De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Webwinkel & Logistiek Gent, 18 mei 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Webwinkel & Logistiek Gent, 18 mei 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Webwinkel & Logistiek Gent, 18 mei 2014

2 Agenda voor deze Workshop:  Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen.  De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel.  De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten.  Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel  Bouwen ja, maar hoe en waarmee ?

3 Een nieuwe Webwinkel ? Waarom eigenlijk ?  Even te rade bij de leden en producenten (enquête):  82 % van de leden en 78 % van de producenten zijn “eerder tevreden” tot “zeer tevreden” over de huidige webwinkel !  En toch, bij nader inzien :

4 Een nieuwe Webwinkel ? Enquête resultaten:  Hoe lang is men lid ?  80 % zegt wekelijks of ‘bijna’ wekelijks te bestellen ….  Onze interne cijfers geven 61 % aan.  40 % van de leden gebruikt de webwinkel “enkel” om te bestellen op één moment van de week.

5 Een nieuwe Webwinkel ? Enquête resultaten  Wat wil je liefst veranderd zien ?

6 Waarom een nieuwe Webwinkel ?  Wat we zelf ondervinden : (Team-opmerkingen)  Stroef, niet flexibel – niet erg gebruiksvriendelijk  Niet aangepast voor nieuwe tools (tablet, smart phone …)  Lange response tijden – capaciteitslimiet systeem  Nieuwe functionaliteiten niet mogelijk (bvb bestellen op voorhand)  Bij verdere groei van Voedselteams loopt het systeem gegarandeerd vast  Nog veel administratie op lokaal niveau nodig met geëngageerde leden en producenten  Beperkte rapporteringsmogelijkheden.  …

7 Een Webwinkel voor een veranderende wereld ? Sociaal TechnologischEconomisch 7/10 geïnteresseerd in lokale voeding Crisis drijft klassieke Distributie naar nieuwe niches Multi-kanaal is de nieuwe norm Ook Voedselteams moet zichzelf voortdurend her-uitvinden om onze waarden te kunnen behouden.

8 Agenda voor deze Workshop:  Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen.  De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel.  De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten.  Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel  Bouwen ja, maar hoe en waarmee ?

9 Onze Aanpak in fasen  Van de bestaande situatie naar de toekomstige AS IS TO BE Stap pen In kaart brengen van bestaande situatie Noden klanten en producenten nagaan (enquête, customer journeys etc.) Te ondersteun en Hoofd- & sub- processen alsook vereiste systeem- capaciteiten Uitschrijven vereisten en processen Realiteit check en budget Ontwerp oplossing en architec- tuur Ontwikkeling en testen In Productie brengen. Sept / Oct / Nov./ Dec/ Jan/ Feb/ Mrt/Apr/Mei/Jun/Jul/Aug/Sept/Oct/Nov/Dec/Jan/Feb/Mrt Werken in twee fasen ! Fase 1Fase 2

10 De Waarden en Drijfveren: Waarom leden toetreden

11 Community behoud Waarden Ik wil “eerlijke” voeding WAARDEN V.T. in functie van de Webwinkel Respect voor voedsel RespectWederzijds Vertrouwen Geloof & Overtuiging Bewust met voedsel Respect voor natuur en ecologie (diversiteit, CO2 footprint, seizoenen) Vertrouwen in KwaliteitIn een betere wereld na een grote transitie Afval beperken; energieverbruik beperken Respect voor VoedselSamen kunnen we nog iets veranderen Ik kan het verschil makenLeren (ontdekken) Respect voor dierenSamen verpakking verminderen Gezondere voeding dmv info producten Bewust consumeren Juiste prijs (eerlijk loon)Marketing & AfsprakenHerbruikbare verpakkingen Ecologie gaat verder dan bio Mogelijkheid van een tweede munt Ik wil bijdragenGemak & flexibiliteitMet een min. aan middelen Op tijd betaaldToegankelijkheidEenvoudTijd = qualytime Respect voor de boerTransparantie en contact met producent In de community & de lokale economie Interesse Respect voor andere mensen Inspraak en engagementSamen sterkKwaliteit en smaak Respect voor familie en jezelf Anderen betrekken - Solidariteit Lokale meerwaardeVersheid Regelmatige feedback naar producent Consument kent moeilijkheden producent Open voor niet-ledenOpvoeding, advies, kennis delen PLANET Ecologie PROFIT What’s in it for me ? PEOPLE Sociaal

12 Agenda voor deze Workshop:  Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen.  De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel.  De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten.  Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel  Bouwen ja, maar hoe en waarmee ?

