De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’. Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’. Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg."— Transcript van de presentatie:

1 Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’

2 Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg

3 Goede promotie is meer dan het schrijven van een stukje

4 Nivon Minicursus marketing

5 Nivon en marketing ?

6 Vraag enAanbod

7 Externe analyse marktanalyse concurrentie-analyse

8 Interne analyse Eigen product Eigen promotie

9 Eigen product

10 Beschrijf als een deelnemer/concurrent: –Wat is je aanbod –Wat is uniek –Waarom is het voor jou interessant –Wie, wat, waar, wanneer en waarom.

11 Uniek: Voor en door

12 Uniek: Samen

13 Uniek: Natuurvriendelijk

14 Uniek: Oog voor omgeving

15 Uniek: Ervaringen opdoen

16 Promotie nivon.nivon-arnhem.nl

17 Promotie Wie nodig je uit (doelgroep)? Wat is voor hem/haar aantrekkelijk? Hoe bereik je hem? Hoe wil hij jou bereiken? (respons) Wat is je boodschap / uitnodiging?

18 Doelgroepen

19 Wie? Waar? Interesses/motivatie? Mediagebruik?

20 Doelgroep: bestaande “klanten” Evaluaties Informatie begeleider Terugkeer op activiteit Klachten

21 Houd je klant tevreden Nodig je gast/deelnemer uit om: –Zijn mening te geven –Verbetersuggesties aan te dragen –Complimentjes te geven –Actief te worden –Vervolgcontact aan te vragen

22 Houd je klant tevreden Een tevreden klant komt terug De beste promotie gaat via-via Negatieve geluiden moet je waarderen

23 SWOT-analyse Kijk naar interne Sterkten / Zwakten Kijk naar externe Kansen / Bedreigingen Combineer en concludeer

24 Voorbeeld SWOT 1.Sterkte1: Voor en door, actieve betrokkenheid deelnemers 2.Sterkte2: Site veel bezocht 3.Zwakte: Geen tijd voor persberichten e.d. 4.Kans: Senioren zoeken nieuwe sociale netwerken voor o.a. reizen. 5.Kans: Nordic Walking 6.Bedreiging: Senioren maken beperkt gebruik van internet.

25 Voorbeeld SWOT Negatief (2,4): goede site werkt niet om nieuwe senioren te werven Positief (1,3): Deelnemers zijn betrokken, Senioren zoeken naar nieuwe sociale netwerken. Mogelijkheden voor introducee- programma voor werving.

26 Projecten Voorbeeld: Maatjesreis voor 50 plussers met Nordic Walking als activiteit. Met aandacht voor cultuur en duurzaamheid.

27 Promotie noodzakelijk Zonder deelnemers geen activiteit

28 Het Nivon heeft een boodschap

29 Vroeger

30 Nu

31

32 Een voorbeeld:

33 Natuurvrienden Nederland Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!

34 Doelgroep en profilering Wat beleeft het lid?!

35 Van visie naar…accommodatie Corvee Ontmoetingsruimtes Zelfverzorging/keukengebruik Slaapkamers, geen verblijfskamers Contact binnen – buiten Duurzaamheid Vrijwilligersorganisatie

36 Niet… Sorry, maar we hebben geen restaurant

37 Maar… Wij bieden keukens waar je samen kunt koken

38 Niet… De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober

39 Maar… We kiezen voor slaapkamers en niet voor hotelkamers, omdat ontmoeting belangrijk is

40 Niet… Bij ons moet je corvee doen

41 Maar… Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn

42 Verkopen van de meerwaarde We doen het niet voor niets Geen schaamte, maar trots Ons product is specifiek en sluit aan bij specifieke behoeftes

43

44 Het Nivon is een feest! …samen verantwoordelijk zijn is een feest …duurzaam vakantie vieren is een feest …zelfvoorzienend zijn is een feest …

45 Natuurvrienden Nederland Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!

46 Promotie tekst Nivon Nivon Natuurvrienden Het Nivon is een vereniging van leden, aangesloten bij de internationale organisatie van Natuurvrienden. Haar missie is om vrijplaatsen te bieden op het sociaal, cultureel en natuurgebied in onze prestatiegerichte samenleving. Wij organiseren deze voor en met onze leden, waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Het Nivon wil op deze manier mogelijkheden bieden voor mensen om samen verder te raken dan in je eentje. We willen mensen de kans geven om zich weer bewust te worden van zichzelf en hun omgeving. Ook willen we mensen verder op weg helpen, de natuur in of op hun levenspad. Het Nivon biedt allerlei activiteiten, plekken en producten die dit mede mogelijk maken: onze vrijplaatsen. Dit zijn natuurlijk onze natuurvriendenhuizen, - kampeerterreinen en -wandelroutes zoals het Pieterpad Ook kunnen dit reizen zijn waarin we samen op avontuur gaan en thema-activiteiten zoals jongerensurvivaltochten of eenouderweekenden. Goede nieuwe ideeën blijven welkom: we zijn er tenslotte voor en door onze leden. Als ze maar bijdragen in ontmoeten, ontspannen, ontdekken, ontplooien en ondernemen met oog voor de omgeving. Jongeren, ouderen, alleenstaande, gezinnen, allochtonen, Nederlanders, natuurvrienden, mensenvrienden en meer: het Nivon is er voor iedereen die op zoek is naar meer én minder en dat samen aan durft te gaan.

