De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het verkeer is wél een spelletje Gedragsbeinvloeding door spelelement in social media Marc de Haan - #2011NVC.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het verkeer is wél een spelletje Gedragsbeinvloeding door spelelement in social media Marc de Haan - #2011NVC."— Transcript van de presentatie:

1 Het verkeer is wél een spelletje Gedragsbeinvloeding door spelelement in social media Marc de Haan - #2011NVC

2 Wat wil ik met u delen?

3 Kennismaken •Wie ben ik en waar kom ik vandaan •Tiem: inhoud én procesmanagement op locatie (onderdeel van Goudappel Groep) •Wie zijn jullie (doelgroep) en waar zijn jullie te vinden (opwarmertje social media) •Na 60 presentaties tijd voor interactie en…spelen!

4 Gedachtenexperiment •Reizen naar NVC – klassiek of HNW?

5 Aanleiding – terug in de tijd •Workshop Foursquare (4sq) Provincie Overijssel •Twitter: “Dit ben ik aan het doen” •Facebook: “Dit heb ik gedaan” •YouTube: “Bekijk wat ik heb gedaan” •LinkedIn: “Hier ben ik goed in” •Yammer: “Hier werk ik aan” •Foursquare: “Hier ben ik” •TED-Filmpje Seth Priebatsch – the game-layer on top of the world

6 Gamification •Spelelementen inbrengen in niet-spelsituatie (The World’s Deepest Bin, Piano Stairs etc) •Combi met social media, waarom interessant?

7 Seth Priebatsch – game layer

8 4 elementen game dynamics •Appointment dynamic (happy hour) •Influence & status •Progression dynamic •Communal discovery (work together to achieve goal)

9 Wetenschappelijke onderbouwing •Gedragsbeïnvloeding (oerprincipes) - motivatie (Steg, 2007): hedonic (plezier), gain (winst), normative (maatschappelijk het juiste doen)

10 Wetenschappelijke onderbouwing (2) •Onbewuste vs. bewuste route •Behoefte aan communiceren: hier ben ik •Beloning (incentive) •Status (leaderboard) •Identificatie (belonging to a group) •Competitie (vgl. Van5naar4)

11 Vertaling naar mobiliteitskeuzen •Andere route •Ander tijdstip •Andere (duurzamere?) vervoerswijze •Andere locatie (flex/thuis) •Kortom SWSR

12 Voorbeelden •Provincie Noord-Brabant •I-zone Enschede •Waze •Uw voorbeelden?

13 Conclusies •Er komt een interessante generatie aan: •Social media - proof •gevoelig voor gamification •Laat je inspireren •Volg anderen •Vermenigvuldig door te delen •Bouw mee aan nieuwe vormen van gedragsbeinvloeding in mobiliteit •Innovatieve vorm van…Beter Benutten!

14 En in dat kader… •Tiem is jarig en wij nodigen u uit! •www.12eneenhalf.nlwww.12eneenhalf.nl •Schrijf mee aan het boek over mobiliteit in 2050 Graag tot ziens!

15 U staat bovenaan Inchecken bij deze presentatie heeft u innovatie-punten opgeleverd Gefeliciteerd en…blijf spelen! Marc de Haan

16 filmpje Seth Priebatsch

17 •filmpje Deepest Bin - Fun Theoryfilmpje Deepest Bin - Fun Theory


Download ppt "Het verkeer is wél een spelletje Gedragsbeinvloeding door spelelement in social media Marc de Haan - #2011NVC."

Verwante presentaties


Ads door Google