De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

What workshop: uitgangsmateriaal. Werkconferentie Internationaal Visie vanuit het bedrijfsleven Nanja Stams.

Verwante presentaties


Presentatie over: "What workshop: uitgangsmateriaal. Werkconferentie Internationaal Visie vanuit het bedrijfsleven Nanja Stams."— Transcript van de presentatie:

1 What workshop: uitgangsmateriaal

2 Werkconferentie Internationaal Visie vanuit het bedrijfsleven Nanja Stams

3 De branchevereniging van de sector plantaardig uitgangsmateriaal, staat voor: Een invloedrijke stem en professionele gesprekspartner namens circa 300 leden Een gezamenlijk economisch belang met een omzet in Nederland van ongeveer 2,2 miljard euro Ruim 10.000 arbeidsplaatsen in Nederland, waarvan 35% hbo-wo Plantum

4 Landbouw Sierteelt Voedingstuinbouw Zaden Voedingstuinbouw Opkweek

5 Ik zat in een hotel in Thailand waar de bespreking plaats vond. Nederland is een grote afzetmarkt, maar als je ziet wat er op de veiling alleen al niet naar buiten gaat! Dit bedrijf levert bijvoorbeeld al aan meer dan 90 landen over de hele wereld. Ik werd ontvangen in Zweden door de koning en de Eurocommissaris. Dit bedrijf maakt de wereld heel erg klein. Eerst heb je een gesprek met een Zuid-Afrikaan en een Nederlander. Het volgende gesprek is met iemand uit India en daarna volgt een conference call met collega’s uit Italië en Colombia. En dat allemaal binnen 1 week. We hebben bedrijven in Frankrijk, Roemenië, Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië. En met deze mensen werk je ook veel samen. Een internationale sector

6 35% - Nederlands aandeel wereldhandel 75% - Exportwaarde van de omzet 15% - gemiddelde besteding aan R&D (cijfers: LEI, 2011)

7 Nederlandse studenten opleiden voor internationale functies Bedrijven werken veel in en met het buitenland o Vestigingen o Afzetmarkt Kennis van culturele verschillen – brede blik o Zakendoen in verschillende landen o Leiding geven in vestigingen in het buitenland Talen spreken o Misverstanden voorkomen Begrijpen hoe bedrijven opereren Internationale stages aanbieden Behoefte vanuit bedrijfsleven

8 Lokale werknemers van Nederlandse bedrijven opleiden Technische (bij)scholing Werken met een Nederlandse cultuur (Bijdragen aan lokale capaciteitsopbouw) Korte cursussen in Nederland en op locatie Samenwerking met lokale onderwijsinstellingen Behoefte vanuit bedrijfsleven

9 Internationale studenten opleiden Buitenlandse studenten voor Nederlandse bedrijven in binnen- en buitenland opleiden Buitenlandse studenten die elders gaan werken in hun eigen land en ambassadeur voor Nederland worden Studies aantrekkelijk maken voor internationale studenten (vooral wo en hbo) Korte cursussen organiseren voor buitenlanders Stages in Nederland voor studenten van buitenlandse scholen/universiteiten/bedrijven Behoefte vanuit bedrijfsleven

10 Grote meerwaarde in samenwerking binnen Gouden Driehoek Concrete vragen en voorstellen Wat wordt er van mij verwacht Wat levert mij dit op Wat zijn de kosten Onderwijs is primair een overheidstaak – het bedrijfsleven denkt graag mee Samenwerking

11 Internationalisering in het veredelingsonderwijs

12 Eerdere projecten Elke keer een vergelijkbare opdracht: De veredelingsbedrijven kunnen niet voldoende arbeidskrachten werven om hun expansie te realiseren. Hoe kan het onderwijs helpen?

13 Eerdere projecten 2004 - WUR-opdracht (Joke Janse) Resultaat: – TTI Groene Genetica – Opdrachten voor WUR 2005 Minor plantenveredeling (HasDB en CAH) 2010 – 2012 Stuurgroep Kennis- & Competentieontwikkeling in de tuinbouwsector uitgangsmateriaal (HCA) Resultaat: – Groene analisten opleiding (MBO) bij Clusius en samen met Hogeschool v Leiden 2014 VRIAN Project

14 Minor Plantenveredeling Samenwerking tussen HasDB, CAH en een 5-tal veredelingsbedrijven KIGO-project Half studiejaar Veel input vanuit de bedrijven Veel materiaal ontwikkeld Gezamenlijk gedragen eindresultaat

15 Globale jaarlijkse “quota” OpleidingTAWaarvan Veredeling Int. Hort Waarvan veredeling TBWaarvan plant Waarvan veredeling Bedrijfskunde  veredeling WUR MSc 9030 (biot) WUR BSc 30 HASDB 50510 - 15 215040-50205-10 CAH 40410 - 15 41002520? VHL/IH 151? 3? MBO 4j 20010?

16 Ervaringen Het wordt steeds moeilijker om als onderwijsinstelling een student ervaring te laten opdoen bij een veredelingsinstelling Ondanks: Seedvalley Minor samenwerking NAK-Tuinbouw overleg

17 Voorzichtige conclusies Er mankeert wat aan onze opgeleiden Er mankeert wat aan de opleidingen Zijn er wel zoveel mogelijkheden? Wil het bedrijfsleven wel?

18 En hoe dan internationaal? Een internationale stage? (Biedt maar aan, we hebben wel kandidaten) Een functie met veel reizen? Moeten we (samen) buitenlandse studenten gaan opleiden? (Prima, maar geef dan een baangarantie)

19 Wat heeft de werkvloer nodig? Van de werkgever Continuiteit van taken (en een beetje facilitering) zodat een relatie met een bedrijf kan worden opgebouwd en onderhouden De vrijheid om de lesinhoud, minor of andere module, zo op te zetten dat de afspraken met de bedrijven gerealiseerd kunnen worden De mogelijkheid om de professionele ruimte te gebruiken op een wijze dat deze opzet gediend wordt Van het veredelingsbedrijf Continuiteit in het aanspreekpunt op zowel de HR-afdeling als op de breeding-afdeling Input over opzet en uitvoering van de onderwijseenheden, zodat er een optimale mix ontstaat Korte trainingen of meelooptijd voor docenten op bedrijven om arbeidservaring bij te spijkeren Een variatie van werkervaringsplaatsen voor studenten die potentiele werknemers zijn

20 Stellingen 1.Het groen onderwijs is in principe in staat de handschoen van Plantum op te pakken: de behoefte wordt herkend, de bereidheid is er, de modaliteiten zijn haar niet vreemd, en de kennis is in huis. 2.Het onderwijs zou een soort Deltaplan moeten ontwikkelen, met woorden als ‘regie’ en ‘concentratie’.

21 Wrap up Categoriën: Waar: laaghangend fruit? Waar: samen hard werken? Waar: tegengestelde belangen?


Download ppt "What workshop: uitgangsmateriaal. Werkconferentie Internationaal Visie vanuit het bedrijfsleven Nanja Stams."

Verwante presentaties


Ads door Google