De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media"— Transcript van de presentatie:

1 Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media
Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland

2 Belangrijkste uitdagingen 2010…
Koninklijke Horeca Nederland Grootste werkgevers organisatie horeca leden 16 regio’s 6 sectoren 240 afdelingen 70% totale horeca omzet 65% werknemers aanspreekpunt voor overheid 2

3 Belangrijkste uitdagingen 2010…
Creëer ruimte om te bouwen 1. Revitaliseren van imago 2. Center of excellence 3. Ondernemen & Samenwerking 4. Nieuwe Media 5. Maatschappelijk verantwoordelijkheid 6. Beroepstrots en vakmanschap 7. Toekomstbestendigheid 8. Op zoek naar de beste mensen 3

4 met inzet van Nieuwe Media
Wat betekent dit voor u? Nieuwe Media Kansen voor Horeca met inzet van Nieuwe Media 4

5

6 Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan?
Wat betekent dit voor u? Wat staat u te doen? Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? First Things First! 6

7 Wie zorgt voor uw omzet? 7

8 Wie zorgt voor uw omzet? ? ? 8

9 Van aanwezig naar zichtbaar
Let op ! Alles wat we wensen is er stiekem al ! Dus zo: Maar ook zo: 9

10 Van aanwezig naar zichtbaar

11 Van aanwezig naar zichtbaar
Wij zijn een goed bedrijf ! Zij zijn een goed bedrijf !

12 Van aanwezig naar zichtbaar

13 Online zijn alle bedrijven even groot
Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts

14 gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding
Van aanwezig naar zichtbaar Omzet is …. gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding

15 Van aanwezig naar zichtbaar
Wat kan nieuwe media voor u doen: 1. Vergroten van uw gastenbestand 2. Verhogen van de bezoek frequentie 3. Verbeteren van de gemiddelde besteding

16 Van aanwezig naar zichtbaar
1. Vergroten van uw gastenbestand - Meer bezoekers door betere vindbaarheid van de site Meer bezoekers op uw site via google adwords Meer boekingen via portals / intermediairs Meer fans die uw site onder de aandacht willen brengen Goed scoren in recensie / review site

17 Van aanwezig naar zichtbaar
2. Vergroten van de bezoek frequentie via: - Acties / aanbiedingen / evenementen organiseren en communiceren via uw site Social media / sites: hyves, facebook, linkedin, weblogs ings,Twitter Advertenties (online en offline)Reclamefolders Loyalty programma

18 Van aanwezig naar zichtbaar
3. Verbeteren van gemiddelde besteding - Verkoop training (aan tafel, - Goede en slimme menukaart/brochure/website - Professionele - Menu engineering (www.kenniscentrumhoreca.nl) - Gezonde prijspolitiek ( laagste prijsgarantie op eigen site) - Acties communiceren ( twitter, narrowcasting) - Kortom: Actie voor on- en met name offline

19 Van aanwezig naar zichtbaar
Definieer dus uw communicatiestrategie! Waar moet ik aan werken ? 1, 2 of 3? - Welke middelen zet ik daarvoor in ? - Zowel online als offline! - Hoe organiseer ik dat het actueel blijft? - Wie kan mij daarbij helpen? Waar begin ik ?

20 Van aanwezig naar zichtbaar

21 Van aanwezig naar zichtbaar
De voorbereiding Optimaliseer uw website; ALLES moet goed zijn.

22 Van aanwezig naar zichtbaar
De voorbereiding - Voordat je geld uitgeeft aan nieuwsbrieven, SEO, etc EERST site 100% Google zoekmachine geoptimaliseerd ! - Maak uw contactinformatie interactief en volledig middels google maps Maak een mobiele site

