De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leiderschap en professionaliteit De verpleegkundige als spil in het zorgproces 12 april 2010 Jenneke van Veen Hoofdinspecteur verpleging en chronische.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leiderschap en professionaliteit De verpleegkundige als spil in het zorgproces 12 april 2010 Jenneke van Veen Hoofdinspecteur verpleging en chronische."— Transcript van de presentatie:

1 Leiderschap en professionaliteit De verpleegkundige als spil in het zorgproces 12 april 2010 Jenneke van Veen Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg

2 2 Wat ga ik vertellen? • Taak en functie van IGZ • Leiderschap • Uitdagingen voor verpleegkundigen • Een paar voorbeelden • Vragen?

3 3 Ons motto Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg

4 4 Onze omgeving

5 5 Onze Rol Vertrouwen en Controle Intrinsieke verantwoordelijkheidExtrinsieke prikkel VrijwilligVerplichting VeiligOnveilig, wantrouwen, defensief LangzaamSneller? Eerste 60%Laatste 40%? AltijdWanneer nodig? Balans tussen

6 6 f K f K % 20% P50 80% Stimuleren, richtinggeven, aanjagen, toetsen, sancties

7 7 Leiderschap • Sturen • Visie • Overtuigingskracht • Enthousiasmerend Leiderschap is het op basis van persoonlijk contact beïnvloeden van de prestaties van medewerkers. Succesvolle leiders instrueren, motiveren en inspireren individuele medewerkers, en verbinden medewerkers met elkaar en met de cliënten

8 8 Uitdagingen voor verpleegkundigen • Wat is uw invloed op het beleid? • Wat is invloed van uw VAR? • Werkt u met evidence based verpleegkundige richtlijnen? • Doet u op de eigen afdeling onderzoek door het meten van uitkomsten van zorgverlening? • Discussieert met elkaar over verbeteringen? • Kunt u zelf verbeteracties in gang zetten?

9 9 Uitdagingen voor verpleegkundigen • Levert u relevante verpleegkundige indicatoren aan? • Doet u een risico-analyse van patiënten bij opname? • Hebt u kennis van goede voorbeelden elders en gebruikt u die? • Houdt u uw eigen vak bij? • Zoekt u actief naar verbeteringen van de eigen zorgverlening door effectieve manieren van werken te kennen en te implementeren?

10 10 Uitdagingen voor verpleegkundigen •Weet u welke werkprocessen essentieel zijn voor verantwoorde en veilige zorg? •Zorgt u voor voldoende ondersteuning van RvB? •Stelt u vast voor welke werkprocessen standaarden of richtlijnen nodig zijn? •Stimuleert u uw beroepsorganisatie tot het ontwikkelen van de noodzakelijke richtlijnen? •Bent u een verbetermacht doordat u zich georganiseerd heeft in uw eigen beroepsorganisaties?

11 11 Twee voorbeelden Rapport infuuspompen in thuissituatie Verpleegkundigen maken norm voor frequentie toepassing Calamiteiten met richtlijn inbrengen neus/maagsonde Verpleegkundigen herzien richtlijn en stellen extra veiligheidseisen vast

12 12 Excellente zorg, de verpleegkundige in controle! •Betere ‘patient outcomes’ •Betere ‘staff outcomes’ •Betere ‘organization outcomes’

13 13 Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg

14 14 Dank voor uw aandacht, Nog vragen?


Download ppt "Leiderschap en professionaliteit De verpleegkundige als spil in het zorgproces 12 april 2010 Jenneke van Veen Hoofdinspecteur verpleging en chronische."

Verwante presentaties


Ads door Google