De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland."— Transcript van de presentatie:

1 Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland 1

2 Grootste werkgevers organisatie horeca leden 16 regio’s 6 sectoren 240 afdelingen 70% totale horeca omzet 65% werknemers aanspreekpunt voor overheid 2

3 Creëer ruimte om te bouwen 1. Revitaliseren van imago 2. Center of excellence 3. Ondernemen & Samenwerking 4. Nieuwe Media 5. Maatschappelijk verantwoordelijkheid 6. Beroepstrots en vakmanschap 7. Toekomstbestendigheid 8. Op zoek naar de beste mensen 3

4 Nieuwe Media 4 Kansen voor Horeca met inzet van Nieuwe Media

5 5

6 Wat staat u te doen? Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? First Things First! 6

7 7

8 8 ? ?

9 Let op ! Alles wat we wensen is er stiekem al ! Dus zo: Maar ook zo: 9

10 10

11 11

12 12

13 Online zijn alle bedrijven even groot 13

14 14 Omzet is …. gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding

15 15 Wat kan nieuwe media voor u doen: 1. Vergroten van uw gastenbestand 2. Verhogen van de bezoek frequentie 3. Verbeteren van de gemiddelde besteding

16 16 1. Vergroten van uw gastenbestand - Meer bezoekers door betere vindbaarheid van de site - Meer bezoekers op uw site via google adwords - Meer boekingen via portals / intermediairs - Meer fans die uw site onder de aandacht willen brengen - Goed scoren in recensie / review site

17 17 2. Vergroten van de bezoek frequentie via: - Acties / aanbiedingen / evenementen organiseren en communiceren via uw site - Social media / sites: hyves, facebook, linkedin, weblogs - ings,Twitter - Advertenties (online en offline)Reclamefolders - Loyalty programma

18 18 3. Verbeteren van gemiddelde besteding - Verkoop training (aan tafel, - Goede en slimme menukaart/brochure/website - Professionele bediening - Menu engineering ( ) - Gezonde prijspolitiek ( laagste prijsgarantie op eigen site) - Acties communiceren ( twitter, narrowcasting) - Kortom: Actie voor on- en met name offline

19 19 Definieer dus uw communicatiestrategie! - Waar moet ik aan werken ? 1, 2 of 3? - Welke middelen zet ik daarvoor in ? - Zowel online als offline! - Hoe organiseer ik dat het actueel blijft? - Wie kan mij daarbij helpen? Waar begin ik ?

20 20

21 De voorbereiding - Optimaliseer uw website; ALLES moet goed zijn. 21

22 De voorbereiding - Voordat je geld uitgeeft aan nieuwsbrieven, SEO, etc. EERST site 100% Google zoekmachine geoptimaliseerd ! - Maak uw contactinformatie interactief en volledig middels google maps - Maak een mobiele site 22

23 23

24 Sla uw Piketpaaltjes: Uw gasten bepalen zelf hoe / waar en wanneer ze willen zoeken: - Meld uw bedrijf aan bij google maps (zie hiervoor KHN magazine) - Maak een Linkedin account aan: - Maak een Twitter account aan: - Maak een Facebook account aan: - Maak een Hyves profiel aan voor uw bedrijf en laat mensen zich aanmelden (in ruil voor…www.hyves.nl 24

25 25

26 - Plaats goede en smakelijke foto’s op en voorzie deze van de juiste meta tagshttp://www.flickr.com/ - Maak video van uw bedrijf en / of bereidingen en zet deze op voorzien van de juiste tagswww.youtube.com - Youtube en googlemaps worden ook door Google getoond als zoekresultaat! - Gratis zeer goede websitestatistieken: 26

27 27 Flickr; makkelij k foto’s plaatsen

28 28 Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen

29 29 Animoto; makkelijk foto’s animeren

30 30 Flip: makkelijk filmpjes maken

31 31 Slide Share makkelijk presentaties opslaan

32 Bouw een relatie op met bezoekers en online bezoekers! - Gebruik een professionele nieuwsbrieven tool inclusief aanmelding op de website en afmelding via de nieuwsbrief - Maak een twitter account aan en gebruik dit met mate om specials en / of aanbiedingen te communiceren 32

33 33

34 Maar vooral: schreeuw uw “URL” van de daken! Op al uw uitingen, placemats, kassabon, visitekaartje. Geef vervolgens mensen een reden om naar de site terug te keren: verloot een 2 persoons diner, geeft 10% korting op wijn vouchers, etc Geef altijd iets in ruil: aanmelden nieuwsbrief = korting per ontvangen. (de kortingscode staat dus alleen in de nieuwsbrief, niet op de website ) 34

35 Laat online uw site checken bijvoorbeeld bij en ontvang per het rapport over de status van uw website.www.websitegrader.com Ga daarna in gesprek met uw website bouwer!! Voorbeelden horecabedrijven 35

