De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PIPO+: incontinentie bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen Anka Wagenaar, orthopedagoog/gezondheidszorgpsycholoog in opleiding tot specialist.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PIPO+: incontinentie bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen Anka Wagenaar, orthopedagoog/gezondheidszorgpsycholoog in opleiding tot specialist."— Transcript van de presentatie:

1 PIPO+: incontinentie bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen Anka Wagenaar, orthopedagoog/gezondheidszorgpsycholoog in opleiding tot specialist

2 Opbouw •Waarom PIPO+: –Normale en afwijkende ontwikkeling •PIPO+ begrijpen: –Geen aandrang voelen –Niet genoeg motivatie –Moeilijke ouders •Effectiviteit PIPO+ •Conclusie

3 Normale ontwikkelingPIPO+ doelgroep, M= 8.7 jaar 1-2 jaar: Kind wordt zich bewust van sensaties van de blaas “Kind voelt aandrang niet” -Loopt door met vieze broeken -Gaat mis tijdens spel/PC/TV -Gaat goed tijdens training, met extra aandacht 2-3 jaar: Kind wordt zich bewust van sociale normen “Kind is niet gemotiveerd voor training” -Wisselend functioneren -Het kan hem/haar niets schelen -Kortdurend effect beloning -Wil er niet over praten -Gedragsproblemen en/of agressie Ouders spelen actieve rol in zindelijkheidstraining “ Moeilijke ouders” -Vragenlijsten/ dagboeken niet ingevuld -Afspraken worden niet nagekomen -Ouder heeft ander idee over behandeling -Inadequaat pedagogisch affectief handelen

4 Ontwikkeling van gedrag gebaseerd op transactioneel ontwikkelingsmodel, Sameroff & Chandler, 1975 en bidirectioneel causaal model, Pennington, 2002 Gene n Omge -ving Hersenen Gedrag

5 Afbeelding overgenomen uit the Brain Book, Rita Carter

6 Betrokkenheid Centraal Zenuwstelsel ICCS slide library v

7 Biopsychosociaal perspectief Biologisch/ physiologisch PsychologischSociaal/Omgeving Geslacht Leeftijd Lichamelijke ontwikkeling: -urogenitale afwijkingen -infecties -obstipatie Geestelijke ontwikkeling: -Ontwikkelingsstoornis Medicatie Intelligentie (Neuro) psychologische factoren: - aandacht -executief functioneren Eerdere hulpverlening Ouder-kind relatie Gezinsfactoren Trauma Sociale problemen Schoolproblemen

8 Author(s)N=Age or M.A. Enuresis % Encopresis % Tsai, et al. (1981)102≥ Dalrymple & Ruble (1982)10019,5 (9,1- 38,9) Horvath & Perman (2002)412≥ Simonoff et al. (2008) Chandler et al. (2013) Prevalentie van zindelijkheidsproblemen en incontinentie bij autisme

9 daytime urinary incontinence N=25 enuresis N=22 Fecale incontinentie N=25 Figure 1: Overlap van symptomen, gegeven aantal is de gewogen populatie Doelgroep PIPO+ (Wagenaar et al., in press)

10 Doelgroep PIPO+ (Wagenaar et al, in press) Psychische problemen, DSM IV TRN=33 % Geen stoornis Pervasieve ontwikkelingsstoornis Aandachtstekort- en gedragsstoornis Angststoornis Relationele stoornis, i.c. ouder-kind relatieprobleem Leerstoornis Overige stoornissen

11 Psychosociale comorbiditeit, gegeven aantal is gewogen populatie Doelgroep PIPO+ (Wagenaar et al., in press)

12 Feit of fabel: geen aandrang voelen?

13 Gedrag begrijpen vanuit ontwikkeling en neuropsychologisch functioneren Waarnemingsproblemen bij autisme: •Hyper- en hyposensitiviteit •OFAD: over focus/’sticky attention’ •Ontwikkeling ‘saillantie hierarchie’ voor aandacht

14 Feit of fabel: niet gemotiveerd? Feit of Fabel? Afbeelding overgenomen uit blocnootje, Autisme Centraal

15 Gedrag begrijpen vanuit ontwikkeling en neuropsychologisch functioneren •Executief functioneren = plannen, organiseren, initieren en evalueren van handelingen •Structuur in dag, handelingen •Sociale motivatie

16 Feit of fabel: moeilijke ouders?

17 Houd rekening met de volgende factoren: –Eerdere ervaringen met hulpverlening –Ouders kennen hun kind en passen zich aan –Problemen in de hechtingsrelatie –Pedagogische vaardigheden –(Psychiatrische) problematiek ouders/genetische factoren Gedrag begrijpen vanuit ontwikkeling en neuropsychologisch functioneren

18 Effectiviteit PIPO+ na 12 maanden

19 Conclusie Therapie resistentie incontinentie begrijpen als ontwikkelingsprobleem (Uro)therapie conform richtlijnen is effectief, mits multidisciplinair Training is lang(er) durend Bij aanwijzingen voor ontwikkelingsproblematiek: stepped care met care!

20 Dank voor het kijken door een ‘autistische bril’ Contact:


Download ppt "PIPO+: incontinentie bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen Anka Wagenaar, orthopedagoog/gezondheidszorgpsycholoog in opleiding tot specialist."

Verwante presentaties


Ads door Google