De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gastouderopvang Het vrolijke Sterretje! Nathalie Heijnen Pedagogisch werker Leerjaar 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gastouderopvang Het vrolijke Sterretje! Nathalie Heijnen Pedagogisch werker Leerjaar 1."— Transcript van de presentatie:

1 Gastouderopvang Het vrolijke Sterretje! Nathalie Heijnen Pedagogisch werker Leerjaar 1

2 Inhoudsopgave: •De doelgroep. •De instelling, het gebouw. •De werkzaamheden. •De organisatie. •De visie.

3 De doelgroep: •Leeftijd. •Groepssamenstelling. •Eerste indrukken. •Dagindeling.

4 De doelgroep: De leeftijd van de doelgroep op mijn praktijkplaats is van 0 tot 4 jaar. Het maximaal aantal kinderen die per dag opgevangen mogen worden zijn 6 kindjes anders wordt het te druk. Als ik alle kindjes optel die op donderdag en vrijdag komen zijn er in totaal 5 á 6 kindjes op allebei de dagen. Ze komen niet over het maximale aantal kinderen heen. Maximaal 6 kindjes per dag waarvan: Niet meer dan 5 kindjes tussen de 0 en 4 jaar waarvan: Niet meer dan 4 kindjes tussen de 0 en 2 jaar waarvan: Niet meer dan 2 kindjes tussen 0 en 1 jaar. Het is heel leuk om te zien hoe de kindjes met elkaar spelen. Mijn eerste indruk van de groep was erg leuk, in het begin waren de kindjes nog wel een beetje verlegen maar dat is nu voorbij, ze hebben mij nu beter leren kennen. Ik vind het echt geweldig om met de kindjes te werken en samen met hun buiten te spelen, te knutselen of een spelletje te doen en ik wil de kinderen dingen leren, begeleiden en stimuleren om bijvoorbeeld een puzzeltje te maken of hun spulletjes zelf op te ruimen.

5 Dagindeling: •Tussen 7.00 en 9.00 uur is er de gelegenheid om de kinderen te brengen. •Vanaf 9.30 uur gaan ze aan tafel liedjes zingen, voorlezen en fruit eten, daarna wandelen/buiten spelen, creatieve activiteit of vrij spel. •Tussen de middag brood eten en melk drinken. De kinderen die een middagdutje doen gaan daarna naar bed, de andere kinderen gaan spelen. •'s Middags kunnen de kinderen kiezen uit gerichte activiteiten of buiten spelen. Om uur tijd voor een tussendoortje en drinken. •Rond uur etenstijd voor kinderen tot 1 jaar die warm eten. De andere kinderen krijgen soepstengels en yoghurt. •Aan het einde van de middag kunnen de kinderen vrij spelen en worden opgehaald.

6 De instelling, het gebouw: Het gebouw. De ruimte. Materialen. Indeling. Sfeer. Eerste indrukken.

7 De instelling, het gebouw: Het gebouw waar de kindjes verblijven is bij een gastouder, dus gewoon bij de gastouder thuis. De ruimte waar de kindjes verblijven is de huiskamer waar ze lekker vrij kunnen spelen en aan de tafel kunnen eten. De materialen die er zijn, is natuurlijk speelgoed voor de kinderen, commode om de kindjes te verschonen, boxen en de tv die achter de deurtjes van de kast staat, om af en toe een filmpje te kijken. Op de bovenverdieping staan de bedjes waar de kindjes kunnen slapen. Buiten staat een tuinhuisje met buitenspeelgoed waar de kindjes ook mee kunnen spelen. Als je in de huiskamer komt is links vooraan de keuken, in de huiskamer links vooraan staat een grote tafel, achter de tafel staat een boxbedje daarachter de commode, rechts van de commode staat een bank en voor de bank staat een tafel waar de kindjes ook aan kunnen spelen. Aan de rechterkant staat de tv kast en daarnaast nog 2 boxen. De sfeer die er hangt is erg gezellig, warm, vertrouwelijk en huiselijk. Mijn eerste indruk van de Gastouderopvang was gezellig, aan tafel gingen we liedjes zingen samen met de kindjes, dat was erg leuk om te doen. Je betrekt de kindjes ook in de dingen die je doet. Je oefent met de kleuren en maakt puzzeltjes.