13 Algemene criteria voor de Webwinkel  Attractief en onderscheidend  Gebruiksvriendelijk (eenvoudig te leren)  Verbindend (leden en producent)  Informatief & dynamisch  Stimulerend (m.b.t. engagement)  Ondersteunend  Flexibel – uitbreidbaar  Snel  …. Betaalbaar…

14 Centrale VT DB Webshop Back office P r o d u c e n t e n RV Suggesties, aanbevelingen en info C o n s u m e n t e n SelectieBestellen Status bestellen Betaling Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs, foto's Bestellings- opdracht LeveringFacturatie TV CV Intake en opvolging ADMIN Centraal Facturatie systeem RETOURSENCORRECTIESRETOURSENCORRECTIES Rapportering SOCIOCULTUREELASPECTSOCIOCULTUREELASPECT

15 V e r a n t w o o r d VerkennerVerkenner ConservatiefConservatief O p p o r t u u n Profielen Leden/ Consumenten Bewuste Planner L.T. engagement Believer, rots in de branding Traditie, ritueel gewoonte Voorspelbaar Gemak Rationeel, Georganiseerd Continue vergelijker Onvoorspelbaar, switcher, zapper Koopjesjager Pluk De Dag Vrijbuiter Enthousiast Korter engagement Idealist Spring in ‘t veld gadgets Coupon- clipper, hamsteren Behoefte gebaseerd koper Verantwoord tester Evangelist Impulsieve verzamelaar Prijsbewust

16 V e r a n t w o o r d VerkennerVerkenner ConservatiefConservatief O p p o r t u u n Profielen Leden/ Consumenten Bewuste Planner L.T. engagement Believer, rots in de branding Traditie, ritueel gewoonte Voorspelbaar Gemak Rationeel, Georganiseerd Continue vergelijker Onvoorspelbaar, switcher, zapper Koopjesjager Pluk De Dag Vrijbuiter Enthousiast Korter engagement Idealist Spring in ‘t veld gadgets Coupon- clipper, hamsteren Behoefte gebaseerd koper Verantwoord tester Evangelist Impulsieve verzamelaar Prijsbewust

17 Centrale VT DB Webshop Back office P r o d u c e n t e n RV Suggesties, aanbevelingen en info C o n s u m e n t e n SelectieBestellen Status bestellen Betaling Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs, foto's Bestellings- opdracht LeveringFacturatie TV CV Intake en opvolging ADMIN Centraal Facturatie systeem RETOURSENCORRECTIESRETOURSENCORRECTIES Rapportering SOCIOCULTUREELASPECTSOCIOCULTUREELASPECT

18 Centrale VT DB Webshop Back office P r o d u c e n t e n RV Suggesties, aanbevelingen en info C o n s u m e n t e n SelectieBestellen Status bestellen Betaling Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs, foto's Bestellings- opdracht LeveringFacturatie TV CV Intake en opvolging ADMIN Centraal Facturatie systeem RETOURSENCORRECTIESRETOURSENCORRECTIES Rapportering SOCIOCULTUREELASPECTSOCIOCULTUREELASPECT

19 Centrale VT DB Webshop Back office P r o d u c e n t e n RV Suggesties, aanbevelingen en info C o n s u m e n t e n/ l e d e n SelectieBestellen Status bestellen Betaling Planning, Voorraden, Voorspelling, info boer Product catalogus Prijs, foto's Bestellings- opdracht LeveringFacturatie TV CV Intake en opvolging ADMIN Centraal Facturatie systeem RETOURSENCORRECTIESRETOURSENCORRECTIES Rapportering SOCIOCULTUREELASPECTSOCIOCULTUREELASPECT Flexi- afsluitdag

