De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vimeo of YouTube ? Een keuze in video streaming. 31 oktober 20122 Introductie  Veel Videodiensten: o.a.  BlipTV2  Flickr  Photobucket  Dumpert 

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vimeo of YouTube ? Een keuze in video streaming. 31 oktober 20122 Introductie  Veel Videodiensten: o.a.  BlipTV2  Flickr  Photobucket  Dumpert "— Transcript van de presentatie:

1 Vimeo of YouTube ? Een keuze in video streaming

2 31 oktober Introductie  Veel Videodiensten: o.a.  BlipTV2  Flickr  Photobucket  Dumpert  maar ook Facebook.  Twee leiders: YouTube en Vimeo.  Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de twee?

3 31 oktober Geschiedenis  History of YouTube  QiVcdZRY QiVcdZRY

4 31 oktober Vergelijking Uiterlijk Meer rigide Een paar modificaties mogelijk Esthetisch Mooier embedded uiterlijk mogelijk Populariteit Grote Community In bezoekersaantallen de derde website op het internet. (2011, 1 biljoen (1000 miljard) views) Kleinere Gebruikersgroep (>5 miljoen leden in 2011, >16000 dagelijkse video uploads) KostenGratis Gratis en Betaald (Plus $59.95 en Pro $199 per jaar) EmbeddenJaJa HD Upload Ongelimiteerd 1 HD Upload/week (gratis) Video Lengte 15 minuten (handmatig uit te breiden in settings) Ongelimiteerd

5 31 oktober Vergelijking (cont.) Upload limiet (Per bestand) 2 GB 500 MB (gratis) 5 GB (plus) 50 GB (Pro) Upload limiet (Per maand) Ongelimiteerd 2 GB (gratis) Ongelimiteerd (Plus en Pro) Video Kwaliteit Laag (codec is minder goed) Hogere kwaliteit opties zijn beschikbaar maar afhankelijk van bronmateriaal Hoog BeperkingenGemiddeld Copyright issues en schokkende beelden Streng Geen commerciele videos, geen Gaming, Porno of gekopieerde content

6 31 oktober Verschillen  Vimeo  Geoptimaliseerd voor HD video (standaard playback setting)  Limitaties aan de compressie  Codec: H.264 (Mp4)  Frame rate: 24, 25, of 30 FPS  Data rate: 2000 KBPS (SD), 5000 KBPS (HD)  Resolution: 640X480 (SD), 1280X720 of 1920 x 1080 (HD)  Audio Codec: AAC (ADVANCED AUDIO CODEC)  Data rate: 320 KBPS  Sample rate: 44.1 KHZ  YouTube  Laagste resolutie als mogelijk maar tot 1080p mogelijk  Data rate is “automatic,” wat kwaliteitsverlies zou kunnen veroorzaken in beeld en geluid.  YouTube is de laatste tijd sterk verbeterd.

7 31 oktober Welke ga je gebruiken?  YouTube  Groter bereik  Youtube alleen als keuze in HD, maar voor tragere verbindingen kan de SD handiger zijn.  Embedden.  Meer reclames in de filmpjes en ook vooraf.  Verwijzing van vervolgfilmpjes onderin je scherm  Strenger met auteursrechten  Vimeo  Gerichter publiek  Speelt standaard af in HD,  Hogere HD kwaliteit  Embedden.  Reclame op de site. Technisch dichterbij elkaar gekomen

8 31 oktober YouTube  Egyptische Rellen  GRAPHIC- Video of brutal crackdown on Tahrir Sq protesters in Cairo  Cm9dqUqY Cm9dqUqY

9 31 oktober Vimeo  Tone for two  Primodrom  https://vimeo.com/ https://vimeo.com/

