De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Brein en studiesucces TP weetcafé Agnes Schilder 20-09-2012brein en studiesucces 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Brein en studiesucces TP weetcafé Agnes Schilder 20-09-2012brein en studiesucces 1."— Transcript van de presentatie:

1 Brein en studiesucces TP weetcafé Agnes Schilder 20-09-2012brein en studiesucces 1

2 Het brein is hot…….. 20-09-2012 Study hard or study smart? brein en studiesucces2

3 Procrastination.… • Uitstelgedrag bij studenten, H.C. Schouwenburg, 1994H.C. Schouwenburg 20-09-2012brein en studiesucces3

4 20-09-2012brein en studiesucces4

5 Voorspellers van studiesucces 20-09-2012brein en studiesucces5

6 Voorspellers van studiesucces 20-09-2012brein en studiesucces6

7 • Motivatie is veel meer een gevolg van (studie)succes dan de aanleiding….. • “Wat leuk is, gaat goed en wat goed gaat, is leuk”. • Trouwens, student zijn is leuk, studeren niet …… • Wacht dus niet tot HET leuk wordt (want dan kan je lang wachten), begin gewoon met studeren! 20-09-2012 Speelt motivatie dan geen rol? brein en studiesucces7

8 20-09-2012 1.Voldoende voorkennis / basis ( = intelligentie) •Growth mindset - Dweck 2.Werkdiscipline (= persoonlijkheidsfactor) •Big 5, effect van persoonlijkheid 3.Studievaardigheden (= weten hoe te studeren) •Hoe leert je brein? 4.Self-efficacy (= geloof dat je het kan en grip hebben) •Oplossingsgericht werken / rol van de docent ----------------------------- + Studiesucces ! brein en studiesucces8 Voorspellers voor studiesucces:

9 20-09-2012 1. IQ: fixed or growth mindset? Complimenteer gedrag, niet de persoon zelf brein en studiesucces9

10 20-09-2012  Extraversie  Consciëntieusheid (zorgvuldigheid, plannen)  Altruïsme (vriendelijkheid)  Originaliteit / openheid voor ervaringen  Emotionele INstabiliteit (neuroticisme) Welke hebben effect op studiesucces??? 2. Werkdiscipline: de rol van de persoonlijkheid brein en studiesucces10

11 20-09-2012 1.Voldoende voorkennis / basis ( = intelligentie) 2.Werkdiscipline (= rol van persoonlijkheid) 3.Studievaardigheden (= weten hoe te studeren) 4.Self-efficacy (= geloof dat je het kan en grip hebben) ----------------------------- + Studiesucces ! brein en studiesucces11

12 Hoe leren mensen eigenlijk? 20-09-2012 Hersenen kunnen niet negatief denken…. (experiment) We leren wel door het vormen van neuronale netwerken (verbindingen tussen neuronen). Als dat succes heeft, dan doe we het vaker en hebben we wat ‘geleerd’. brein en studiesucces12

13 De elektrochemische fabriek 20-09-2012 brein en studiesucces13

14 20-09-2012 Welke neurotransmitter smaakt naar meer? adrenaline? acetylcholine? brein en studiesucces14

15 Het puberbrein We willen erbij horen / ons met anderen identificeren 20-09-2012 brein en studiesucces15

16 20-09-2012 brein en studiesucces16

17 20-09-2012 Complimenten geven 1. direct compliment 2. indirect compliment 3. circulair zelf-compliment brein en studiesucces17

18 20-09-2012 1. Direct compliment Jij zegt wat je goed vindt aan de ander, de ander ontvangt het en is daarin passief. brein en studiesucces18

19 20-09-2012 2. Indirect compliment Eerst geef je een positieve waardering, gevolgd door een vraag, zodat de ander zichzelf complimenteert. brein en studiesucces19

20 20-09-2012 3. Circulair zelf-compliment Je geeft eerst een positieve waardering, stelt dan een vraag wat een andere persoon positief zal waarderen in hem/haar. Het compliment gaat via een andere persoon, als een cirkel. brein en studiesucces20

21 3. Zin en onzin over studieplanning 20-09-2012brein en studiesucces 21

22 20-09-2012 Hoe gaan hersenen om met planning? Planning Vaardigheden, geheugen, taal, emotie “ instinct ” Een mens heeft 3 afzonderlijke hersendelen Helaas, deze hersendelen communiceren niet met elkaar: het instinct (“het kan nog wel…”) is sterker dan je planning (eigenlijk moet ik studeren). Zoals iemand bang kan zijn voor een spin: je weet dat het onzin is maar toch…. Dus: jezelf overreden, werkt niet! (Bron: “De tranen van de krokodil”, Piet Vroon) brein en studiesucces 22

