De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cross Media.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cross Media."— Transcript van de presentatie:

1 Cross Media

2 Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan Moodboard Campagne
Uitwerking concepten (5 media) Individueel (media diary/Picnic)

3 Terugblik Verschuiving Medialandschap Wat is Cross Media? Doelgroep
Doelstelling Strategie Instrumenten Creatief concept

4 3 trends medialandschap
Anytime, anyplace anywhere (onafh. van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten). Toenemende interactiviteit Grenzen tussen media vervagen

5 Cross Media kruisbestuiving van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-events, waarbij de verschillende media informatie communiceren, die deel uitmaken van een overkoepelende boodschap.

6 Vandaag Mediaplanning

7 Wear out bij dezelfde boodschap
Mediatrends Overvloed aan media Fragmentatie Meer media tegelijk Wear out bij dezelfde boodschap

8 Media multitasking Internet-radio Radio-dagblad Internet-tv-mobiel
Tijdschriften-tv Mobiel-dagblad

9 Mediaplan Een mediaplan bestaat uit een aantal onderdelen:
mediadoelstellingen Voorlopig mediabudget Mediastrategie Definitief mediabudget Plaatsingsschema

10 1. Mediadoelstelling Gewenste bereik van de doelgroep Marktgebied
Timing contactfrequentie (wie willen we wanneer en hoe vaak met onze boodschap bereiken?) Het creatieve concept is van belang, omdat deze wel afgestemd moet zijn voor het gebruik in bepaalde media.

11 2. Voorlopig mediabudget
In het mediabudget zitten alleen de kosten voor de plaatsingen van uitingen en dus niet voor creatie en productie. Over het algemeen is het mediabudget wel het grootste deel van een totaal budget voor een uiting of campagne.

12 3. Mediastrategie Hoe worden de mediadoelstellingen bereikt en en een keuze gemaakt uit alle mediumtypen. 4 factoren zijn van belang: Effectief bereik Contactfrequentie Mediakosten Communicatievermogen

13 3. Mediastrategie (Bereik)
Onder het bereik verstaat men het aantal, of percentage personen van de doelgroep van de campagne die met jouw mediamix wordt geconfronteerd. TV: RTL 5, Ned 3 Radio: Radio 538, SKYRadio Internet: Nu.nl, planet.nl Mobiel: SMS <idols>

14 3.Mediastrategie (Contactfrequentie)
Aantal x dat de doelgroep gedurende een bepaalde periode via de media met de boodschap wordt bereikt. Een hoge contactfrequentie is nodig voor bijvoorbeeld het opbouwen van merkbekendheid en het introduceren van een nieuw merk. DAG (TV)

15 3. Mediastrategie (Mediakosten def. budget)
Een bepaald bereik en een bepaalde contactfrequentie brengen mediakosten met zich mee. Deze kosten worden vaak uitgedrukt in CPM (kosten om doelgroeppersonen te bereiken), of GRP (gross rating point, kosten om 1% van de doelgroep te bereiken).

16 3. Mediastrategie (Communicatievermogen)
De mate waarin het medium de boodschap effectief kan overbrengen.

17 3. Mediastrategie (Communicatievermogen factoren)
Technische eigenschappen van het medium Printmedia (formaat /kleurgebruik) Internet (gif, flash, video, rich media banners) Context van het medium Voor/achter commercialblok Boven/onderaan pagina Redactie/advertentiepagina Confrontatiesituatie Tijdstip en plaats ontvangst boodschap Binding met het medium Commercial op net 5, anders dan commercial Ned3

18 4. Plaatsingschema Een overzicht gerangschikt naar datum met de verschillende plaatsingen van mediatypen.

19 Plaatsingschema (offline)
Titel Datum/periode Freq Formaat Telegraaf 1 Kolom 57mm Volkskrant Elsevier 1/1 pag Managementteam Radio 1 Week 30+31 15 sec Skyradio Business Nieuws

20 Plaatschingschema (online)
Titel Datum/periode Freq Formaat Banner Week 1 468 x 60Full Gif Week 392 x 72Full animated Week 120 x 600skyscraper Button Week 120 x 90 Adword 1000 woorden 300 woorden E-nieuwsbrieven A4

21 Cross Mediamix? Het inschakelen van een mix van media werkt beter dan het gebruik van één medium. (Cross Media) een reclamecampagne op televisie of radio kan de naamsbekendheid van jouw goed doel vergroten, waarna webvertising de doelgroep nog eens persoonlijk aanspreekt en tot doneren probeert over te halen.