36 Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)! 36

37 37 Meta tags

38 De foto vertelt het verhaal 38

39 39

40 De foto vertelt het verhaal 40

41 Online zijn alle bedrijven even groot 41

42 Google maps - Hoe wordt uw bedrijf vermeld op Google Maps ? 42

43 43

44 Wat wordt er reeds over u geschreven? Controleer eens hoe er over u en uw bedrijf geschreven wordt: - Laat Google automatisch naar zaken zoeken en deze naar u en: - Op twitter - Scan Flickr, Delicious, Digg etc via RSS feeds van Google reader: 44

45 Gebruik online apps (applicaties) - Bijna alles is al bedacht - Geen belasting van uw site / server - Informatie ( tekst, afbeeldingen en video’s) wordt ook buiten uw site gevonden (vgl. youtube) - U kunt het zelf makkelijk en snel beheren 45

46 Twitter 46

47 47

48 48

49 Mobiele communicatie = locatie gebaseerde informatie en marketing - Iphone geeft via verschillende applicaties DIRECT inzicht in alle gezochte restaurants, inclusief route (navigatie!) en telefoonnummer dat direct gebeld kan worden. - Tevens zijn er recensies over uw bedrijf te lezen. - Naast iphone ook nieuw toestel: Google Android - Grote opkomst netbooks en tablet pc’s - Mensen zijn steeds meer continue online voor vast laag bedrag per maand 49

50 Google op iphone (standaard app) Gelijk te bellen via iphone 50

51 Direct hotel boeken op iphone Gratis app voor de iphone; direct online boeken bij hotel in de buurt! 51

52 52

53

54 Michelin 54

55 Iens (online en iphone app) 55

56 Iens 56

57 Yelp 57

58 Where? 58

59 Urban Spoon 59

60 60

61 Waarheen 61

62 Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: - Verhogen naamsbekendheid en bereik - Verhogen aantal klanten - Verhogen klanttevredenheid 62

63 Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: - Doen van marktonderzoek middels polls en enquêtes - Verlagen kosten (online reserveringen aannemen, digitale berichten versturen i.p.v. drukwerk) - Zorgen dat uw klanten zich aan uw bedrijf “binden” en herhaalbezoek brengen 63

64 Kortom online zijn alle bedrijven even groot 64

65 De wereld verandert Onze gasten veranderen Wij moeten veranderen

66 –Vorig jaar smartphones verkocht ; dit jaar 1,5 miljoen! –Gemiddeld horecabedrijf: ±2% omzet aan marketing / jaar, o.a.: •Gouden Gids - € 600,- (schatting) – 60% wil hem niet, waarvan 50% hem direct weggooit •Lokale krant - € 500,- •Google adwords – € (minimaal € 5 per dag) •IENS (restaurants) - € 400 (bestand restaurants; betalen nu al extra) •En dat is exclusief verkoopkosten aan bookings.com, expedia, weekeindje weg, restaurantweek, etc. die procenten omzet nemen én los van de 2%+ voor creditcards

67 –LAYAR Feed van ledenbestand (Teleatlas): NAW-gegevens in beginsel. Te gebruiken op iPhone, Android en Blackberry, … (demo 1) –Prototype ijsbereiders iPhone APP gebouwd; snel opschalen naar hele ledenbestand (demo 2) –Profielpagina per horecalocatie: over enkele weken ZELF bij te houden. een profiel binnen KHN-portal, waarop staat: •NAW-gegevens ledenadministratie (self service) •Belangstelling voor informatie / dossiers in portal (info op maat) •(Interesse voor) ledenvoordelen •Aanvullende gegevens die we zichtbaar KUNNEN maken richting gast

68 iPhone APP IJssalon NL Medio juni

69 iPhone APP IJssalon NL wil uw huidige locatie gebruiken OKSta niet toe Medio juni

70 Selecteer pin voor meer informatie iPhone APP Google maps Medio juni

71 iPhone APP Medio juni

72 Bel Luciano’s Naar website iPhone APP Medio juni

73 iPhone APP eigen website Medio juni

74 LAYAR Feed Zoekterm ingeven smartphone onafhankelijk

75 LAYAR Feed Van ‘Map’ naar ‘Reality’ KHN- Leden smartphone onafhankelijk

76 LAYAR Feed Van ‘reality’ naar ‘list’ smartphone onafhankelijk

77 LAYAR Feed Profiel KHN- Portal smartphone onafhankelijk

78 Nieuwe Media… … kansen voor de horeca 78

79 79 Dom blondje…

80 Nieuwe Media… 1.Check uw WEBSITE 2.Maak een Twitter account aan 3.Meld u aan op Linkedin ONDERZOEK WAT ER ALLEMAAL ON LINE IS 80

81 81 Think…

82 82 Slideshare

83 Nieuwe Media… … kansen voor de horeca 83

84 Meer info; 84


Download ppt "Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland."

Verwante presentaties


Ads door Google