De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Profielwerkstuk Comenius College Hilversum 22 april 2010 Dr Bernd Andeweg voorlichter Aardwetenschappen Vrije Universiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Profielwerkstuk Comenius College Hilversum 22 april 2010 Dr Bernd Andeweg voorlichter Aardwetenschappen Vrije Universiteit."— Transcript van de presentatie:

1 Profielwerkstuk Comenius College Hilversum 22 april Dr Bernd Andeweg voorlichter Aardwetenschappen Vrije Universiteit

2 1.Onderwerp 2.Onderzoeksvraag/Vraagstelling 3. Documentatie verzamelen 4. Experimenten verzinnen > profielwerkstuk Voor je aan het schrijven van je profielwerkstuk kunt beginnen, ben je al een tijd bezig met: Bij bijna alle punten kun je hulp krijgen van universiteiten, maar geen kant-en- klare antwoorden!

3 > onderwerp Past het onderwerp bij je profiel? Weet je al wat je na VWO wilt gaan studeren? Ga naar ‘zoeken op vakken’ en selecteer je favoriete profielvak Weet je al waar je je profielwerkstuk over wilt maken? Past de opleiding die wilt gaan doen bij je profiel? Klik op jouw profiel en zoek een pakket dat te maken heeft met jouw onderwerp Klik op Vrije Universiteit en zoek een werkstukpakket dat past bij de opleiding die je wilt gaan doen! Zoek uit de lijst een onderwerp dat jij interessant vindt Gefeliciteerd! Je hebt in ieder geval een onderwerp! JA Nee JA Universiteiten bieden informatie aan die je op een onderwerp zouden kunnen brengen! Bijvoorbeeld: of kweenie Nee

4 Hoofd- en deelvragen > Denk na voor je begint > Wees zo precies mogelijk > Een goed PWS begint bij goede onderzoeksvragen Het komt er allemaal op neer: Wat wil je precies weten? > onderzoeksvraag

5 Schiphol Plaza > onderzoeksvraag = onderwerp, geen onderzoeksvraag!

6 Hoe hebben de Verenigde Staten van Amerika zich ontwikkeld tussen 1950 en 2000? > onderzoeksvraag

7 Onderzoek naar onderzoek doen: Onderzoeksvragen in proefschriften (Dr. Heinze Oost) > onderzoeksvraag

8 Onderzoek naar onderzoek doen 75 leerlingen van drie scholen in de regio Amsterdam Veel leerlingen maken geen goede onderzoeks- vragen maken en zijn slordig in hun conclusies. Verklaringen: 1. Leerlingen hebben te weinig aandacht voor de vraagstelling. 2. Communicatie tussen docenten en leerlingen laat vaak te wensen over. Leerlingen volgen adviezen van docenten niet op. Docenten controleren & helpen leerlingen soms weinig. > onderzoeksvraag

9 Hoe is de ontwikkeling van het aantal Amsterdammertjes in Amsterdam? > onderzoeksvraag

10 Hoe is de ontwikkeling van het aantal Amsterdammertjes in Amsterdam? Beschrijvend > onderzoeksvraag

11 Welk effect hebben Amsterdammertjes op de verkeersveiligheid in Amsterdam? Verklarend > onderzoeksvraag

12 GOED ONDERZOEK DOEN en ONDERZOEK GOED DOEN GOED ONDERZOEK DOEN = •HAALBAAR, RELEVANT EN FUNCTIONEEL ONDERZOEK GOED DOEN = •DUIDELIJK, PRECIES, CONTROLEERBAAR EN VALIDE Bron: Prof.dr. Joop van der Schee Onderwijscentrum VU > onderzoeksvraag

13 Conceptueel model In een onderzoek is duidelijk wat onderzocht wordt en wat niet: Onafhankelijke variabele Afhankelijke variabele B A

14 Conceptueel model In een onderzoek is duidelijk wat onderzocht wordt en wat niet: Onafhankelijke variabele Afhankelijke variabele B Onafhankelijke variabele C A > onderzoeksvraag

15 Conceptueel model In een onderzoek is duidelijk wat onderzocht wordt en wat niet: Door slechte voeding Meer overgewicht Minder beweging > onderzoeksvraag

16 Onderzoek is valide en betrouwbaar als: -Je meet wat je meten wilt (validiteit) -Je meet zo precies mogelijk (betrouwbaar) -Triangulatie: zo mogelijk meerdere onderzoekstechnieken gebruiken > onderzoeksvraag

17 Tips: •Wees zo concreet en helder mogelijk. •Beschrijven of verklaren? •Werk zo dat anderen je kunnen controleren. •Gebruik verschillende bronnen en onderzoekstechnieken (triangulatie) •Structureren van informatie: gebruik schema’s! •Zonder reflectie en discussie geen goed onderzoek: a community of learners! > onderzoeksvraag

18 Enquetes? Ook hier: wat wil je weten?! Goede enquete opstellen is een kunst apart! Als je niet de goede vragen stelt, kun je niet de juiste dingen concluderen! > onderzoeksvraag

19 Methode: Enquête onder de leerlingen (100) Geel = Ja Groen = Nee Geel = Ja Blauw = Nee Blauw = Ja Paars = Nee Resultaat: Zouden leerlingen hierover met hun ouders gaan praten? Zouden leerlingen op school informatie willen krijgen over het milieu? > onderzoeksvraag Zouden leerlingen hierover met hun ouders gaan praten?