20 Uitdiepen enkele modules: Interactief  Overlegmodel Boer/leden :  Meekijken op de Boerderij  Bestelplanner  Facturatie en Betaling:

21  In eerste instantie wordt gedacht aan een geheel van foto’s en andere media die een realistisch beeld geven van de zorg en de kweekwijze van de boer.  Vaak draait het ook rond “het koppel” en hun engagement. Waar staan ze voor ?  Ook mogelijkheid om een eigen voorstelling van de producten te brengen.  3D afbeeldingen van de opbrengst/oogst (m.a.w. de producten) geven “inzage” – Let wel: moet zeer regelmatig vernieuwd worden ivm seizoenen en natuur-elementen. Webcams zijn een optie om de transparantie en het vertrouwen te vergroten, maar zeker geen verplichting.  Doorclick-mogelijkheid vanaf bvb de bestelpagina naar deze producenten- pagina.  Evolutie van de oplossing :  Basic: foto’s en filmpjes op de producenten-info pag.  Gevorderd: een interactieve Webpagina (Wiki) met ook één of meerdere webcams gericht op interessante, informatieve delen van de boerderij. Potentiële Nieuwe Modules Meekijken op De Boerderij

22  Een platform dat meerdere overleg- en overeenkomst-formules faciliteert, waarbij enerzijds de consument/lid meer inspraak en transparantie verwerft, terwijl de producent in ruil al dan niet financiële ondersteuning krijgt van het lid en een gegarandeerde afname van zijn producten.  De Teams lijken het best geplaatst om hier voor V.T. het verschil te maken.  C.S.A. modellen kunnen gaan van prefinanciering en delen van het bedrijfsrisico door het lid tot en met afname-garantie en evt zelfs werkondersteuning  Enkele Modellen van groepsaankopen :  Solid foods: het team garandeert een totale afname over een zekere tijd van een productie.  “La Ruche qui dit oui” : Frans opzet waarbij een teamverantwoordelijke een afspraak rond prijs en hoeveelheid maakt met een boer. De Team Verantwoordelijke zoekt dan voldoende afnemers, die zich elk voor een hoeveelheid akkoord verklaren. Als de afgesproken hoeveelheid bereikt is gaat de bestelling door. Potentiële Nieuwe Modules Overleg Boer/ Lid

23  Evolutie van de Oplossing :  Basic: Het overleg kan plaats vinden volledig buiten de webshop om; enkel de groepsovereenkomsten of individuele engagementen kunnen geäcteerd worden in het planning-tool (kalender) van de individuen en in de “Team Room”.  Gevorderd: een platform waarbij “solid foods” afspraken geregistreerd worden en automatisch opgevolgd per team.  Productie overschotten kunnen ook op korte termijn door teams aangenomen en verdeeld worden.  Voedselteams of individuele teams helpen ook met het vinden van andere afzetkanalen voor de boer.  Via het “opportuniteiten scherm” kan ingeschreven worden tot de minimum leverhoeveelheid is bereikt. (systeem La Ruche qui dit oui !) Als die is bereikt worden alle leden die inschreven verwittigd en de producent levert in het depot. Potentiële Nieuwe Modules Overleg Boer/ Lid

24  Mogelijkheid om op voorhand bestellingen te plannen, te reserveren of definitief te plaatsen d.m.v. een kalender-functie.  Ook favorieten-lijstjes of seizoen lijstjes, recepten met ingrediënten enz. kunnen hierbij worden toegepast. D.m.v. een historiek kunnen ook gedane bestellingen (tot bvb 1 jaar terug), worden geconsulteerd en/of gekopieerd.  Groepsaankopen en hun verdeling kunnen tevens hierin worden samengebracht en getoond.  Evolutie van de oplossing:  Basic: kalender-functie waarin een bestelling nog voor de week van afname kan gereserveerd worden. (bvb voor vakantie-periode)  Gevorderd: Elke bestelling en reservering is gekoppeld aan een afname-datum. Bestellijsten kunnen hergebruikt en aangepast worden. Historiek hiervan op te slaan gedurende min. 1 jaar. “Favorieten lijstjes “ kunnen aangelegd worden. Planning en reservering is ook mogelijk tot 1 jaar op voorhand. Potentiële Nieuwe Modules Bestelplanner

