De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De leerlingen met hun naamgebaar GenesisJoris Danique Annelies.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De leerlingen met hun naamgebaar GenesisJoris Danique Annelies."— Transcript van de presentatie:

1

2 De leerlingen met hun naamgebaar GenesisJoris Danique Annelies

3 De mentor en de 2 e juf van de DOSH groep gebruikt gebaren en praat heel duidelijk. Ik volg de vakken biologie, geschiedenis, Nederlands en economie in de DOSH groep, omdat dit belangrijke vakken zijn met heel veel woorden. Onze juf legt alle moeilijke woorden uit in gebaren. We hadden 1x ook inval, want Lot, onze mentor, was er niet. Van die juf konden we bijna geen woord verstaan omdat ze een beugel had. De DOSH groep (door Joris Kok) DOSH is de afkorting voor Doven en Slecht-horenden. Op Het Maatman hebben we een speciale groep voor dove en slechthorende kinderen. Wij zitten in aparte groepen, maar een paar keer per week hebben we les in de DOSH groep.

4 Dingen die we speciaal in de Dosh-klas hebben: •Nederlands •Gebaren-tv •Logopedie •Sociale vaardigheden •Groepsgesprekken met gebaren •Juf tolkt bij belangrijke gebeurtenissen

5 Gebaren televisie (door Annelies Malki) Wij kijken elke maandagmiddag gebarentv. Dit is het jeugdjournaal met een tolk. Er staat een vrouw naast het journaal te tolken. Na elk stukje journaal zet juffrouw het journaal op pauze en stelt ze vragen aan de kinderen. Waar gaat het over? Het jeugdjournaal gaat over: - Ongelukken - Prinses Maxima en Prins Willem-Alexander Het is belangrijk om het jeugdjournaal te kijken dan weet je wat er is gebeurd. Ik vind het leuk en interessant, want dan leer ik veel.

6 G e b a r e n T e l e v i s i e Gebaren televisie is …. Net als het jeugdjournaal met een tolk. Bij het NOS Journaal heb je soms ook een tolk. Wij kijken op maandagmiddag en donderdagmorgen met de DOSH groep (doof en slechthorend) naar het Jeugdjournaal met gebaren. Er zitten 3 nieuwsitems in. Juffrouw Kole (of Juffrouw Heuvels) zet de dvd stop, zodat zij ons kan vragen welke 3 nieuwsitems er zijn voor vandaag. Dan antwoorden de kinderen. Daarna gaan we gewoon verder kijken. Zij zet de tv soms stop om nog keer te vragen waar het precies over gaat…. zodat de kinderen ook begrijpen wat er gebeurt in de wereld.

7 Hier een voorbeeld van gebarentelevisie Kijk op Daar staat ook het jeugdjournaal met gebaren

8 Alle mensen die met Doshgroep werken Henk Oostra (zorgcoördinator), Annemiek Dalenoord (orthopedagoge), Mireille Heuvels (Leerkracht), Marja Kok (Maatschappelijk werk), Hannah Mollink (logopediste) en Lot Kole (mentor)

9 •Met de DOSH groep heb ik één keer per week groepslogopedie. •We leren dan debatteren. We leren praten over meningen en feiten en argumenten geven bij stellingen. Bijv: ‘het belangrijk dat er op school gebaren gebruikt worden’. •Ook leren we veel nieuwe woorden en gebaren. En ik leer wat precies doof en slechthorend is en hoe ik daar goed mee om kan gaan. We hebben een keer alle audiogrammen bekeken. •En Hannah, logopediste, heeft ons verteld over ons gehoorverlies en ook hoe we moeten omgaan met ons gehoor, want wij zijn zwaar slechthorend. Groepslogopedie

10 Juf Lot, Juf Mireille en Hannah Lot Kole, onze mentorMireille Heuvels, onze juf op donderdag en vrijdag Hannah Mollink, de logopediste

11 (door Genesis Cardena Ventura) Ik vind het leuk in de groep met andere dove kinderen. Ik was een jaar geleden op een gewone school. In de groep zaten 25 kinderen. De kinderen waren niet doof of slechthorend. Als zij gingen praten, kon ik niet horen wat ze zeiden. Ik vond het moeilijk en niet leuk. Nu ik in de DOSH groep zit begrijp ik de andere kinderen wel. De andere kinderen begrijpen mij ook. Dat vind ik leuk!

12 De leerlingen met Juf Lot

13 Agnes Agnes (door Danique Blom) •Ik ben een slechthorend meisje,dus ik ga wel ongeveer 1 keer in de maand naar Agnes. Wat ik jullie wou vertellen is dat Agnes zorgt dat zij je gehoor in de gaten houdt. Zij test piepjes en woordjes. Je moet dan een kop telefoon op doen. Zodat je het piepjes of woordjes hoort.

14 Gehoor apparaten •Ik ben Danique een meisje met gehoorapparaten. Dat zijn apparaten die je vast moet maken aan een oorstukje. Je gaat dan naar een winkel die oorstukjes maakt. Oorstukjes is een materiaal wat in je oor past. Als je dat oorstukje aan je apparaten vast zet,kun je beter horen.

15 Audiologisch centrum •Audiologisch centrum is een gebouw waar Agnes werkt, dus iets met gehoor te maken. Audiologisch centrum zorgt ervoor dat de afspraken goed gaan,je kunt daar naar toe om je gehoor test te laten testen.

16 Audiogram Een audiogram is een grafiek waarin je kunt aflezen hoe sterk je gehoor is. We hebben ons eigen audiogram in de klas bekeken en besproken.

17 Gebaren op school Kinderen kunnen elkaar begrijpen met gebarentaal. In de DOSH groep gebruiken we gebaren. Soms leren wij nieuwe gebaren.

18 G e b a r e n t a a l Gebarenalfabet is alleen met de hand, hier een voorbeeld van ons alfabet:

19 Vragen •Heeft u nog vragen dan kunt u altijd contact opnemen met 1 van de mensen die met de DOSH-groep werken via het telefoonnummer van onze school: • Tot ziens!


Download ppt "De leerlingen met hun naamgebaar GenesisJoris Danique Annelies."

Verwante presentaties


Ads door Google