10 31 oktober Statistics YouTube  > 800 miljoen unieke gebruikers per maand  > 3 miljard uur wordt bekeken per maand  72 uur geüpload per minuut  70% buiten de VS  Gelokaliseerd in 43 landen  60 talen  >1 miljard views (140 views per persoon op aarde)  Views vanaf mobiele apparaten verdrievoudigd in 2011  >10% van de views komen van mobiele apparaten  3 uur video is geüpload per minuut vanaf mobiele apparaten

11 31 oktober Statistics YouTube  Beschikbaar op 350 miljoen apparaten Content ID scant meer dan 100 jaar aan video elke dag Meer dan 120 miljoen video's zijn opgeëist door Content ID  >500 jaar YouTube-video worden bekeken elke dag op Facebook,  >700 YouTube-video's worden gedeeld via Twitter elke minuut  >100 miljoen mensen bekijken filmpjes YouTube elke week

12 31 oktober Cijfers Vimeo  2011:  > 82 % meer leden  tot 9,1 miljoen (nov 2010 vs nov 2011)  > 48 % meer views  44 miljoen tot 64 miljoen (nov 2010 vs nov 2011)  94% personeelsgroei (nu 60 mensen)  Lancering van Vimeo PRO, een nieuwe dienst voor kleine bedrijven en commercieel gebruik;  Lancering van de Vimeo Music Store  gratis tracks in diverse categorieën, zoals "Feesten" en "Breaking Up."  Vimeo Festival + Awards  100e Video School les  Vimeo is nu compatibel met apparaten van Apple, Google, Samsung, Roku, Western Digital etc.

13 31 oktober Vimeo cijfers

14 31 oktober Vimeo cijfers

15 31 oktober Eigendom  Zoals alle goede internetverschijnselen werden zowel Vimeo als You Tube gestart door startende ondernemers, maar sindsdien zijn beide opgekocht door corporate reuzen.  YouTube is van Google.  Vimeo is van IAC  Eigenaren IAC hebbenmeer dan 50 consumentenmerken waaronder met name Bloglines, Ask, CollegeHumour en Urbanspoon.

16 31 oktober Toegestane inhoud  Vimeo plaatst geen  commerciële video's  Gaming video's  pornografie  of iets niet gemaakt door de gebruikers.  YouTube is nog strenger in haar eisen:  niet lasterlijk  geen pornografie  schendingen van het auteursrecht  en materiaal dat crimineel gedrag zou kunnen stimuleren.  Er zijn ook problemen met andere onderwerpen zoals religie en incidenten als de Hillsborough ramp(voetbal).  Beide sites verwijderen bepaalde video's die in hun ogen onaanvaardbaar zijn.

17 31 oktober YouTube  Psy Gangam style  Meest bekeken en gewaardeerde video op youtube ooit  1.3 miljard views (Sep mln)  hctPO9E hctPO9E

18 31 oktober Vimeo  Yosemite HD  Speciaal Yosemite channel  https://vimeo.com/ https://vimeo.com/

19 31 oktober Videokwaliteit  Vimeo  Hoogste kwaliteit video op het internet.  720p HD  Video 5000 kbits/sec  Audio tot 128 Kbits/sec  YouTube heeft hetzelfde gedaan in 2011  Tot 1080i HD  Video 2000Kbits/sec  Audio tot 256kbps  YouTube heeft op YouTube Mobile en YouTube-tv de kwaliteit geoptimaliseerd zijn afhankelijk van de apparatuur  Vimeo biedt dat mindere mate (alleen HD off).

20 31 oktober Uploaden  Youtube  Veel Bestandsformaten  maximale lengte 15 minuten per video,  <2GB  Bij partneraccount tot 10 uur lengte  Vimeo  Veel bestandsformaten  Geen maximale lengte  Bestandsgroote 500MB  500 mb per week maximaal  Plus account hebben hogere limieten

21 31 oktober Promotie/Kijkcijfers  Met meer dan 1 miljard views per dag, is YouTube een veel krachtiger promotie- instrument dan Vimeo ooit zal zijn.  Als je groot bent op YouTube, ben je beroemd. Of je het nu leuk vindt of niet.  Voor filmmakers, fotografen, muzikanten en creatievelingen op allerlei gebieden, kan YouTube een goed platform zijn.  Als je wilt dat je werk gezien wordt door zoveel mogelijk mensen, dan is YouTube het kanaal.

