De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Blok 3.2a Propaganda 1-10 t/m 9-11 2001 Practicum: flyer Parallel: statistiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Blok 3.2a Propaganda 1-10 t/m 9-11 2001 Practicum: flyer Parallel: statistiek."— Transcript van de presentatie:

1 Blok 3.2a Propaganda 1-10 t/m Practicum: flyer Parallel: statistiek

2 Blok 3.2a Propaganda Coördinatie: Rob Ruiter 3.765; Herco Fonteijn

3

4

5

6

7 3.2a Propaganda cognitieve psychologie van betekenis, communicatie, beïnvloeding

8 Rooster Blok 3.2aPropaganda (alle colleges in DEB1, 0.122) Maandag01/ Blokopening – Rob Ruiter Dinsdag02/ OG - taak 1 Donderdag04/ OG - taak 1 & taak 2 Maandag08/ College Gerjo Kok - Attitudeverandering Dinsdag09/ OG - taak 2 & taak 3 Donderdag11/ OG - taak 3 & taak 4 Maandag15/ College Daniel Wigboldus (UvA) – Taal en beinvloeding Dinsdag16/ OG - taak 4 & taak 5 Donderdag18/ OG - taak 5 & taak 6 Maandag22/ Filmdag – DEB (Herco) Dinsdag23/ OG - taak 6 & taak 7 Donderdag25/ OG - taak 7 & taak 8 Maandag29/ College Rob Ruiter – Automaticiteit Dinsdag30/ OG - taak 8 & taak 9 Donderdag01/ OG - taak 9 & taak 10 Maandag05/ Responsiecollege/Presentatie flyers Dinsdag06/ OG - taak 10 & taak 11 Donderdag08/ OG - taak 11 & taak 12 (wordt niet verzet) Vrijdag09/ Bloktoets (Sporthal de Heeg)

9 Contactpersonen- overleg Donderdag – uur kamer 4.764

10 Literatuur Geen basisboek E-reader (> 130 artikelen) Boeken op studielandschap (SL) Boeken / tijdschriften in open opstelling (T / MG) Vorige blokken

11 E-reader Zie instructies op papier Voorbeeld

12 Toetsing bloktoets (gewicht: 75%): open vragen verbanden leggen (verwijs naar bronnen!) (40%) korte open vragen (60%) practicum presentatie en verslag flyer (gewicht: 25%) docentbeoordeling en peer assessment van presentatie van flyer bij discrepantie telt docentbeoordeling

13 Flyer ca. 25 drietallen maken 20 flyers onderwerp: Simpel stoppen met roken achtergrondinformatie: knipsels, blokboek, filmdag, colleges, literatuur formaat: 1/3 A4, een- of tweezijdig bedrukt schets/ontwerp of eindprodukt bespreek ontwerp flyer en voorstel meten effectiviteit in rapport (2A4, excl. refs) vragen:

14 Flyer beoordeling door medestudenten: peer assessment van flyer + 4 min. presentatie en blokplanningsgroep: flyer+verslag+lijst criteria voor peer assessment presentatie flyer: 5 november inleverdatum verslag: 12 november

15 Hoe haal jij het blok ? Lees wat je leest goed Hoor medestudenten uit Wees kritisch Ga discussies aan Pas theorie toe op de praktijk Vertrouw niet op inhoudsdeskundigheid tutor Vertrouw wel op zijn/haar aanwijzingen Stel vragen richting blokcoordinator Bezoek colleges Kortom …

16 … gebruik PGO ! dat is leerzamer, vergoot de kans op succes, en is bovenal … leuker

17 … gebruik PGO ! (2) Ophelderen van termen Probleemstelling (eentje per taak) Brainstorm Discussie ophelderen clusteren verbanden leggen Leerdoelen Zelfstudie Terugrapportage (zonder oplezen; geen notulist)

18 … gebruik PGO ! (3) Geen inhoudsdeskundige tutor Een procesbegeleidende gespreksleider Brede deelname

19 Taak 1 Propaganda

20

21

22

23 Taak 1 propaganda persuasieve voorlichting voorlichting educatieve voorlichting onderwijs the deliberate and systematic attempt to shape perceptions, manipulate cognitions, and direct behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist (Jowett & O’Donnell, 1992)