47 Wie wil je bereiken?

48

49 Nivon ledenonderzoek Eind 2006 gestart met een ledenonderzoek Uitbesteed aan communicatiebureau Doel: indruk krijgen wat er onder de leden leeft Kwalitatief door middel van telefoongesprekken en panelgesprek –Tussenstand: 20 van de 68) Kwantitatief door vragenlijst op internet –Tussenstand: 195

50 Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? De vereniging van de Natuurvriendenhuizen: Eenvoud Natuur en Natuurvriendenhuizen Saamhorigheid

51 Nivon ledenonderzoek tussenstand Doelstelling Nivon volgens respondenten: Faciliteren eenvoudig overnachten in de natuur Ontmoeting met anderen mogelijk maken Het bij elkaar brengen van rangen en standen

52 Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Het Nivon is een ouderwetse club (positief!): Zelfredzaamheid Tijdloos gezellig Sobere natuurbeleving Te ouderwets? Corvee als voorbeeld: “Wij vinden het leuk om gezamenlijk iets te doen, maar buitenstaanders is het moeilijk uit te leggen”

53 Nivon ledenonderzoek tussenstand Termen die passen bij het Nivon: Natuur beleven97% Ontmoeten89% Actief 84% Solidariteit83% Ontspannen83% Verantwoordelijkheid83% Duurzaam76% Vrijheid64% Ontdekken63% Ontwikkelen53% Ondernemen49% Professioneel26%

54 Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Reizen: wel bekend, maar niet geïnteresseerd “Pieterpad beheerd door Nivon vrijwilligers??” Regionale activiteiten: zijn bekend, maar “klein vast clubje”

55 Nivon ledenonderzoek tussenstand bekend met/gebruiktkrt mid lang Acco NL97% / 80%84%98% 99% Nivon Reizen92% / 34%90% 92%97% Campings NL91% / 37%79% 87% 94% Wandeltochten90% / 69% 89% 94% Acco EU81% / 47%65% 84% 84% Eenouderact.79% / 4%47% 73% 88% Pieterpadgids78% / 43%37% 65% 89% Excursies x / 39% NME x / 36% Taal & Crea x / 21% Bergsport x / 3%

56 Nivon ledenonderzoek tussenstand Positief Negatief Oubollig Te oubollig Sociaal Vergrijzing Natuur Knorrige huiswachten Ontmoeting Te weinig gezinskamers Sociale klassen door elkaar Goedkoop Te veel poetsen Sober Te sober Veilig speelgoed Vakantie Onthaasten

57 Nivon ledenonderzoek tussenstand Reden lidmaatschaphfdr.ook Steun ideëel26%40% Huizen NL20%40% Huizen EU13%38%lang Reizen10%22%kort Wandelen10%15%kort Afdelingen 8%20% ivm vrijwilligerswerk10%12%lang

58 Een gesprek levert heel veel op

59 Publiciteit: onmisbare schakel Zonder publiciteit, geen bezoekers/deelnemers

60 Promotieplan Is onderdeel van je jaarplan Werkafspraken: wie doet wat Aanspreekpunt Tijdsplanning Budget

61 Promojaarplan WatWieWanneerOpmerkin- gen Lijst e- mailadres-sen media maken Annet3 meiRegionale media Onderwerpen lijst persbe- richten maken Karel6 mei

62 Ideeën voor persberichten Interview met huiswacht/gastvrouw Interview met docent nieuwe cursus Interview met ‘lezinggever’ Interview markeerder wandelpad Aankondigingen/start nieuw cursusseizoen Wandeling van de maand Jubilaris

63 In concreto Medio juliNieuw cursus/programmaboek-je opsturen AugustusGreep uit het cursusaanbod SeptemberCursussen promoten waarop nog plaats is OktoberAankondiging Assisi-lezing met quote/foto lezinggever NovemberAankondiging wandelcafé

64 Lunch

65 Zonder deelnemers geen activiteit

66 Promotie Interne media Externe media (gratis publiciteit) Externe media (betaald)

67 Interne media Website Nivon/afdelingen Toorts Zomer/winterreizenbrochure Natuurvriendenhuizen/kampeerterreinen Afdelingsbladen (Dia)lezingen/presentaties bij Nivonafdelingen, wandelcafés, op beurzen Nivon-afdelingsgebouw (als Rotterdam, Utrecht, Amsterdam Via-via reclame

68 Externe media Dagbladen Huis-aan-huiskranten Tijdschriften Berichten achterlaten op websites Radio Tv Forum op website Scholen Clubhuizen

69 Betaalde media Advertentie Advertorial

70 Uitingen Persberichten Nieuwsberichten (aankondigingen van lezingen) Folders Posters Interviews Brochures Internet

71 Nieuws kun je maken Zoek aanknopingspunten Inhoud Wanneer en hoe verstuur je je persbericht? Foto

72 Aan de slag

73 Contact met de media

74 Wat werkt wervend? Erik Roest, redacteur van dagblad de Barneveldse Krant

75 Promotiematerialen


Download ppt "Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’. Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg."

Verwante presentaties


Ads door Google