De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lex Kruijver Respons 26 maart 2010 Economische betekenis van evenementen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lex Kruijver Respons 26 maart 2010 Economische betekenis van evenementen."— Transcript van de presentatie:

1 Lex Kruijver Respons 26 maart 2010 Economische betekenis van evenementen

2

3 Respons Monitoren

4 Wat doet Respons

5 Marktomvang in €uro’s per jaar

6 Respons Evenementen Familie Evenement en Niet openbaarB2BBedrijfsevenementenExternIntern Externe bijeenkomsten voor kennisoverdracht Vakbeurzen Vergaderingen Congressen Seminars ed Private feesten & partijen Openbaar ( publieksevenement ) Regulier aanbod Sportwedstrijden aanbod podia Dag\weekmarkten Niet regulier aanbod Festivals Stadsfestijnen Sportevenementen tentoonstellingen Publieksbeurzen

7 Ontwikkelingen in de markt:  Jaarlijks terugkerende evenementen 5000+

8 Publieksevenementen naar belang Jaarlijks terugkerende evenementen Minimaal 5.000 bezoeken Peiljaar: 2008

9 Internationaal belang Holland FestivalTT Assen Picnic/Cross MediaDeutschen Tourenwagen Meisterschaft (DTM) Amsterdam Dance EventInternationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) GrachtenfestivalNorth Sea Jazz World Press PhotoHistorische Kaasmarkt Edam De Meesterwerken - Rijksmuseum AmsterdamKaasmarkt Alkmaar PinkpopTEFAF Amstel Gold RaceInterClassics en TopMobiel Maastricht

10 Soorten evenementen •Markt/braderie •Voorstelling  Beurs •Tentoonstelling •Stadsfestijn •Festival •Parade/optocht •Wedstrijd

11 Soorten/aantallen/economische waarde VormAantal per jaarEcon. waarde in € Markt/braderieCa. 3.000Ca. € 600 miljoen Voorstelling100.000> € 500 miljoen Publieksbeurs650€ 1,5 miljard Tentoonstelling1.000€ 150 miljoen Stadsfestijn750€ 500 miljoen Festival700€ 650 miljoen WedstrijdCa 5.000.000> € 500 miljoen Bronnen: Respons/CBS

12 Economische betekenis ‘mega’-events in Nederland EvenementenJaarEconomische impact EURO 20002000€ 145 miljoen Touretappe Valkenburg 2006€ 15 miljoen Vuelta (Drenthe)2009€ 12 miljoen Grand Depart Den Bosch 1996€ 8 miljoen Giro Groningen2002-/- € 400.000 Giro Amsterdam2010€ 25 miljoen? Bronnen: div. organisaties/onderzoeken

13 Sportproporties worldwide EvenementMarktwaarde in $ WK Voetbal$ 1,7 miljard Olympische Zomerspelen$ 1,5 miljard EK Voetbal$ 1,2 miljard Wimbledon$ 900 miljoen Tour de France$ 350 miljoen Volvo Ocean Race$ 190 miljoen Giro d’Italia$ 70 miljoen Bron: SportsPro july/aug 2009

14 Sponsors en evenementen Bron: Respons M50 over 2008

15 Gemeenten en evenementen Facts en figures G50 over 2008 Aantal gemeenten50 Aantal evenementen1508 Aantal bezoeken67.358.679 Totaal aantal gesubsidieerde evenementen777 Omvang gesubsidieerde evenementen€ 36.645.593 Bron: Respons G50 over 2008 Top 5 gemeentelijke evenementensubsidies in 2008 in euro’s

16 Top 100 Grootste publieksevenementen Positi e EvenementPlaatsBezoekenMBE 1 Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen/ Vierdaagse Feesten NIJMEGEN1.988.000249,87 2 Ortel ZomercarnavalROTTERDAM900.000177,08 3 Tilburgse KermisTILBURG1.500.00060,77 4 Fortis Marathon RotterdamROTTERDAM900.00077,50 5 Bloemencorso van de BollenstreekNOORDWIJK ZH1.200.00050,60 6 Kermis WeertWEERT950.00050,56 7 Bavaria City RacingROTTERDAM580.00069,88 8 Uitmarkt AmsterdamAMSTERDAM500.00067,93 9 We Are Amsterdam PrideAMSTERDAM560.00036,48 10 Kermis BestBEST430.00051,82 81 AppelpopTIEL170.0000,44 Bron: Respons Top 100 over 2009

17 Top 10 evenementen Rivierenland RanglijstTitelPlaatsLocatieAantal bezoekenBelang 1.AppelpopTielWaalkade170.000Nationaal 2.FruitcorsoTielcentrum100.000Regionaal 3. Culemborg BijvoorbeeldCulemborgcentrum60.000Regionaal 4.PaardenmarktHedelcentrum40.000Gemeentelijk 5.LandgoedfairBuren/Geldermalsen Landgoed De Heerlijkheid Mariënwaerdt38.000Regionaal 6. Nationale Rode Kruis BloesemwandeltochtGeldermalsenVeilinghallen30.700Nationaal 7.Leste MertDrutencentrum30.000Regionaal 8.Nationale oldtimerdagCulemborgcentrum25.000Regionaal 9.Dweildag ZoelenBurencentrum20.000Regionaal 10.KerstfairBuren/Geldermalsen Landgoed De Heerlijkheid Mariënwaerdt19.700Regionaal

18 Evenementen naar belang in Rivierenland

19 Waarom evenementen?

20 De nabrander….. “Imago, cohesie en spin-off: hoe die elementen te combineren in een evenement maakt dit filmpje duidelijk. De oplossing is soms heel eenvoudig..!” http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM

21 Bedankt voor jullie aandacht www.respons.nl


Download ppt "Lex Kruijver Respons 26 maart 2010 Economische betekenis van evenementen."

Verwante presentaties


Ads door Google