De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013

2 Wat gaan we doen? Vakmanschap : Waarom, Wat, hoe, wanneer? - Hoofd Ontwikkelmeter en leervormen – O&O Demonstratie systeem vakmanschap – O&O Pauze Film: ervaringen met Vakmanschap Toelichting werksessie – Hoofd Subgroepen: aan de slag met Vakmanschap Plenaire afsluiting Einde

3 Samengevat: •Uniforme dienstverlening van hoge kwaliteit •Medewerkers regie geven op eigen handelen en de loopbaan •De omgeving vraagt het van ons Waarom vakmanschap?

4 Wat is Vakmanschap?

5 Een vakman / vakvrouw….

6 A. Ik weet wat er van mij verwacht wordt B. Ik weet waar ik sta C. Ik weet hoe ik kan (door)groeien 2. Wat levert het mij op?

7 3. Hoe pakken we het aan? A. Ik weet wat er van mij verwacht wordt Ontwikkelmeter: beschrijving van je functie Vaardigheden, houding & gedrag, kennis Ondersteuning systeem vakmanschap

8 Vier niveaus Starter: nieuw in de functie. Volgt een inwerkprogramma. Basis: medewerker voert functie naar behoren uit maar heeft relatief veel begeleiding nodig. Allround: medewerker functioneert vrijwel geheel zelfstandig en is flexibel inzetbaar binnen eigen functie. Expert: medewerker is geheel zelfstandig, flexibel en snel inzetbaar op hetzelfde niveau in soortgelijke functies op andere afdelingen(en). Kan collega’s opleiden / inwerken.

9 B. Ik weet waar ik sta Gesprek over competenties STAR voorbeelden voorbereiden C. Ik weet hoe ik kan doorgroeien Leervormen in het systeem vakmanschap Coach is een van de leervormen Zicht op eisen / verwachtingen in eigen en andere functies 3. Hoe pakken we het aan?

10 Ontwikkelmeter bekijken in systeem 4 competenties kiezen en afstemmen met TM STAR Voorbereiden (met coach) Competentie Niveau Vaststellen in Gesprek HR adviseur begeleidt TM

11 Niveau vastleggen in systeem door TM Totaalfoto testgroep TM coach HR Leervorm kiezen en afstemmen Start ontwikkeling weken na kick- off

12 4. Taken & tijdsinvestering ActieTijd teammanager Tijd medewerker 1 Ontwikkelmeter doornemen, systeem bekijken1 uur 2 Vier competenties kiezen en afstemmen met TM 0,5 uur 3 STAR voorbereiden per competentie (met coach) ? 4 Competentieniveau vaststellen in gesprek1-2 uur per medewerker 1-2 uur 5 Niveau vastleggen in systeem0,25 uur per medewerker 6 Totaalfoto testgroep (TM / Coach / HR )2 uur 7 Leervorm kiezen en afstemmenIn bila1 uur 8 Start ontwikkeling ?

13 5. Aansluiting op HR-cyclus Programma Vakmanschap: geen rechtspositionele besluiten (die horen in gesprekscyclus) Beoordelingssysteem verandert niet door vakmanschap Wel relatie vakmanschap - gesprekscyclus: Ontwikkelafspraken medewerker gemaakt in gesprekscyclus Vakmanschap als basis Systeem vakmanschap helpt bij volgen / bewaken afspraken

14 6. De testfase: oktober t/m februari FunctieCoach TeammanagerTanja Heeres CMORobert v. Onsenoord Toetser/auditorNelly v.d. Draaij Consulent FDIdo Jongeneel Consulent Route Werk Ido Jongeneel / Annemarie Wijnmaalen Consulent Brede IntakeAnita Lony / Marijke Huising Consulent ParticipatieIdo Jongeneel Consulent SuppportMarina Buitenhuis Werkbegeleider Karin Bouma Anita Verdaas René Waterreus Accountmanager Coach vakmanschap- Coach vakmanschap WSP-

15 Ervaren In gesprek over competenties Werkwijze vaststellen niveau competenties Kiezen van leervormen met hulp van systeem Inzet coaches Volgen & doorontwikkelen Ontwikkeling (groei) volgen Onderdeel ‘kennis’ doorontwikkelen 6. Doel testfase

16 Vragen


Download ppt "Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google