23 Van aanwezig naar zichtbaar

24 Van aanwezig naar zichtbaar
Sla uw Piketpaaltjes: Uw gasten bepalen zelf hoe / waar en wanneer ze willen zoeken: Meld uw bedrijf aan bij google maps (zie hiervoor KHN magazine) Maak een Linkedin account aan: Maak een Twitter account aan: - Maak een Facebook account aan: - Maak een Hyves profiel aan voor uw bedrijf en laat mensen zich aanmelden (in ruil voor…

25 Van aanwezig naar zichtbaar

26 Van aanwezig naar zichtbaar
Plaats goede en smakelijke foto’s op en voorzie deze van de juiste meta tags Maak video van uw bedrijf en / of bereidingen en zet deze op voorzien van de juiste tags Youtube en googlemaps worden ook door Google getoond als zoekresultaat! - Gratis zeer goede websitestatistieken:

27 Flickr; makkelijk foto’s plaatsen
Van aanwezig naar zichtbaar Flickr; makkelijk foto’s plaatsen

28 Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen
Van aanwezig naar zichtbaar Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen

29 Animoto; makkelijk foto’s animeren
Van aanwezig naar zichtbaar Animoto; makkelijk foto’s animeren

30 Flip: makkelijk filmpjes maken
Van aanwezig naar zichtbaar Flip: makkelijk filmpjes maken

31 Slide Share makkelijk presentaties opslaan
Van aanwezig naar zichtbaar Slide Share makkelijk presentaties opslaan

32 Van aanwezig naar zichtbaar
Bouw een relatie op met bezoekers en online bezoekers! - Gebruik een professionele nieuwsbrieven tool inclusief aanmelding op de website en afmelding via de nieuwsbrief - Maak een twitter account aan en gebruik dit met mate om specials en / of aanbiedingen te communiceren

33 Van aanwezig naar zichtbaar

34 Van aanwezig naar zichtbaar
Maar vooral: schreeuw uw “URL” van de daken! Op al uw uitingen, placemats, kassabon, visitekaartje. Geef vervolgens mensen een reden om naar de site terug te keren: verloot een 2 persoons diner, geeft 10% korting op wijn vouchers, etc Geef altijd iets in ruil: aanmelden nieuwsbrief = korting per ontvangen. (de kortingscode staat dus alleen in de nieuwsbrief, niet op de website)

35 Voorbeelden horecabedrijven
Van aanwezig naar zichtbaar Laat online uw site checken bijvoorbeeld bij en ontvang per het rapport over de status van uw website. Ga daarna in gesprek met uw website bouwer!! Voorbeelden horecabedrijven

36 Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)!
Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)!

37 Meta tags

38 Van aanwezig naar zichtbaar
De foto vertelt het verhaal

39

40 Van aanwezig naar zichtbaar
De foto vertelt het verhaal

41 Online zijn alle bedrijven even groot
Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts

42 Van aanwezig naar zichtbaar
Google maps - Hoe wordt uw bedrijf vermeld op Google Maps ?

43

44 Van aanwezig naar zichtbaar
Wat wordt er reeds over u geschreven? Controleer eens hoe er over u en uw bedrijf geschreven wordt: - Laat Google automatisch naar zaken zoeken en deze naar u en: - Op twitter - Scan Flickr, Delicious, Digg etc via RSS feeds van Google reader:

45 Het is bijna gratis ! Van aanwezig naar zichtbaar
Gebruik online apps (applicaties) Bijna alles is al bedacht - Geen belasting van uw site / server - Informatie ( tekst, afbeeldingen en video’s) wordt ook buiten uw site gevonden (vgl. youtube) U kunt het zelf makkelijk en snel beheren Het is bijna gratis !

