De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders."— Transcript van de presentatie:

1 Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders 2016 VUB Brussel, 4 februari 2016

2 Onderzoek in Beweging? www.onderzoekinbeweging.be SoE-Project 2 jaar, interdisciplinair team lerarenopleiders 1.Didactiek van onderzoek op school verrijken (interesse-vorming) 2.Toekomstige leerkrachten vormen i.v.m. onderzoek SoE-Project 2 jaar, interdisciplinair team lerarenopleiders 1.Didactiek van onderzoek op school verrijken (interesse-vorming) 2.Toekomstige leerkrachten vormen i.v.m. onderzoek

3 De twee gezichten van onderzoek Leerlingen en (toekomstige) leerkrachten zien meestal één gezicht. Uitdaging: het andere gezicht ook zichtbaar maken Leerlingen en (toekomstige) leerkrachten zien meestal één gezicht. Uitdaging: het andere gezicht ook zichtbaar maken Bruno Latour Science in Action, Harvard University Press (1987) focus op onderzoekspraktijk

4 Black Boxen van onderzoek Bruno Latour Science in Action, Harvard University Press (1987) 1.onderzoekspraktijk -> concrete casussen 2.authenticiteit -> onderzoeksartefacten 3.interesse-vorming -> exploratie 4.complexiteit & diversiteit -> visualisaties 1.onderzoekspraktijk -> concrete casussen 2.authenticiteit -> onderzoeksartefacten 3.interesse-vorming -> exploratie 4.complexiteit & diversiteit -> visualisaties

5 Onderzoek in Beweging is zelf een black box! Dimensies: Wie? (mensen) Waar? (plaatsen) Hoe? (activiteiten) Wanneer? (agenda/aanvraag) Wat? (project???) Dimensies: Wie? (mensen) Waar? (plaatsen) Hoe? (activiteiten) Wanneer? (agenda/aanvraag) Wat? (project???) http://www.onderzoekinbeweging.be/?p=overons Heeft vorm gekregen door (ontwerp) onderzoek ! Heeft vorm gekregen door (ontwerp) onderzoek !

6 Trajecten in de lerarenopleiding 3 fasen De student: 1.ontdekt zelf de wereld van onderzoek 2.begeleidt anderen bij de ontdekking van de wereld van onderzoek 3.als onderzoeker en innovator, ontwerpt en test nieuwe opdrachten

7 Voorstel trajecten

8 Voorbeeld (uit try-out)

9 Conclusie & Reflectie Complexiteit en diversiteit, ook in klein ontwerponderzoeksproject Breder dan verwacht Complexiteit en diversiteit, ook in klein ontwerponderzoeksproject Breder dan verwacht Eigen praktijk publiek maken Studenten meenemen in ontwerponderzoek Eigen praktijk publiek maken Studenten meenemen in ontwerponderzoek Onderzoek doen ≠ ‘het stappenplan’ volgen Planning én omwegen, samenwerking én discussies, … Authenticiteit & echtheid in didactiek Onderzoek doen ≠ ‘het stappenplan’ volgen Planning én omwegen, samenwerking én discussies, … Authenticiteit & echtheid in didactiek Documenteren van eigenheid van SoE-project Documenteren van eigenheid van SoE-project Didactiek = het laten zien (van onderzoek)


Download ppt "Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders."

Verwante presentaties


Ads door Google