25  Bij de bestelling wordt o.b.v. de opgegeven prijzen al een voorlopige afrekening per lid vooropgesteld. Deze wordt al dan niet gecorrigeerd bij leverbevestiging in het systeem. (zie ook Betalingsysteem)  Het systeem houdt alle details per lid en per producent in een detailfile.  Bij het orderpicken worden de gegevens aangepast voor bvb gewichts-producten of evt. manco’s, kwaliteitsproblemen enz.  De gegevens van elke producent worden verzameld en er wordt een pro-forma factuur gemaakt per lid voor alle producenten.  Bij aanvaarding van de levering kan een laatste correctie worden gemaakt. Daarna is de factuur (of kasticket) geconsolideerd per lid definitief, binnen de regels van de wetgeving (BTW etc..)  Evolutie van de Oplossing :  Basic: Facturatie nog per team per leverancier, met afrekening naar leden. Correcties achteraf inbrengen.  Gevorderd: extern facturatie-systeem, aangepast aan onze Workflow en geconsolideerd per lid zoals hierboven beschreven. Potentiële Nieuwe Modules Facturatie- Systeem

26  Verschillende betalingssystemen kunnen naast elkaar in het systeem ondersteund worden. (veelal keuze binnen team)  Methode “Portemonnee”: De klant (lid) stort een bedrag op zijn lopende rekening (portemonnee) en kan ten beloop hiervan bestellingen plaatsen. Al bij de bestelling wordt deze som gereserveerd voor de producenten. (evt op een ‘transfert rekening’) Na levering wordt het portemonneetje zo nodig gecorrigeerd. De leverancier wordt o.b.v. zijn factuur betaald vanop de ‘transfert rekening VoedselTeams.’  On-line betaling bij bestelling. (bvb Ogone, €bank..) Nagaan of een soort “Paypal” systeem kan worden opgezet, waarbij betaling of aanzuivering “portemonnee” gemakkelijk kan verlopen. (bvb met enkel een pincode)  Domiciliering : De leden geven toelating om bedragen te transfereren van hun bankrekening naar een V.T. rekening, die op zijn beurt de leveranciers betaalt. Afrekening o.b.v. factuur -+ correcties vorige levering.  Overschrijving : via home banking wordt het bedrag overgeschreven op de rekening van het Voedselteams (of per team), die dan weer het geld overmaken aan de producenten. Potentiële Nieuwe Modules Betalings- systeem

27 Agenda voor deze Workshop:  Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen.  De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel.  De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten.  Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel  Bouwen ja, maar hoe en waarmee of met wie ?

28 Het kader Logistiek Vervoer Producenten – werken & – beslissen samen een aparte rol en functie in de Korte Keten Evenzeer waarde gedreven Consumenten verzorgen hun deel ( proper depot, vlotte toegang, vlotte verhandeling van de producten,..)

29 Waar wordt nu op ingezet ? Welk model ?  Regionale schaal, clusters naar gelang de beheersbaarheid  Boeren zijn aan zet, groepsvorming met eigen dynamiek  Diversiteit in modellen, de aard van de groep is moeilijk te sturen Transparantie kosten- efficiëntie wettelijk kader

30 Agenda voor deze Workshop:  Waarom we een nieuwe Webwinkel gaan bouwen.  De Waarden van V.T. In de Aanpak van de Webwinkel.  De behoeften vertaald naar vereiste capaciteiten.  Logistiek in de Korte Keten en de Webwinkel  Bouwen ja, maar hoe, waarmee of met wie ?

31 Uitdagingen voor de Webwinkel  Kiezen en beslissen van systeem en implementator, of partner(s)  In lijn met waarden en commerciële model(len) V.T.  Financiering van de ontwikkeling en onderhoud vinden  Geleidelijkheid van de oplossing  Bijdrage van gebruikers (leden, producenten, buiten V.T.)  C.V.B.A. model  Subsidies  Leningen  Andere ?

32 Dank voor uw medewerking !


Download ppt "Workshop Webwinkel & Logistiek Gent, 18 mei 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google