46 Van aanwezig naar zichtbaar
Twitter

47

48

49 Van aanwezig naar zichtbaar
Mobiele communicatie = locatie gebaseerde informatie en marketing - Iphone geeft via verschillende applicaties DIRECT inzicht in alle gezochte restaurants, inclusief route (navigatie!) en telefoonnummer dat direct gebeld kan worden. - Tevens zijn er recensies over uw bedrijf te lezen. - Naast iphone ook nieuw toestel: Google Android - Grote opkomst netbooks en tablet pc’s - Mensen zijn steeds meer continue online voor vast laag bedrag per maand

50 Google op iphone (standaard app)
Gelijk te bellen via iphone

51 Direct hotel boeken op iphone
Gratis app voor de iphone; direct online boeken bij hotel in de buurt!

52

53 Van aanwezig naar zichtbaar

54 Van aanwezig naar zichtbaar
Michelin

55 Iens (online en iphone app)

56 Van aanwezig naar zichtbaar
Iens

57 Van aanwezig naar zichtbaar
Yelp

58 Van aanwezig naar zichtbaar
Where?

59 Van aanwezig naar zichtbaar
Urban Spoon

60

61 Van aanwezig naar zichtbaar
Waarheen

62 Van aanwezig naar zichtbaar
Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: - Verhogen naamsbekendheid en bereik - Verhogen aantal klanten Verhogen klanttevredenheid

63 Van aanwezig naar zichtbaar
Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: Doen van marktonderzoek middels polls en enquêtes - Verlagen kosten (online reserveringen aannemen, digitale berichten versturen i.p.v. drukwerk) - Zorgen dat uw klanten zich aan uw bedrijf “binden” en herhaalbezoek brengen

64 Kortom online zijn alle bedrijven even groot

65 Onze gasten veranderen
Nu een toefje slagroom De wereld verandert Onze gasten veranderen Wij moeten veranderen 65

66 Nu een toefje slagroom Vorig jaar smartphones verkocht ; dit jaar 1,5 miljoen! Gemiddeld horecabedrijf: ±2% omzet aan marketing / jaar, o.a.: Gouden Gids - € 600,- (schatting) – 60% wil hem niet, waarvan 50% hem direct weggooit Lokale krant - € 500,- Google adwords – € (minimaal € 5 per dag) IENS (restaurants) - € 400 (bestand restaurants; betalen nu al extra) En dat is exclusief verkoopkosten aan bookings.com, expedia, weekeindje weg, restaurantweek, etc. die procenten omzet nemen én los van de 2%+ voor creditcards 66

67 Nu een toefje slagroom LAYAR Feed van ledenbestand (Teleatlas): NAW-gegevens in beginsel. Te gebruiken op iPhone, Android en Blackberry, … (demo 1) Prototype ijsbereiders iPhone APP gebouwd; snel opschalen naar hele ledenbestand (demo 2) Profielpagina per horecalocatie: over enkele weken ZELF bij te houden. een profiel binnen KHN-portal, waarop staat: NAW-gegevens ledenadministratie (self service) Belangstelling voor informatie / dossiers in portal (info op maat) (Interesse voor) ledenvoordelen Aanvullende gegevens die we zichtbaar KUNNEN maken richting gast 67

68 IJssalon NL iPhone APP Medio juni

69 IJssalon NL wil uw huidige locatie gebruiken
Sta niet toe OK iPhone APP Medio juni

70 Selecteer pin voor meer informatie
iPhone APP Google maps Medio juni

71 iPhone APP Medio juni

72 Bel Luciano’s Naar website iPhone APP Medio juni

73 iPhone APP eigen website Medio juni

74 Zoekterm ingeven LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

75 Van ‘Map’ naar ‘Reality’
KHN-Leden LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

76 Van ‘reality’ naar ‘list’
LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

77 Profiel KHN-Portal LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

78 Nieuwe Media… …kansen voor de horeca

79 Dom blondje…

80 Nieuwe Media… Check uw WEBSITE Maak een Twitter account aan
Meld u aan op Linkedin ONDERZOEK WAT ER ALLEMAAL ON LINE IS

81 Think…

82 Slideshare

83 Nieuwe Media… …kansen voor de horeca

84 Meer info;


Download ppt "Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media"

Verwante presentaties


Ads door Google