladen recto A4. Een competitiekader omvat 16 bladen recto A4.

6 Waar is dit materiaal te vinden? Aan de lokale postzegelclubs wordt gevraagd om de deelnemers bij te staan met filatelistisch materiaal. De algemene verzamelobjecten vindt men op zolder bij de grootouders of bij de buren. Ook op rommelmarkten vindt men voor een prikje bruikbaar materiaal. Ons jagers- of vergaarinstinct kan hier nuttig zijn. Het is een verzameling en het zal iets kosten, maar je zult merken dat dit beperkt kan blijven. Hier volgen enkele voorbeelden van het te gebruiken materiaal en hoe men ze op competitiebladen (recto A4) plaatst. Zorg ervoor dat jullie verhaal een rode draad – een verhaallijn – heeft. De deelnemers hebben een volledig schooljaar om dit samen te stellen. Als organisator hopen wij dat de deelnemers via hun zoektocht kennis vergaren over dit verleden. Als men je vertelt dat toen de doodstraf bestond voor het laten vliegen van reisduiven, dat inwoners hun dorp niet mochten verlaten, dat briefwisseling gecontroleerd werd, enz. … zijn dit redenen te over om op dit onderwerp dieper in te gaan. Deze wedstrijd biedt de mogelijkheid om veel bij te leren. Waar is dit materiaal te vinden? Aan de lokale postzegelclubs wordt gevraagd om de deelnemers bij te staan met filatelistisch materiaal. De algemene verzamelobjecten vindt men op zolder bij de grootouders of bij de buren. Ook op rommelmarkten vindt men voor een prikje bruikbaar materiaal. Ons jagers- of vergaarinstinct kan hier nuttig zijn. Het is een verzameling en het zal iets kosten, maar je zult merken dat dit beperkt kan blijven. Hier volgen enkele voorbeelden van het te gebruiken materiaal en hoe men ze op competitiebladen (recto A4) plaatst. Zorg ervoor dat jullie verhaal een rode draad – een verhaallijn – heeft. De deelnemers hebben een volledig schooljaar om dit samen te stellen. Als organisator hopen wij dat de deelnemers via hun zoektocht kennis vergaren over dit verleden. Als men je vertelt dat toen de doodstraf bestond voor het laten vliegen van reisduiven, dat inwoners hun dorp niet mochten verlaten, dat briefwisseling gecontroleerd werd, enz. … zijn dit redenen te over om op dit onderwerp dieper in te gaan. Deze wedstrijd biedt de mogelijkheid om veel bij te leren.

7 Welke aspecten kan men belichten? Een oorlog heeft veel aspecten. In dit kader kan men ze moeilijk allemaal belichten. Hier enkele ideeën. Het is aan jullie om inspiratie te vinden. In een bestek van 16 bladen recto A4 zal het niet moeilijk zijn om een verhaal met deze diverse elementen te vertellen. Het internet geeft vele antwoorden, maar ook in jullie dorp is er iets gebeurd. De aanloopSlagveldenVluchtelingenBezetting Technische vooruitgang Na de oorlog GrootmachtenOost & WestNederlandVervoerWapens Vrede van Versailles Centrale machten Martelaren- steden Frankrijk / UKPosterijenLuchtvaartOorlogsgraven GeallieerdenKrijgsgevangenGeïnterneerdenDe gevolgen Rode Kruis

8 Uit de wereld van de filatelie Welk materiaal gebruiken? Postzegels: algemeen bekend, maar over dit onderwerp zijn er veel te vinden Met een rechtstreeks verband Met een onrechtstreeks verband

9 Militaire portvrijdomkaarten bieden meer mogelijkheden. Deze werden verkocht in de kantines juist achter het front of bij transitpunten. Sommige waren zuiver commercieel en werden verkocht aan de burgerbevolking. Welk materiaal gebruiken? Uit de wereld van de filatelie

10 Welk materiaal gebruiken? Uit de wereld van de filatelie Moeilijker materiaal Publiciteit was toen ook belangrijk. Firma’s gaven gratis zichtkaarten aan de soldaten.

11 Welk materiaal gebruiken? Postgeschiedenis: biedt ontzettend veel mogelijkheden om specifieke aspecten van een oorlog te belichten. Uit de wereld van de filatelie Scan: censuurstempel gevangenis van Vilvoorde Portvrijdomstempel van de “Compagnies universitaire” in Parijs Duitse krijgsgevangen in Duitsland. Gent: militaire spoorwegdirectie.

12 Welk materiaal gebruiken? Zichtkaarten Zowel moderne als oude zichtkaarten uit Wereldoorlog I zijn een onuitputtelijke bron van wedstrijdmateriaal.

13 Welk materiaal gebruiken? Algemene verzamelobjecten Berichten aan de bevolking. Hierboven een verbod om reisduiven te laten rondvliegen. Maar er zijn ook berichten die de prijzen van brood vastleggen en vele andere. Burgemeester van Vilvoorde: Xavier Buisset

14 Algemene verzamelobjecten Welk materiaal gebruiken? Oproep van J. Destrée Officiële krant van het Belgisch leger Teksten, publicaties, kranten (knipsels) tijdschriften, enz. …

15 Algemene verzamelobjecten Welk materiaal gebruiken? Geïllustreerd briefpapier. Verkocht voor steun aan de invaliden. Identiteitspapieren en visums. Men mocht zijn regio niet verlaten zonder toelating. Dit is een toelating voor een reis Brussel Parijs in 1919, maar men mocht niet stoppen onderweg.

16 Algemene verzamelobjecten Welk materiaal gebruiken? Flyer Mutsinsigne Bronzen medaille Opgelet niet dikker dan 3 mm

17 Algemene verzamelobjecten Welk materiaal gebruiken? Doodsprentjes In een oorlog vallen er vele doden. Men was toen fier om soldaat te zijn.

18 Voorbeelden Links: een blad gemaakt met alleen filatelistisch materiaal met Ieper als algemeen symbool van WO I. Rechts: een foto met soldaten uitgerust met gasmaskers maakt het duidelijker.

19 Een blad gemaakt met alleen filatelistisch materiaal. Voorbeelden Met ander materiaal kan dit ook. De tekst is aan te passen volgens persoonlijk inzicht.

20 Voorbeelden Gevangenis van Vilvoorde – postkaart + scan van een zeldzame censuurstempel op kaart. Landen in oorlog - uit te zoeken.

21 INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Schooljaar 2013/14 Wij wensen jullie veel succes INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Schooljaar 2013/14 Wij wensen jullie veel succes Prijsuitreiking 5 oktober 2014 Tijdens het palmares van BRABANTPHIL’14 Prijsuitreiking 5 oktober 2014 Tijdens het palmares van BRABANTPHIL’14


Download ppt "INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I INTERSCOLAIRE WEDSTRIJD Ter herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I Toelichting bij."

Verwante presentaties


Ads door Google