De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!"— Transcript van de presentatie:

1 Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Werkconferentie 13 april Chantal van der Putten Marieke Cornelisse

2 Even voorstellen: Project ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo in de Rotterdamse regio Vakinhoudelijke aansluiting Nederlands/Communicatie Werkgroep Inclusief en taalontwikkelend lesgeven Chantal van der Putten Marieke Cornelisse

3 Programma Kennismaking Waarom TOL? Wat is TOL? Discussie:
mogelijkheden inzetten TOL vraag en aanbod professionalisering WIE IS WIE? - naamkaartje - vo / hbo + functie

4 Inclusief onderwijs Onderwijs dat zo is georganiseerd, ontwikkeld en uitgevoerd, dat álle studenten zich thuis kunnen voelen en succesvol kunnen zijn. Hoge verwachtingen  goede ondersteuning (Tinto)

5

6 Waarom TOL? Aansluiting vo-hbo en studiesucces mede afhankelijk van taalontwikkeling Maatschappelijke ontwikkelingen (migratie, digitalisering, lerende samenleving)  taalontwikkeling extra uitdaging Taal en communicatie onontbeerlijk voor competenties om aan samenleving deel te kunnen blijven nemen  taalontwikkeling extra belangrijk  Elke docent een taalbewuste docent!

7 Thuistaal in vergelijking met schooltaal
DAT, thuistaal CAT, schooltaal Dagelijks algemeen Cognitief academisch Taalgebruik taalgebruik Simpeler In context, dus hoeft minder precies te zijn minder abstract Minder verbanden en redeneringen

8 Gevaar van versimpelen (geen hoge verwachtingen meer)
De leraar gaat soms eigen taalgebruik van de leerling vermijden. Bijvoorbeeld: Leerlingen minder aan het woord Minder groepswerk Meer kennis, minder redeneringen Docent voornamelijk aan het woord Vooral meerkeuzetoetsen Daardoor minder uitdagende lessen. Geen hoge verwachtingen meer. Neerwaartse spiraal.

9 Gevaar van enkel hoge verwachtingen (zonder goede ondersteuning)

10 DUS houd hoge verwachtingen…. en bied goede ondersteuning!
Van Van versimpelen  =  neerwaartse spiraal naar naar DAT  CAT  positief verhaal! TOL: Zorgvuldig plannen van de taalontwikkeling binnen een vakgebied

11 Knelpunten

12 Wat is TOL? Niet ….

13 ……, maar TOL is wel:

14

15 Ook noemen: duidelijke instructies en tentamenvragen, criteria om schrijftaken te beoordelen

16 Interview les voedingsleer

17 Middelbare school Hogeschool Hoe nu verder?
Hogeschool

18 Kijkwijzer Quickscan Hoe nu verder?
Quickscan

19 Met dank aan Ria Chin Kon Sung Origineel materiaal: An de Moor, Odisee


Download ppt "Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!"

Verwante presentaties


Ads door Google