24 Taak 2 Voorlichting / Overreding

25

26

27

28 Taak 2 voorlichting/ overreding componenten (informatietheorie) bron - medium - boodschap - doelgroep attitudeverandering internalisatie - identificatie - compliance emoties matrixmodel McGuire inoculatie elaboration likelihood - Petty & Cacioppo centrale route (systematische evaluatie) perifere route (heuristieken)

29 Taak 3 Stereotypen / Impressievorming Wat is hun rol? Wanneer worden ze gebruikt? Wat zijn de effecten? Zijn ze te veranderen? Filmdag

30 Taak 4 Verkopen

31

32

33

34 Taak 4 Type Lay-out Kleur Taal

35 Taak 5 Stopkracht

36 locale fixatieduur is functie van: endogene factoren: motivatie, attitude tov merk exogene factoren: omvang, type, positie van elementen van advertentie (onder body text, rechts van visual) emotioneel betekenisvolle kenmerken (gezichten, handen) situatie: interne/externe controle gerichte vs ongerichte aandacht cognitieve schema’s subliminale perceptie Visuele aandacht

37

38 Taak 6 Cultvorming

39 Taak 7 Extremisme

40 Polarisatie

41 Taak 8 Muziek Perceptie Representatie Productie Rol van muziek (winkels)

42 Taak 9 Verwijzingen

43 Tekens en symbolen semiotiek structuralisme (Saussure) pragmatisme (Peirce) index icoon symbool intertextualiteit hoe wordt betekenis verworven

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60 IK · VROUW · 1979 · MAASTRICHT wasa · prodent · henna · speedo · rode wijn · hunkemuller · aldi · perry sport · levi's · inwear · esprit · italian food · mags · nike · gaastra · nieuwe revu · volkskrant · philips · viva · irish pub · vpro · starters · bonbon block · heineken · kip · cool waters · hugo · audi tt (sometime) · nokia · k2 · gazelle · edah · hema · barbeque · nivea · Karvan Cevitan · Melkunie · adidas · spa rood · m&m's pinda JIJ · MAN · VANAF 1971 JA GRAAG: levi's · heineken · hugo boss geur · speedo · gaastra · aldi GAAT WEL: adidas · nieuwe revu · wild beast · k2 · nike · lonely planet · hans anders LIEVER NIET: cool cat · bavaria · old spice NO WAY: zware van nelle · australian · yakult

61 Taak 10 Taal

62 misleiding X helpt tegen Y (afgezwakte bewering) Y heeft meer vitamine C (meer dan wat?) Help Uw kind op school. Koop een PC. (impliceert causaal verband) Wij helpen direct bij verlies van cheques (impliceert dat competitie tekort schiet) 3 van de 4 artsen adviseren Prozac (onvolledige weergave van resultaten)

63 Foutje? TIRAMISU (TESCO) Do not turn upside down. (Printed on the bottom of the box.) PUDDING (MARKS & SPENCER) Product will be hot after heating KINDERHOESTSIROOP (BOOTS) Do not drive car or operate machinery KEUKENMES (Made in Korea) Warning: keep out of children KERSTVERLICHTING (Made in China) For indoor or outdoor use only. MIXER (Made in Japan) Not to be used for the other use. PINDA’S (SAINSBURY'S) Warning: contains nuts PINDA’S (AMERICAN AIRLINES) Instructions: open packet, eat nuts. KETTINGZAAG (Made in Sweden) Do not attempt to stop chain with your hands.

64 taalpragmatiek Grice’s conversationele grondregels kwantiteit (geef niet te veel informatie) kwaliteit (wees eerlijk) relatie (wees relevant) manier (wees beknopt en duidelijk) relevantietheorie (Sperber & Wilson) stijlfiguren schema’s rijm tropen metaforen humor

65 Taak 11 Meer dan taal Beelden en betekenis Vormen en preferenties

66 Einde


Download ppt "Blok 3.2a Propaganda 1-10 t/m 9-11 2001 Practicum: flyer Parallel: statistiek."

Verwante presentaties


Ads door Google