22 31 oktober Gebruikersgroep  Verschil in focus  YouTube is voor de massa, Vimeo is een respectvolle gemeenschap van creatieve mensen die gepassioneerd zijn over het delen van de video's die ze maken.  Daardoor is er niet alleen een betere kwaliteit van video-inhoud, maar ook vriendelijker en opbouwender reacties.  Als je een reële waardering van je werk wil, gebruik dan Vimeo. YouTube is strikt voor de dikke huid.

23 31 oktober Een paar voorbeelden  Halloween prank gone wrong  com/watch?v=NijwK9 9OO04 com/watch?v=NijwK9 9OO04 com/watch?v=NijwK9 9OO04  Symmetry  https://vimeo.com/ https://vimeo.com/ https://vimeo.com/

24 31 oktober Zoeken  Het zoekalgoritme Beide sites hebben robuuste zoekmachines, en ze hebben hun verschillen.  YouTube algoritme kijkt naar: 1.relevantie 2.upload datum 3.views 4.rating De standaard is "relevantie", maar u kunt sorteren op andere manieren. Vimeo kunnen gebruikers zoeken op: 1 relevantie 2.nieuwste  3.oudste 4.meest gespeeld 5.meeste commentaar 6.meeste likes 7.alphabetisch  YouTube negeert opmerkingen, terwijl Vimeo deze factoren meetelt. Waarschijlijk omdat de commentaren op you tube vaak nogal onzinnig zijn.

25 31 oktober Downloadbaarheid  Een heel mooi aspect van Vimeo is dat je vrijwel alle Video’s kunt downloaden.  Zolang je bent lid bent kun je het oorspronkelijke bestand dat is geüpload bekijken en te genieten op je gemak.  Hoewel er plug-ins en add-ons en manieren zijn waarop u dit kunt doen op YouTube, is het veel gecompliceerder en vaak is het resultaat niet optimaal

26 31 oktober Embedding in Websites

27 31 oktober Embedden  YouTube  Klein logo onderaan  Video Voortgangsbalk  Reclame vooraf  Reclame over je filmpje  Na afloop “verwante video’s”  Vimeo  Voortgangsbalk  Like, later, share iconen aan de rechterkant  Keuze HD of geen HD  Geen reclames  Geen verwijzingen  Ziet er strakker uit

28 31 oktober Nog een paar voorbeelden  YouTube  Squirrel  com/watch?v=Jdm6F b65K0E com/watch?v=Jdm6F b65K0E com/watch?v=Jdm6F b65K0E  Vimeo  A thousand words  https://vimeo.com/ https://vimeo.com/ https://vimeo.com/

29 31 oktober andere platformen  zowat elke tv-fabrikant heeft tegenwoordig een scala aan internet aangesloten, widget-gebaseerde producten voor de woonkamer.  Bijna allemaal hadden ze een YouTube-widget.  Haast niemand maakte zich druk om een kleine speler als Vimeo.  Dingen zullen veranderen maar, net als bij de iPhone, andere bedrijven kijken of ze de grote speler kunnen ondersteunen en dat is YouTube.  Apple TV heeft intussen wel Vimeo omarmd, maar voorlopig blijven anderen nog achter.

30 31 oktober Vragen?

31 31 oktober Bronnen en Links  Vimeo compression website:  Technical requirements for uploading video to YouTube y?hl=en&answer= | y?hl=en&answer= |

32 31 oktober Einde  Ik dank jullie voor je aandacht.


Download ppt "Vimeo of YouTube ? Een keuze in video streaming. 31 oktober 20122 Introductie  Veel Videodiensten: o.a.  BlipTV2  Flickr  Photobucket  Dumpert "

Verwante presentaties


Ads door Google