23 Voornemen -> gedrag ? De rol van het bewustzijn (A. Dijksterhuis, “Het slimme onbewuste”) Wat bepaalt mijn (studeer)gedrag? 20-09-2012 brein en studiesucces23

24 Dopamine!! genotscentrum Weet je nog….. 20-09-2012brein en studiesucces24

25 Gedrag uitlokken Belangrijkheid 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 Aantal dagen te gaan TV kijken 100 0 Naar een verjaardags- feestje gaan Studeren voor het examen 20-09-2012brein en studiesucces25

26 20-09-2012 Probleem !!! Het is vaak veel te veel stof voor twee dagen… dagen voor het tentamen: 7 6 5 4 3 2 1 0 Aantal uren Studeren voor het examen brein en studiesucces26

27 20-09-2012 Oplossing! Aantal uren studeren 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 Aantal dagen te gaan brein en studiesucces27

28 7 dagen van 24 uur is 168 uur in de week Min 7 x 8 uur slaap - 56 ---------- 112 uur Min 40 uur studeren - 40 ---------- 72 uur per week • Dat delen door 7 dagen dus 72 : 7 = per dag 10 uur om te besteden aan andere dingen. Ja, je leest het goed: 10 uur per dag!!! 20-09-2012brein en studiesucces28 Geen tijd over om te studeren?

29 20-09-2012 De essentie van studieplanning: Wij (= onze hersenen) kunnen geen goede afweging maken tussen een doel op korte termijn en een doel op lange termijn. Zelfs niet als het om iets belangrijks gaat! • Leg je doel niet te ver in de toekomst (een week hooguit); • Stel tussendoelen als stok achter de deur; • Zoek een inspirerende omgeving met studenten die (ook) hard studeren; • Houd jezelf niet voor de gek!! brein en studiesucces29

30 20-09-2012 Verbeter de wereld… begin bij jezelf brein en studiesucces30

31 De amygdala zorgt er voor dat we bedreigende situaties vermijden. 20-09-2012 brein en studiesucces31

32 20-09-2012 Voorrangsregels van het brein: • Informatie om te overleven • Emotionele informatie • Aandacht voor het leren van nieuwe dingen brein en studiesucces32

33 20-09-2012 Zorg voor veiligheid in een lesgroep!! 1.de ‘quick and dirty’: de emotionele, voor onmiddellijke respons. 2.De lange route : ‘de reactie van het verstand’, we hebben keuzes. Gedrag volgt uit 2 routes in het brein: brein en studiesucces33

34 20-09-2012 Die lange route inzetten… hoe doe je dat? Zelfbewustzijn vergroten door jezelf te confronteren met (het verschil tussen) de werkelijkheid en je doelen. Voorbeelden: wekker ver weg zetten, spiegel in koelkast, spiegel op portemonneewekker brein en studiesucces34

35 20-09-2012 Stel: gewenst gedrag ≠ actueel gedrag Bijvoorbeeld: mijn doel is meer studeren, minder bier drinken Maar…. ik zit in de kroeg, het is 23.30 uur en ik heb morgen een tentamen. brein en studiesucces35

36 20-09-2012 Drie opties: 1.Gedrag aanpassen aan doel (ik verlaat de kroeg en ga op tijd slapen om morgen fit te zijn). 2.Doel aanpassen aan mijn gedrag (ach, wat geeft het als je brak bent, je weet altijd wel iets!). 3.Zelfbewustzijn verminderen (zoveel drinken dat je er niet meer aan denkt). of games spelen op internet.. Gebeurt best vaak onder jongeren: gamen om te vergeten brein en studiesucces36

37 20-09-2012 Levert het dopamine op? • We leren van wat goed gaat, NIETS van iets wat we niet meer moeten doen. Dus complimenteer en beloon zo (door de persoon zelf gewenst) gedrag. • Doe voor, demonstreer, leg uit, hersenen kunnen niet zomaar iets zelf verzinnen, ze kopiëren en herhalen vooral. • Sluit aan bij wat iemand zelf wil, je kunt niet iemand anders motiveren iets te willen. Het moet belonend zijn voor de persoon zèlf. brein en studiesucces 37

38 20-09-2012 Nog een paar zaken: Gedrag telt, niet het voornemen Stimuleer de lange route, vermijd angst en dreiging Doe wat werkt en geef vooral positieve feedback aan jezelf en anderen brein en studiesucces38

39 Het brein is hot…….. 20-09-2012 Study hard or study smart? brein en studiesucces39 and !!

40 20-09-2012 Dank voor je aandacht en tot ziens! Boekentip: J.W. van den Brandhof brein en studiesucces40


Download ppt "Brein en studiesucces TP weetcafé Agnes Schilder 20-09-2012brein en studiesucces 1."

Verwante presentaties


Ads door Google