De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BIEB ADVIES B.V. Kwartiermakers in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BIEB ADVIES B.V. Kwartiermakers in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap."— Transcript van de presentatie:

1 BIEB ADVIES B.V. Kwartiermakers in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap

2 Wat is “BIEB ADVIES” •ondersteuning aan:Gemeenten, corporaties, burgers, bureaus •Actief in de initiatieffase •Indien gewenst ook uitvoerende fase •Spraakmakende projecten CPO

3 Leefbaarheid dorpen onder druk.. •We bouwen te weinig •Te vaak voor de verkeerde doelgroep.. •Te vaak op de verkeerde manier •Evenwichtige bevolkingsopbouw in gevaar •Kwaliteiten van kleine kernen gebruiken

4 De huidige praktijk ( “bouwkolom”): We bouwen woningen en dan zoeken we de mensen die er bij passen

5 Hoe het zou moeten: ( “we keren de bouwkolom om”) We zoeken eerst de toekomstige bewoners, en die bouwen zelf als ontwikkelaar, binnen beleidskaders, de woningen die bij hen passen

6

7 •‘Professionals’ maken de dienst uit •Een bouwcultuur voor inwoners… …en niet door inwoners •Traditionele bouwcultuur hecht verankerd •Instituties beheersen de woningmarkt •Kan het anders? Bouwcultuur samengevat

8 •toekomstige bewoners zijn gezamenlijk opdrachtgever •hebben grondpositie verworven •richten een rechtspersoon op •de vereniging treedt op als ontwikkelaar •verantwoordelijk voor woning en woonomgeving •gemeente stelt beperkte randvoorwaarde Collectief Particulier Opdrachtgeverschap… “Bouwen in eigen beheer…samen voor je eigen”

9 Collectief Opdrachtgeverschap Projectontwikkeling van onderaf

10 •Actieve grondpolitiek •Nieuwe wet op Grondexploitatie •Voorfinanciering en/of subsidie •Woningbouwcorporaties als partner •Interne organisatie aanpassen •Ondersteun burgers zich te organiseren Gemeente aan zet….

11 beleidskader bevat: •Omschrijf je missie •Prijs bouwgrond •Omschrijf doelgroep •Financiering/Planologische/ stedeb.kundig •Verplichting inschakelen adviesbureau •Externe partners/woningbouwcorporaties •MGE voorwaarden/ duurzaam beschikbaar houden voor doelgroep

12 Corporaties: waartoe zijn zij op aarde? •Modern vastgoed bedrijf •Klantencorporatie •Wijkregisseur •Voorzieningencorporatie •Emancipatiemachine •Bron: SEV 2006

13 Corporatie: emancipatie centraal •Opnieuw “voertuig voor emancipatie” •CPO past binnen maatschappelijke missie •Mensen in staat stellen hun eigen woning en woonomgeving te creëren •Proces ondersteunen door: -( voor) financiering -Afdekken risico’s en faciliteren proces -Uitvoering MGE

14 Professionele ondersteuning •Groep huurt zelf ondersteuning in •Ervaring met bouwen in eigen beheer •Onafhankelijk en deskundig •Deskundig in: •Opzetten rechtsvorm,werken met groepen •Bouwen( RO+Arch) •Juridisch traject

15 Waarom collectief bouwen? Uit referentieprojecten blijkt: •Goedkoper bouwen: besparingen van 10-30% •Leidt niet tot langdurige ontwikkelingsprojecten: zelfde tempo als bij reguliere ontwikkelaars •Draagt bij aan betaalbaarheid en kwaliteit van de woning •Impuls aan bestaande stedelijke omgeving •“Burgers bouwen stad of dorp”

16 •Starter koopt tegen lagere prijs dan marktwaarde (onafhankelijke taxatie) •Verplichte verkoop aan woningbouwcorporatie •Afgesproken prijs: aankoopprijs+ 50% waardestijging +100% waardestijging zelf aangebrachte voorzieningen •Er is relatie tussen korting en winstdeling •Is een winst, maar ook verliesdeling •Let op combinatie met CPO ( “ontwikkelingswinst”) Koopgarant

17

18 •Groep jongeren vormt een vereniging, ze zijn zélf ontwikkelaar: -Starterswoningen: gemiddeld € 122.000 -Gemiddelde inhoud 360 m 3 -40 % onder de marktwaarde -Ook in de toekomst behoud van de goedkope starterwoningen Voorbeeld Bladel……..

19 Kopersvereniging Zandstraat (KVZ) Starters bundelen hun krachten Ik wil wel een inrit Mij lijkt een vide wel leuk!

20 •jong en oud vormen verenigingen, en zijn zelf ontwikkelaar en ontwerpers woning en woonomgeving •woningen gemiddeld 30% onder marktwaarde •hoge woonkwaliteit, lage prijs, grote betrokkenheid Andere initiatieven ontstaan..

21 De olievlek… •Bladel, Eersel, Bergeijk, Eindhoven, Boxtel, Oisterwijk, Roosendaal, Asten, Lith, Nederbetuwe, Barneveld, Waalwijk, Uden, Steenbergen, Oss, Venray, Horst aan de Maas,, Aalst-Waalre, Someren,Nuenen, Esbeek, Diessen Haghorst, Boekel, Heusden, Buren, Veldhoven, Moergestel, Hoorn……….

22

23

24

25

26

27

28 Boekel: gemiddeld €156.000 Getaxeerde marktwaarde €215.000

29

30

31

32 CPO en stadsvernieuwing:Wallisblok als impuls •Onderdeel Hot Spots beleid •‘Gratis’ woningen, verplicht collectief opknappen

33 Kerngegevens Bloemenbuurt Eindhoven •Jaren twintig wijk, 300 woningen •Sloop en tegelijk nieuw en oud verbinden •Zittende bewoners bouwen met CPO wijk terug •324 woningen (Koop, Koopgarant woningen,huur) •30% appartementen, 70% grondgebonden

34 Citaat •‘Als je een schip wilt bouwen, beveel de mensen dan niet om hout te verzamelen, verdeel het werk niet voor hen, geef geen orders. Nee, leer hen te verlangen naar de onmetelijke uitgestrektheid van de zee’. (A.de Saint-Exupery 1900-1944)


Download ppt "BIEB ADVIES B.V. Kwartiermakers in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap."

Verwante presentaties


Ads door Google