20

21 Zijn er in meer aardbevingen in de laatste 5 jaar dan ervoor? > onderzoeksvraag

22 Voorbeelden hoe het wel en hoe het niet moet! Hoe maak je gebruik van de hulp van een universiteit bij je profielwerkstuk? > onderzoeksvraag, documentatie, experimenten

23 Universiteiten hebben vaak een aardig beeld van wat er aan informatie is, welke sites handig zijn, welke boeken goed te lezen zijn. Je kunt hen daar om vragen. Verzonden: maandag 30 november :45 Aan: Onderwerp: hulp gezocht “We moeten voor 15 december ons profielwerkstuk over de invloed van water op de natuur afhebben. Kunt u ons alles over water sturen?” > documentatie NEE!

24 “Mijn Onderwerp is Aardbevingen in Nederland. Daarom verzoek ik u om mij zoveel mogelijk informatie te sturen over aardbevingen in Nederland. Ik heb wel een paar richtpunten: -Ik zou graag willen weten wat een aardbeving is en het liefst een uitgebreide uitleg. -Ik zou graag willen weten hoe een aardbeving ontstaat in Nederland. -Ik zou graag willen weten wat de gevolgen zijn en wat men daaraan doet in Nederland. -Ik zou graag willen weten of er aardbevingen in Nederland voorkomen, zo ja dan zou ik graag willen weten waar van Nederland en in welke vorm en waarom daar. -Ik zou graag willen weten waarom aardbevingen in Nederland niet echt hevig zijn. -En ik zou graag veel informatie willen van de zwaarste aardbeving ooit in Nederland.” > documentatie NEE!

25 > documentatie “We hebben op jullie site (www.aarde.nu) gelezen over aardbevingen in Nederland. Wat we nog niet helemaal begrijpen is waarom dat met de Alpen te maken heeft. Kunt u ons daar meer informatie over sturen?” Lees eerst informatie door en stel daarna specifieke vragen: Universiteit kan je helpen met het vinden van goede, betrouwbare, begrijpelijke informatie!

26

27 > vraagstelling “We zitten nu nog in een vroeg stadium van ons onderzoek. Onze vraag is of u wat informatie kan sturen of tips van handige sites of aanpak.” Vraag om suggesties

28 Gebruik voorbeelden of ) ) •Welke factoren beïnvloeden het klimaat op korte en lange termijn? •Hoe groot is de invloed van de mens op het klimaat? •Hoe heeft het Nederlandse klimaat zich de afgelopen jaar ontwikkeld? •Hoe werken de technieken om te onderzoeken hoe het klimaat in het verleden was? •Hoe werken de computermodellen die het klimaat voor de toekomst voorspellen en hoe betrouwbaar zijn deze modellen? •Hoe groot is tegenwoordig de rol van de mens bij klimaatveranderingen? > vraagstelling

29 > experimenten 1.Opleidingen hebben vaak goede ideetjes! 2. Op een universiteit kun je experimenten doen die thuis of op school niet zomaar kunnen! Bij Aardwetenschappen op de VU liggen bijvoorbeeld klaar: -laserlab (over dateren gesteenten) -GPS (hoe bepaal je waar je bent?) -sandbox (aardbevingen en gebergten) -klimaat (hoe weten we de temperatuur van 5000 jaar geleden?) -gesteenten (wat vertelt gesteente over de geschiedenis van de aarde?) 3. De universiteit kan je ook materiaal bieden dat je kunt gebruiken! Op de VU: boormateriaal, waterkwaliteit of meteorologische apparaten.

30 “Ons profielwerkstuk gaat over vulkanisme, we maken het voor Natuurkunde. Over vulkanisme kunnen we op onze school eigenlijk geen onderzoek doen. Daarom zouden wij graag willen weten of we bij jullie experimenten op het gebied van vulkanisme kunnen uitvoeren.” Voorbeeld 1: Laser-lab> experimenten

31 Voorbeeld 1: Laser-lab Een beetje theorie ….

32 > experimentenVoorbeeld 1: Laser-lab.. en dan aan de slag!

33 Voorbeeld 2: Sandbox “Vandaag hebben we een gesprek gehad met onze begeleidende leraar. Hij vond het een ontzettend leuk idee om onze proefjes op de VU uit te voeren. Onze hoofdvraag is: Hoe groot zijn de krachten waarmee de platen botsen? Is het mogelijk om dit te onderzoeken (berekenen) met een proef? Wij vragen ons ook af welke soort krachten er een rol spelen (bv. wrijving, voorwaartse kracht). Of heeft u andere suggesties?” > experimenten

34 Voorbeeld 2: Sandbox> experimenten

35 Voorbeeld 2: Sandbox Toegepaste natuurkunde en aardrijkskunde! > experimenten

36 Zijn de hoofd- en deelvragen beantwoord? Wat heb je wel en niet onderzocht? Wat mag je wel en niet concluderen? Welke factoren zouden nog meer invloed kunnen hebben? Wat zou er verder moeten worden onderzocht? > conclusies

37 Kortom: Bedenk: wetenschappers zitten niet te wachten op leerlingen, maar vinden het wel leuk om serieus geinteresseerden te laten zien wat ze doen! Maak gebruik van hulp van universiteiten! Bereid je goed voor als je een vraag stelt per mail of als je naar de universiteit gaat!

38 Universiteit amsterdam Fysische geografie Bodem, water, zand, grind, veen De invloed van de mens op ‘het systeem aarde’ Geo-milieuwetenschappen

39 Geologie Gesteente, fossielen, olie&gas, aardbevingen, vulkanen GeoarcheologieNatuurwetenschappen bij archeologie Universiteit amsterdam

40 Universiteit amsterdam Aarde en economie Klimaat, water, bodem, economie Ruimtelijke planning, bestuurskunde


Download ppt "Profielwerkstuk Comenius College Hilversum 22 april 2010 Dr Bernd Andeweg voorlichter Aardwetenschappen Vrije Universiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google