8 De werkzaamheden: •De werkzaamheden. •Wat er van mij wordt gevraagd. •Hoe zie ik mijn rol.

9 De werkzaamheden: De werkzaamheden die worden gedaan zijn, kindjes eten geven, eten klaar maken verschonen, naar bed brengen, puzzelen, binnen- en buitenspelen, spelletje spelen, voorlezen en knutselen. Ik mag kindjes fruit geven, de fles geven, boterhammen smeren, kindjes verschonen, met ze spelen, met ze naar buiten, lekker de natuur in. Ik ga wel eens naar de bibliotheek om boekjes, spelletjes en puzzels te lenen, soms mag ik een boodschapje doen en ik heb de Sinterklaas foto's af laten drukken en ben nog bezig om de bestellingen voor de ouders te verzorgen. Mijn rol de komende tijd zie ik gewoon als stagiaire, ik ben hier om te leren en om ervaring op te doen. In het begin mocht ik kleine dingentjes doen zoals kindjes fruit geven en een kindje de fles geven. En nu ben ik begonnen met kindjes te verschonen. En zo groei ik steeds meer door en leer ik ook meer dingen zelfstandig te doen. Dingen die mij aantrekken zijn met de kindjes een spelletje doen, knutselen of een puzzeltje maken, de kindjes eten geven, met de kindjes naar buiten gaan. Eigenlijk zie ik nergens tegen op.

10 De organisatie: •Wie werken er? •Werkzaamheden van de functionaris. •Hoeveel mensen werken er? •Hoe ik het vind om er te werken.

11 De organisatie: Op mijn praktijkplaats werkt de gastouder zelf, en een aantal stagiaires. De gastouder heeft veel functies. En de stagiaires leren in de loop van de tijd om meer functies te kunnen doen. Ik heb te maken met de gastouder zelf en een andere stagiaire. We werken met een vroege en een late dienst. De gastouderopvang is van t/m geopend. Ik heb ook al een aantal keren in de vakantie stage gelopen. Wat ook erg gezellig is, met een aantal andere kindjes. Ik vind het heel leuk om te werken / stage te lopen bij “Het vrolijke Sterretje’’! Ik word goed begeleid in mijn taken en zo weet ik wat ik wel of niet goed gedaan heb. Ik vind het heel leuk om met de kindjes bepaalde activiteiten te doen bijvoorbeeld met ze naar buiten te gaan, samen met ze een spelletje spelen of te knutselen. Ik zou op termijn wel met de kindjes naar de speeltuin willen die vlakbij de opvang is. Dat lijkt me erg leuk om te zien hoe ze daar samen met elkaar spelen.

12 De visie: •Wat is de visie. •Waar vind je de visie. •Hoe zie ik de visie terug.

13 De visie: De visie van de instelling is het Pedagogisch Beleidsplan. Ze zien het kind als iemand met een eigen verleden van waaruit het impulsen en voornemens heeft voor het leven dat voor hem/haar ligt. Opvoeden is het oplossen van een raadsel. Wie ben jij en wat wil jij en wat kan ik doen om je daarbij te helpen? Altijd scheppend bezig zijn is hun belangrijkste taak, zodat het kind zich uit eigen kracht, in alle vrijheid kan ontwikkelen. Kernbegrippen van het pedagogisch beleidsplan zijn: - Rust, ritme en herhaling. - Nabootsing. - Eerbied en verwondering. - Wilsopvoeding. - Ontwikkelen van de zintuigen.

14 Visie: De relatie tussen gastouder en het kind moet op de volgende punten gebaseerd zijn: -De relatie moet er één zijn van warmte, vertrouwen en veiligheid. -Er moeten uitdagingen gesteld worden, waardoor zelfvertrouwen en zelfstandigheid verkregen worden. -Het tonen van waardering en respect. -Grenzen worden duidelijk gesteld. -Ruimte wordt gegeven zodat het kind zichzelf kan ontwikkelen. -De ontwikkeling van het kind wordt gestimuleerd. Deze visie over de opvoeding vormt de basis voor dit beleidsplan. De visie kun je vinden in de informatiemap. Grenzen worden duidelijk verteld dat zie ik erg goed terug in het dagelijks werken. Als een kindje iets niet mag worden ze daar ook op aangesproken. Er is ook veel ruimte voor het kind, waar ze vrij kunnen spelen.


Download ppt "Gastouderopvang Het vrolijke Sterretje! Nathalie Heijnen Pedagogisch werker Leerjaar 1."

Verwante presentaties


Ads door Google