22 Televisie Grote overtuigingskracht Grote emotionele impact
Sterke zichtbaarheid en bekendheid TV en mobiel goed voor interactie (HNTM, Idols) De kosten van een tv spot schommelen tussen de en meer dan euro. Heeft te maken met de kijkcijfers. Zie

23 De kijker kiest maar waarvoor?
Televisie De kijker kiest maar waarvoor? Analoog ( Talpa weg, PO stijgt) Digitaal (KPN, tele2) Webtv (Youtube, Joost) Mobiele tv (KPN, Vodafone)

24 Radio Goedkoop (lage productiekosten) Adhoc inzetbaar
B2B (mensen die in de file staan) Radio is geen zapmedium Synergie met TV Luistercijfers.

25 Radio Digitale ontwikkelingen: Webradio (internet, of radio?)
Radio 538 voorloper 8 radiostations.

26 Gedrukte media 75% van de huishoudens
Tijdschrift (goed voor specifieke doelgroep)(maand/week) Dagblad (geschikt voor actie- en introductiecampagnes) Libelle bijvoorbeeld heeft de hoogste kosten, maar ook het hoogste bereik. Voor het bereiken van leidinggevenden is Elsevier, of Vrij Nederland een goed mediumtype. Massabladen zijn goedkoper, special interest duurder. Reden: doelgroepspecifieker. .

27 Gedrukte media Groei gratis dagbladen (Metro, Spits, DAG, dePers)
Opmars dagbladensites (www.telegraaf.nl, volkskrant.nl Burgerjournalistiek (participatie) Nieuwe vrouwentijdschriften (Catherine, Mind Magazine) Nieuwe mannentijdschriften (BLVD, Avg Men) Titels worden vernoemd naar tv-persoonlijkheden (Gullit, Matthijs) Digitalisering tijdschriften breekt niet door (Elle Girl, Sen)

28 Internet Interactie Direct contact door het klikken van buttons, of banners, s en of nieuwsbrief Recente info (mits site bijgehouden wordt) Meteen aanzetten tot donatie

29 Internet IS HOT! Grote opkomst social networks, blogs, UGC (hyves, flickr, myspace, d.e.li.cious) Sterke groei online videoconsumptie (youtube) Steeds meer aandacht voor de long tail Convergentie tv en internet (www.uitzendinggemist.nl)

30 Mobiel Anytime anywhere
Niet alleen SMS, maar ook MMS, videocontent en mobile internet Effectief in te zetten in cross media campagne Viraal effect Reageertijd: ontvangers reageren snel

31 Mobiel Apple Iphone (mediavervaging) Rabo mobiel (betalen met mobiel)
Mobiele reclame Mobiele tv

32 Bioscoop Zeer impactvol medium (bereik van 91%) Multimediaal inzetbaar
Reclamefilm onderdeel bioscoopbeleving

33 Bioscoop Bedreiging medium door internet
Legaal aanbieden films op internet Introductie bij event (Ladies night, horror night) Nieuw c-middel

34 Outdoor (Abri’s, vervoersreclame, narrowcasting, billboards)
Massamedium (ook segmentatie mogelijk) Snelle en massale bereiksopbouw Nadrukkelijk aanwezig in straatbeeld Vluchtig contact Krachtige, korte boodschap vereist Veel creatieve mogelijkheden

35 Outdoor Technologische ontwikkelingen zorgen voor groei
Abri’s en billboards blijven groeien Vrachtwagenreclame en taxireclame (nw) Narrowcasting netwerk toegankelijker

36 Games In-game advertising: het adverteren binnen spelletjes
Advergaming: spellen die geheel rondom een bepaald product ontworpen zijn Gamercial: een combinatie van een game en commercial (MEEST GEBRUIKTE VORM) Viral gaming: het verkrijgen van adressen en NAW gegevens

37 Events Beurzen Congressen Tentoonstellingen Muziekevents Sport
Manifestaties

38 Events Live ervaring die zorgt voor klantenbinding
Beleveniscommunicatie (interactie met goed doel/product) Moeilijk meetbaar Vaak sponsor inzet (Red Bull)

39 Vragen?


Download ppt "Cross Media."

Verwante presentaties


Ads door Google