De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Knooppunt Het clubhuis voor vernieuwende bouwers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Knooppunt Het clubhuis voor vernieuwende bouwers."— Transcript van de presentatie:

1 Knooppunt Het clubhuis voor vernieuwende bouwers

2 Agenda • Markt en behoefte • Doelgroep, propositie en verdienmodel • Begroting en groeiscenario • Organisatie • Volgende stappen

3 Markt en behoefte

4 Voorbeeld Annemiek werkt bij een groot opleidingsinstituut in de sector. Dagelijks zoekt zij locaties voor innovatieve cursussen. Niet eenvoudig, want locaties zijn of te duur of te ouderwets. Waar vindt zij een plaats die voldoet aan haar eisen?

5 Voorbeeld Een groot adviesbureau organiseert wekelijks project startups. Het is een groeiende markt. Echter, een passende locatie vinden voor het complexe spel is niet eenvoudig en kost veel tijd en inspanning.

6 Voorbeeld In 2010 zal een nieuwe stichting de taak op zich nemen de vernieuwing in de bouw te stimuleren. Waar vindt ze onderdak? Hoe krijgen en onderhouden zij het contact met de sector?

7 Voorbeeld Een projectleider in de bouw is opzoek naar een interessante spreker voor een innovatiecongres. Zijn collega zoekt een ingenieur die een reflectie kan plegen op een situatie in zijn project. Wie kan ze helpen de juiste persoon te vinden?

8 Markt en behoefte Primaire doelgroepen: wie zijn het? • Wie zijn de primaire doelgroepen? Partijen die op vernieuwende wijze, met meerdere partijen werkzaam (willen) zijn in de bouwsector. - Primaire doelgroep A (organiserend en niet deelnemend) Opleidingsinstituten, secretaresses, … - Primaire doelgroep B (gebruikers) professionals uit de bouwkolom (geen bouwplaats), Stichting X, professionals buiten bouwkolom… • Wat zijn de aantallen per doelgroep? Aantallen uitzoeken. • Wat willen ze? Zij willen een passende, betaalbare locatie om op innovatieve wijze samen te werken, mensen te ontmoeten, ongewone verbindingen te maken en rust en inspiratie te vinden. • Wat is hun behoefte? • De onderwijsinstellingen, adviesbureaus en opleidingsinstituten willen betaalbare, centraal gelegen, passende/aanpasbare locaties voor hun cursussen en opleidingen • Professionals uit de bouwkolom willen: – Passende locatie voor overlegvorm – Ontmoetingen • De Stichting X wil Conclusie: er is voldoende marktpotentieel

9 Markt en behoefte Kernwaarden Knooppunt Wat zijn de kernwaarden van Knooppunt? • Samenwerken is de weg naar een innovatieve sector • Onverwachte ontmoetingen leiden tot innovatie • Verbindingen maken tussen vernieuwers vraagt om een passende context

10 Een dag in Knooppunt Een maandag in september. In Knooppunt komen vandaag professionals bij elkaar voor de tweede fase van Baanbrekers in de bouw. In zaal twee is Rijkwaterstaat met Volker Wessels de simulatie LINK aan het spelen ter voorbereiding op een project. Om uur presenteert Hennes de Ridder zijn vervolgboek op het handboek LBC. Mensen verzamelen zich in de ontvangstruimte voor een kop koffie en een praatje. De Baanbrekers houden een korte enquete over een nieuwe aanbestedingsvorm onder de bezoekers. Een Baanbreker besluit bij Hennes aan te schuiven deze ochtend. De telefoon gaat regelmatig. Achter de receptie zit een aantal ‘spinnen in het web’. Zij kennen het netwerk in de bouw en verbinden de juiste professionals aan elkaar. De bellers zoeken bijvoorbeeld sprekers voor congressen een specialist op een bepaald vakgebied of een mediator met ervaring bij grote Infraprojecten.

11 Een dag in Knooppunt ‘s Middags komt de afdeling Milieu van DHV een strategiesessie houden. Waar staan we over 5 jaar? Tijdens de lunch praten ze met de cursisten D&C. Een aantal blijkt elkaar te kennen en wisselt ideeen uit. In een rustige ruimte zitten mensen achter hun laptop te werken. Op internet staat per dag wat in Knooppunt zal plaatsvinden, inclusief wie er aanwezig is. Achterin de tuin wandelen een leidinggevende van Van Ieperen, samen met zijn coach. Na een eenvoudige maaltijd keert in de avond keert de rust in het huis. Een filosoof vertelt bij de openhaard voor degenen die overnachten een inspirerend verhaal..

12 Propositie Knooppunt biedt het eerste jaar drie essentiele diensten: • 1: maatwerk onderdak voor 1 of meerdaagse ontmoetingen (minimaal 2 per dag) • 2: ‘Spin in het web’ -faciliteit: vinden en verbinden van de juiste professionals (inclusief een speakersacademy faciliteit) • 3: werkruimte voor Stichting X en andere ondernemingen (permanente bezetting) De drie elementen bij elkaar zorgen voor een bijzondere meerwaarde: De activiteiten zijn gezichtsbepalend voor de manier van werken in de toekomstige bouwsector. Het is het venster naar de toekomst.

13 Meerwaarde Knooppunt Kantoor Spin in Web Vergaderrui mte Bron van innovatie

14 Waar moet de propositie aan voldoen? Congruentie tussen ideologie, locatie, medewerkers en identiteit! -Compleet overzicht van vernieuwers / netwerk in kaart -Gastvrij, duurzaam, uitdagend, niet.. -Onderdeel van de sector, onderdeel van het dagelijks werk -…

15 Randvoorwaarden om propositie te kunnen realiseren • Goede afstemming doelgroepen-propositie • Gezond financieel model – Voldoende geld voor opstart (initiële kosten) – Constante inkomsten (voldoende geld voor exploitatie) • Primaire doelgroep • Belanghebbenden / partnering • Goede organisatie: – Mensen en processen (coördinatie, commercie, financiën, competenties van mensen, etc.) – Hoge kwaliteit dienstverlening • Gerichte marketing: bekendheid bij doelgroepen • Technologie: stabiel en toegankelijk • Locatie: beschikbaar en toegankelijk

16 Verdienmodel Opbrengsten: -500 euro per dagdeel (minimaal 2 partijen per dag in huis) -Kantoorhuur 500 per maand all in -Lidmaatschap netwerk van vernieuwers 150 e per jaar -Toegang vrij

17 Initiatiefase De initiatiefase bestaat uit het neerzetten van de identity ‘Knooppunt’. Bouwstenen A, B en C dienen op orde te zijn vanaf de opening. Locatie Vinden van de juiste locatie Inrichten en verbouwen van locatie Financien Contracten sluiten met partners Mensen Werving en selectie van Knooppunt-team Inrichten en ontsluiten database vernieuwers Marketing


Download ppt "Knooppunt Het clubhuis voor vernieuwende bouwers."

Verwante presentaties


Ads door Google