De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag Beslissen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag Beslissen"— Transcript van de presentatie:

1 Consumentengedrag Beslissen

2 lesplan Inleiding Presentatie van gevonden bevindingen Administreren wie wat nog moet doen Uitleg beslissen Oefenopgaven Afsluiting van de les

3 Beslissingen Schrijf voor jezelf 5 beslissingen die jij het laatste jaar hebt moeten maken. Wat was de reden dat je deze beslissing hebt genomen? Bij elke beslissing geef je aan of het een spontane beslissing is geweest of een goeddoordachte beslissing. Bij de goeddoordachte geef je aan wat jij hebt gedaan om tot een goede keuze te komen Evalueer voor jezelf of jij tevreden bent over de keuze die je gemaakt hebt

4 Beslissingsmodel Hoe complexer de materie hoe meer tijd we nemen voor het inwinnen van informatie om onze beslissing zo goed mogelijk te doen. Zijn er ook beslissingen die we op gevoel maken? Hoeveel beslissingen in jouw leven doe je zonder er echt bij na te denken en hoeveel beslissingen in jouw leven denk je langer over na dan 10 minuten. Welke zaken neem jij allemaal mee in het nemen van een beslissing? Hoeveel van deze zaken doe je op gevoel en hoeveel van deze zaken doe je met je verstand?

5

6 Probleembesef Probleembesef ontstaat wanneer de consument een verschil waarneemt tussen zijn huidige situatie en de situatie die hij als ideaal ziet. De sterkte de motivatie op dit probleem op te lossen is afhankelijk van: De grootte van het verschil Het belang van het probleem

7 Grootte van het verschil
Verschil tussen huidige en ideale situatie ontstaat vanuit 3 manieren: Huidige situatie Ideale situatie Combinatie van beiden

8 Ideale situatie Drang naar veranderingen Verandering in de gezins- of huishoudelijke situatie Verandering in de financiële situatie Verandering in de omgeving Verandering in het zelfbeeld van de consument

9 Wat verandert er als…… Zoek eens uit wat er bij komt kijken als je een hond aanschaft. Wat verandert er dan in jouw leven? Hoe los je dit op? Welke koopbeslissingen neem je van te voren en welke neem je zo gauw jouw hond er is? Welke informatie zoek je op voordat je overgaat tot het aanschaffen van een hond? Óf zoek eens uit wat er bij komt kijken als je een baby krijgt. Wat verandert er dan in jouw leven? Hoe los je dit op? Welke koopbeslissingen neem je van te voren en welke neem je zo gauw jouw kind er is? Welke informatie zoek je op voordat jouw kind geboren is.

10 informatiezoekproces
Intern zoekgedrag Extern zoekgedrag - informatie zoeken voor de koop - voortdurend informatie zoeken

11 Betekenis van informatie
Extra stimulus (impulsaankopen door kortingen) Betere beslissingen nemen Consumenten voelen zich zekerder Na de koop kan informatie dienen als rechtvaardiging

12 3 soorten informatiebronnen
Commerciële bronnen Neutrale bronnen Sociale bronnen

13 oefenopdracht Jullie krijgen van mij 10 minuten. Ik zit met de volgende vragen: Ik wil een nieuwe auto kopen Ik wil niet meer dan 30 kilometer te hoeven rijden voor deze auto Mijn budget is € ,-. Mijn hele gezin (vrouw, 2 kinderen en een hond) moeten meekunnen. Waarbij de hond apart in de achterbak moet kunnen. Auto mag niet ouder zijn dan 4 jaar Auto mag niet meer dan kilometer hebben gereden Auto moet een trekhaak hebben, een navigatiesysteem in de auto, cruise control en deurvergrendeling met afstandsbediening. Auto moet 1200 kilogram kunnen trekken. Auto moet goed uit de testen zijn gekomen.

14 Afweging van kosten en baten
4 factoren die de kosten-batenafweging beinvloeden: De betrokkenheid en het waargenomen risico De capaciteit om informatie te verwerken Kennis van en ervaring met een bepaalde productcategorie marktfactoren

15 Soorten risico’s Financieel risico Functioneel risico Fysiek risico Sociaal risico Psychologisch risico Tijdrisico

16 risicoreductiestrategie
Merkentrouw Winkeltrouw Referentiepersonen raadplegen Een merk kopen waarbij een geldteruggarantie geldt Duurste merk kopen

17 De capaciteit om de informatie te verwerken
Overige factoren De capaciteit om de informatie te verwerken Kennis van en ervaring met een bepaalde productcategorie Marktfactoren: Aantal alternatieven neemt toe Complexiteit van de alternatieven is groter Snel nieuwe productvarianten op de markt Meer informatie beschikbaar is en makkelijker te verkrijgen Ligging van de winkels

18 Verschil generaties Hoe zijn jongeren bezig met het beste product te kopen en hoe doen ouderen dat? Waar haal jij jouw informatie vandaan en waar halen jouw ouders hun informatie vandaan? Waarin zit dit verschil?

19 evaluatiefase

20

21

22

23

24


Download ppt "Consumentengedrag Beslissen"

Verwante presentaties


Ads door Google