De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lean bij SCA Gennep SCA Hygiene Products Gennep bv.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lean bij SCA Gennep SCA Hygiene Products Gennep bv."— Transcript van de presentatie:

1 Lean bij SCA Gennep SCA Hygiene Products Gennep bv

2 De kern vragen voor deze inleiding: 1.Hoe ziet Lean er uit bij SCA in Gennep? 2.Waar begin je? 3.Waar loop je tegen aan en wat doe je daar aan? 4.Kun je de voorbeelden vertalen naar de zorg? Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe2

3 Informatie over SCA 3 Contouren

4 SCA  Groot geworden in de bosbouw, in Zweden  medewerkers wereldwijd, in 60 landen (2010)  Verkoop in 100 landen  omzet in 2010 meer dan 11 miljard Euro  Divisies  Forest Products  Personal Care  Tissue  Packaging (verkocht) Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe4

5 5 Waar zitten onze klanten? France 15% Spain 12% Benelux 11% U.K. 9% Italy 8% Germany 7% Nordic 12% East 7% Japan3% Australia1% North America3%

6 Historie fabriek in Gennep  Opgericht in 1960 als Ancilla  Gekocht door SCA in 1987  Verschillende namen sinds toen … •Mölnlycke •SCA Mölnlycke •SCA Hygiene Products •SCA Personal Care  SCA Personal Care Gennep BV  Van 135 via 330 naar 280 medewerkers  Van oude naar nieuwe technologie  Ieder jaar product vernieuwing! 6

7 7 Lean organisatie: slechts 3 lagen tot de operators Plant Manager ProductionLogistics Plant Support Group ControllingHRQRESH Machine Coaches Warehouse coach/ Teamleader Project Mngrs Teamleaders maintenance Operators / heftruckchauffeurs / monteurs / werkvoorbereiders

8 8 Unit organisatie Machine coach Process engineer Mechanical Support Electrical Support Resource Support Team Technical Operator Resource operator Machine 1 Machine 2 Operator teams 5 ploegendienst 7 dagen per week Ster rollen per team Technical Operator Resource operator Operator teams

9 335 Miljoen stuks per jaar 330 Mln pcs 128 Mln pcs 175 Mln pcs x Mln pcs 9

10 Kenmerken van luiers maken  Basis processen in machines  Rollen afwikkelen en “splicen”  Materialen lamineren met lijm  Producten snijden en vouwen  Producten in tas en doos verpakken  In-lijn elk product controleren  En dit bij snelheden tot 350 meter per minuut  Tot 8 luiers per seconde  Basis handelingen van onze operators  Hal en proces veilig en op orde houden  Hal en proces schoonhouden  Machine bedienen  Materialen invoeren  Product controleren  Proces controleren  Omstellen en ombouwen  Materialen afroepen  Storingen oplossen  Team sterkte regelen  Afwijkingen communiceren via Ploegoverdracht, Dagelijks Ochtend Overleg, Sterrol overleg en Team overleg Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe10

11 Verbeterprogramma’s in Gennep  1994Teamgericht werken (Eigenaarschap, empowerment)  S (Schone en ordelijke werkplek)  1999 ISO 9002 en  1998Kaizen en Quick Change-over  2001Unit structuur (Alles in de unit, tenzij)  2002 Situationeel Leiderschap II (Taakvolwassenheid)  2004Six Sigma (Focus op feiten)  2006 Core Values (Normen en waarden)  2007Lean Control (Kans op fouten minimaliseren)  2011Daily Direction Setting (Standaardisatie van proces en gedrag) Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe11

12 Pijlers van de Gennep organisatie Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe12 Core Values: Respect Vertrouwen Uitmuntendheid Veiligheid Compelling Business Needs Standaardisatie Voor alles een standaard Empowerment Zelfredzame teams Eigenaarschap Leiderschap Dagelijkse sturing – coaching Learn – Do – Teach Risico Management Discipline Standaarden naleven Afspraken nakomen Prioriteit stelling Dagelijks – Focusgebied – Project

13 Ontwikkeling van luiers per dag in 1994 naar per dag nu 13 Aantal luiers per minuut voor M19 M19 is in 1990 gekocht voor 160 luiers per minuut. Draait nu 290 luiers per minuut. Met bijna het dubbele aantal grondstoffen. 12 rolwissels per uur Stilstand en afval is in 2011 slechts een kwart van de waardes uit 1994 Aantal operators aan de productielijn van 8 per dienst in 1994 naar 2,5 in 2012

