De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leiden University. The university to discover. Slachtofferschap van Cybercrime NVK-studiemiddag Cybercrime, 10 dec 2010 Johan van Wilsem UL, Instituut.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leiden University. The university to discover. Slachtofferschap van Cybercrime NVK-studiemiddag Cybercrime, 10 dec 2010 Johan van Wilsem UL, Instituut."— Transcript van de presentatie:

1 Leiden University. The university to discover. Slachtofferschap van Cybercrime NVK-studiemiddag Cybercrime, 10 dec 2010 Johan van Wilsem UL, Instituut Strafrecht & Criminologie

2 Leiden University. The university to discover. Waar heb ik het vandaag over? -Traditionele delicten die online gepleegd kunnen worden: -Bedreiging •Online + harassment: 5,76 miljoen hits -Oplichting •eBay + scam: 2,64 miljoen hits

3 Leiden University. The university to discover. Internet Crime Complaint Center

4 Leiden University. The university to discover. Slachtofferenquête -Beproefd middel voor het in kaart brengen van: -Omvang -Risicofactoren -Kenmerken van het delict -Kan ook voor de genoemde vormen van cybercrime worden ingezet

5 Leiden University. The university to discover. Relevante theorieën -Routine activiteitentheorie •VI VA (Felson & Clarke) -Zelfcontroletheorie •Daderschap én slachtofferschap

6 Leiden University. The university to discover. Gebruikte gegevens -LISS-panel -CentERdata, UvT -Feb 2008 en Feb 2010 online enquête over slachtofferschap -Representatieve steekproef -N=6,900 resp 5,800 (2008 en 2010)

7 Leiden University. The university to discover. Gevraagd naar -Gevraagd naar •online bedreiging •online oplichting -Online activiteiten •O.a. chatroombezoek, online winkelen, online fora, webcam, sociale netwerksites -Impulsiviteit •Dickman Impulsivity Inventory

8 Leiden University. The university to discover. Digitale bedreiging -2,3% online, in de periode van een jaar (2008) -Veel van hen ook ‘traditioneel’ bedreigd -Ruim 50% herhaald slachtoffer van digitale bedreiging in datzelfde jaar -Vaak jongeren -En lager opgeleiden

9 Leiden University. The university to discover. Bedreiging, naar leeftijd < ?65 TraditionalDigitalMix of trad and dig

10 Leiden University. The university to discover. Digitale bedreiging -Het belang van online activiteiten -EN: indicaties vermenging online en fysieke wereld -Want: óók buitenhuisactiviteiten bepalen online bedreiging -En ook andersom: online activiteiten beïnvloeden traditionele bedreiging

11 Leiden University. The university to discover. Online oplichting -2,5% koopt iets via internet zonder het product te ontvangen, in de periode van een jaar (2008) -14% van hen is in dat jaar herhaald slachtoffer -Vaak jongeren -Mensen die veel aan online winkelen doen -Op online fora actief zijn -En vooral: weinig zelfcontrole hebben

12 Leiden University. The university to discover. Oplichting (%) en zelfcontrole

13 Leiden University. The university to discover. De toekomst van onderzoek naar slachtofferschap van cybercrime -Identiteitsfraude -Aanpassing van gedrag? -Wáár is het riskant? -Hoeveel schade lopen slachtoffers op? •Financieel maar ook psychisch en sociaal

14 Leiden University. The university to discover. Publicaties -Van Wilsem (2010). Gekocht maar niet gekregen. Slachtofferschap van online oplichting nader onderzocht. Tijdschrift voor Veiligheid, 9, Van Wilsem et al. (2010). Is online zichtbaarheid riskant? Onterechte bankafschrijvingen en persoonlijke informatie op sociale netwerksites. Proces, 89, Van Wilsem (2010). Digitale en traditionele bedreiging vergeleken: Een studie naar risicofactoren van slachtofferschap. Tijdschrift voor Criminologie, 52, Van Wilsem (2011). Worlds tied together? Online and non-domestic routine activities and their impact on digital and traditional threat victimization. European Journal of Criminology, 8(2), 1-13.


Download ppt "Leiden University. The university to discover. Slachtofferschap van Cybercrime NVK-studiemiddag Cybercrime, 10 dec 2010 Johan van Wilsem UL, Instituut."

Verwante presentaties


Ads door Google