De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)

Verwante presentaties


Presentatie over: "De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)"— Transcript van de presentatie:

1 De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)

2 Video 1: De optimale productiegrootte

3 Markt van volkomen concurrentie
Veel vragers en aanbieders Homogeen product Gemakkelijk toe- en uittreden op de markt Transparant: iedereen heeft dezelfde informatie

4 De optimale productiegrootte
Aantal stuks dat je moet produceren om maximale winst te maken Formule totale opbrengsten: P (prijs) * Q (hoeveelheid) Marktprijs is gekend en niet aan te passen (markt van volkomen concurrentie) Hoeveelheidsaanpasser

5 Voorbeeld Gegevens opbrengsten onderneming
Fictief voorbeeld waarbij de marktprijs euro bedraagt voor 1 eenheid. Markt van volkomen concurrentie => prijs kan niet aangepast worden

6 Opbrengsten Totale opbrengsten (TO) Marginale opbrengsten (MO)
Gemiddelde opbrengsten (GO)

7 Totale opbrengsten (TO)
Hoeveel opbrengsten krijgt ondernemer bij bepaalde hoeveelheid? Aantal aangeboden Q TO 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Formule TO = P (prijs) * Q (hoeveelheid) = 0 = * 0 = * 1 = 1 000 = 2 000 € 1 000 = 3 000 = 4 000 = 5 000 = 6 000 = 7 000 = 8 000 = 9 000 =

8 Totale opbrengsten grafiek

9 Marginale opbrengsten (MO)
Hoeveel extra opbrengsten krijgt de ondernemer bij het verkopen van 1 extra hoeveelheid? Q TO MO 1 1 000 2 2 000 3 3 000 4 4 000 5 5 000 6 6 000 7 7 000 8 8 000 9 9 000 10 10 000 = 1 000 extra opbrengsten die ontstaan als de producent één eenheid meer verkoopt = 1 000 = 1 000 = 1 000 = 1 000 = 1 000 = 1 000 = 1 000 = 1 000 = 1 000

10 Gemiddelde opbrengsten (GO)
Hoeveel opbrengsten krijgt de ondernemer gemiddeld bij bepaalde hoeveelheid? Je kan niet delen door 0 Q TO GO 1 1 000 2 2 000 3 3 000 4 4 000 5 5 000 6 6 000 7 7 000 8 8 000 9 9 000 10 10 000 Formule GO = TO / Q (hoeveelheid) / = / 1 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000

11 Totale opbrengsten grafiek

12 Video 2: Vaste en variabele kosten

13 Soorten kosten Vaste kosten Variabele kosten
Ongeacht aantal stuks, deze kosten heb je altijd Variabele kosten Afhankelijk van het aantal stuks

14 Kosten Stel vaste kosten 1000 euro
Variabele kosten => afhankelijk van hoeveelheid. Zie tabel Q TCK TVK TK MK GTK 1 200 2 500 3 1 000 4 1 700 5 2 600 6 3 700 7 5 000 8 6 500 9 8 200 10 10 s100 Formule TK = TCK + TVK GTK = TK / Q 1 000 1 000 / 200 1 000 1 200 1 200 300 1 000 1 500 750 500 1 000 Afkortingen TCK: totale constante kosten TVK: totale variabele kosten TK: totale kosten MK: marginale kosten GTK: gemiddelde totale kosten 2 000 666,67 700 1 000 2 700 675 900 1 000 3 600 720 1 100 1 000 4 700 783,33 1 300 1 000 6 000 857,14 1 500 1 000 7 500 937,5 1 700 1 000 9 200 1 022,22 1 900 1 000 11 100 1 110

15 Video 3: Winstmaximalisatie

16 Totale winst Q TO TCK TVK TK TW 1 000 1 200 1 200 2 2 000 500 1 500 3
1 000 1 200 1 200 2 2 000 500 1 500 3 3 000 4 4 000 1 700 2 700 5 5 000 2600 3 600 6 6 000 3 700 4 700 7 7 000 8 8 000 6 500 7 500 9 9 000 8 200 9 200 10 10 000 10 100 11 100 Formule TW = TO - TK - 200 500 1 000 1 300 5 5 000 1 000 2 600 3 600 1 400 1 300 1 000 500 - 200

17 Grafiek totale winst De maximale winst bedraagt € 1 400. Q TW - 1 000
1 - 200 2 500 3 1 000 4 1 300 5 1 400 6 7 8 9 10 - 1100 1 400 De optimale productiegrootte bedraagt 5 stuks.

18 Video 4: Marginale opbrengsten en marginale kosten

19 Optimale productiegrootte
1ste manier optimale productiegrootte Kijken waar TW het hoogst is 2de manier optimale productiegrootte Kijken waar MO = MK m.a.w. waar marginale winst (MW) = 0

20 Q MO MK MW 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Formule MW = MO - MK 1 000 200 = 800 1 000 300 700 1 000 500 500 1 000 700 300 1 000 900 100 1 000 1 100 - 100 1 000 1 300 - 300 1 000 1 500 - 500 1 000 1 700 - 700 1 000 1 900 - 900

21 Video 5: Winst grafisch weergeven

22


Download ppt "De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)"

Verwante presentaties


Ads door Google