14 Daling voorraad hoogte gereed product Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe14

15 Logistieke ontwikkelingen  Gereed product:  Voorraad hoogte in de fabriek van meer dan 50 dagen in 2009 naar rond de 20 dagen in 2012  Grondstoffen  Voorraad hoogte van dozen in de keten van 1,3 mln dozen in 2009 naar 0,24 mln dozen in 2012  Belangrijk in dit verband is de reductie van ombouwtijd:  Van 16 uur ombouwtijd en 16 uur aandraaitijd in 1998 naar 3,5 uur ombouwtijd en minder dan 0,5 uur aandraaitijd in 2012  En ook het flexibele werkrooster:  In de vakantie draaien de aanwezige medewerkers meer uren per week Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe15

16 Lean bij SCA Gennep 16

17 De kern vragen voor deze inleiding: 1.Hoe ziet Lean er uit bij SCA in Gennep? 2.Waar begin je? 3.Waar loop je tegen aan en wat doe je daar aan? 4.Kun je de voorbeelden vertalen naar de zorg? Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe17

18 Hoe ziet Lean er uit bij SCA in Gennep?  Kort cyclisch produceren  Produceren op vraag  Verspillingen terugdringen  Automatiseren  Kans op fouten verminderen  Herstelwerk verminderen  Over de grenzen kijken  Anders tegen je eigen processen aankijken:  “Dat is vreemd …”  Focus op dat wat er misgaat:  Loopwerk  Herstelwerk  Navragen  Voorraden  Aanpassing planning Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe18

19 8 Waste vormen  Defecten  Overproductie  Voorraden  Transport  Wachttijden  Beweging  Overdreven handelingen  Niet benutte talenten Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe19

20 Waar begin je? (Volgende week!)  Bereken het besparings potentieel  Breng het proces in kaart  Meet op de werkplek  Bepaal de toegevoegde waarde van elke proces stap en handeling  Bepaal verspillingen aan de hand van de 8 Waste vormen  Kies het verbetergebied (potentieel versus haalbaarheid)  Bepaal de Kern Prestatie Indicator waarmee je de verbetering kunt opvolgen en sturen Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe20

21 Waar begin je? (Over 2 weken)  Start het dagelijks overleg met de uitvoerenden op de afdeling  Meet het resultaat (KPI)  Bepaal de afwijking ten opzichte van het doel  Bepaal de acties nodig om de oorzaak te achterhalen en bewijzen  Bepaal de acties nodig om het probleem blijvend op te lossen  Houdt de acties zó klein, dat er morgen een antwoord beschikbaar is.  Breidt het aantal kpi’s langzaam uit.  Support informeren over noodzaak om snel te reageren om het dagelijks overleg succesvol te laten zijn. Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe21

22 Waar loop je tegen aan en wat doe je daar aan?  Gebrek aan data, waardoor lange meetfase  Zorg voor voldoende resources om deze fase snel te doorlopen  Wisselende prioriteiten  Sturing vanuit driehoeks overleg tussen sponsor, projectleider en proces eigenaar  Resultaten vallen terug na veelbelovend begin  Focus op het juist invoeren van standaarden  Focus op het zo robuust mogelijk maken van standaarden  Onduidelijke voortgang en acties  Kort cyclisch overleg (dagelijks)  Kleine, meetbare stappen en acties Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe22

23 Vertaalslag naar de zorg 1.Thuis zorg 2.Zorg tehuizen 3.Laboratoria 4.Operatie kamer 5.Eerste hulp 6.Facilitaire diensten 7.Diëtetiek 8.Administratie 1.Toegevoegde waarde in kaart brengen 2.Forecast + Aanbod stroomlijnen 3.Kortste route bepalen 4.Voorraden reduceren 5.Ombouw tijden reduceren 6.Automatiseren 7.Organisatie stroomlijnen 8.Standaarden fixeren 9.Automatische waarschuwing inbouwen 10.Afspraken nakomen Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe23

24 Name of presentation / Date / Initials SCA Incontinence Care Europe24


Download ppt "Lean bij SCA Gennep SCA Hygiene Products Gennep bv."

Verwante presentaties


Ads door Google