De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media: de pleuris breekt uit!. Wie ben ik: mijn Twitterprofiel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media: de pleuris breekt uit!. Wie ben ik: mijn Twitterprofiel."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale media: de pleuris breekt uit!

2 Wie ben ik: mijn Twitterprofiel

3 Tijden veranderen….

4 4 Communicatie verandert: de buitenwereld bepaalt het nieuws!

5 Want wij zijn allemaal journalist geworden!

6 Vroeger was het nog ‘Massamedia’,

7 maar nu is het ‘Mediamassa’!

8 Het delen van combinaties van: Tekst Tekst (via Twitter, Hyves, Facebook enzovoort) Video (onder andere met YouTube) Foto (bijvoorbeeld met Flickr) Audio (zoals via iLike) gemaakt met input van gebruikers •online of mobiel gedeeld •in een sociale omgeving •waardoor een conversatie ontstaat. Wat zijn sociale media?

9

10 Wat doet u met sociale media? Ik ben lid van een sociaal netwerk (Hyves/Linkedin/Facebook) Ik bekijk wel eens video’s op Youtube Ik lees wel eens blogs van experts op internet Ik lees wel eens een Twitter bericht Ik heb mobiel internet op mijn telefoon Ik plaats wel eens reacties op een blog Ik twitter zelf Ik blog zelf Ik plaats wel eens foto’s op een sociaal netwerk (Picassa / Twitpic /Flickr et cetera) Ik plaats weleens video’s op Youtube

11 “Wet” van pleuris is resultaat van MCDm onderzoek Van gebeurtenis tot crisis, wanneer breekt de pleuris uit? (2002)

12 P = V x R x M² P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid Wet van Pleuris 1.0 Dit is de oude wetmatigheid!

13 Sociale media zorgen voor meer snelheid en meer interactiviteit …

14 en bijna onbeperkte deelmogelijkheden zodat …

15 ..mediageniekheid verwordt tot sociale mediageniekheid

16 P=V x R x (S)M³ P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie (S)M= sociale mediageniekheid “Wet” van Pleuris 2.0 zou moeten zijn:

17

18

19 •Is er een persoon of instantie die de schuld kan krijgen? •Hebben deze ook een formele verantwoordelijkheid? •Welke rol hebben de verantwoordelijken? •Houdt men nog steeds dingen achter? •Was de gebeurtenis voorzienbaar? •Is zoiets al eens eerder gebeurd? Verwijtbaarheid

20 “Chemie-pack handelde in strijd met vergunningen” (De Pers)

21 “Heeft de gemeente wel goed gecontroleerd?”

22 “voortdurende metingen aantonen dat er geen gevaarlijke stoffen in de lucht aan de grond komen in zodanige concentraties dat ze een gevaar zouden opleveren voor de volksgezondheid”

23 Burgemeester Moerdijk stelt de bevolking gerust: “Zolang niet iedereen weet welke stoffen er zijn vrij gekomen kan ik me voorstellen..”

24 •Betreft de gebeurtenis iets wat mensen belangrijk vinden? •Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken of ontwikkelingen? •Hoe groot is geografische en psychologische afstand? •In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? •Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? •Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Relevantie

25 Voor wie geldt nu: wel of geen gevaar?

26 “Waarom niet direct gewaarschuwd via sirenes?” “Lopen we nu extra risico?”

27 •Symbolische plaatjes met impact over de gevolgen (slachtoffers of schade)? •Is er überhaupt informatie te krijgen (foto’s of interviews)? •Is er veel pers aanwezig? •Worden de media door andere hypes gedomineerd? •Hebben verantwoordelijken een hoge positie? •Zijn er eerder fouten gemaakt? •Is het probleem begrijpelijk uit te leggen? Sociale Mediageniekheid

28 Symbolische foto’s in overvloed....

29 “Grote Vuurbal Jonguh”

30 World Wide Trending Topic: > Tweets Video’s: > 0,5 miljoen views

31 •“Sociale media haalden de traditionele media in bij Moerdijkbrand” •“Sociale media genegeerd bij info over crisis” •“Nieuwe communicatieorde dankzij sociale media” •“#Twitter oorzaak communicatieproblemen #Moerdijk” •“Moerdijk bewijst: overheid nog niet klaar voor sociale media bij crises” •“Oud denken bij crisis Moerdijkbrand” •“Sociale media oorzaak communicatieproblemen Moerdijk” Voldoende ingrediënten voor stevige Pleuris!

32 Na #Moerdijk is duidelijk: sociale media zorgen voor meer pleuris!

33 Tijden veranderen….

34 We kunnen het niet meer ontkennen..

35 Iedereen is aan de sociale media..

36 Maar de pleuris kan zo uitbreken!

37 Als voorbeeld het verhaal

38 Oftwel een Drenthse politiechef

39 Ze plaatste deze Tweet

40

41 Er volgt een radiostilte…

42 Maar de reprimande en de radiostilte mochten niet baten, want enkele maanden later…

43 ..is ze uit haar functie is gezet vanwege de volgende Tweet

44 ‘Hoor net dat er 2 mensen dood in de woning zijn gevonden in Meppel.(..) Gaat vast om huiselijk geweld.’ twitterde ze over het Meppeler Kerstdrama, waarbij koolmonoxide de oorzaak was

45 TWEXIT

46 Sociale media is ook humor..

47 Maar wanneer creëer je je eigen pleuris?

48 Context: Tweet verwijst naar kerstpakket van Polyvison (bedrijf)

49 Medewerker meldkamer is teleurgesteld over zijn eigen Veiligheidsregio

50 Burgemeester met een duidelijke mening

51 Wederom: duidelijke mening …vanuit hetzelfde gevoel?

52 Ze leert snel bij!

53 Doe daarom vooral geen dingen die je normaal ook niet doet!

54 Bekijk zelf eens hoe je online te vinden bent: of

55 Sociale media: de pleuris breekt (zo) uit… Of valt het allemaal wel mee?

56 VDMMP B.V. De Molen DA Houten Postbus GC Houten Telefoon: 030 – Fax: 030 – Website: Mail of Twitter Roy Johannink Senior adviseur Beleid & Onderzoek Mail: Let’s discuss!


Download ppt "Sociale media: de pleuris breekt uit!. Wie ben ik: mijn Twitterprofiel."

Verwante presentaties


Ads door Google