De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth."— Transcript van de presentatie:

1 Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth

2 Naam School Welke rol heb je? Wat is jouw talent? Waar ben je trots op?

3 Ik okay, jij okay! Matti Sannen Geeft het energie òf kost het energie? Remco Claassen Luie mensen bestaan niet! Introduceer jezelf! Abkader Chrifi

4

5 Iedere huisarts kan vertellen dat meer dan 70 % van de klachten waar patiënten dagelijks mee komen, een relatie heeft met onopgeloste kwesties, thuis of op het werk. Bron: Leerboek Transactionele Analyse Moniek Thunnissen en Anne de Graaf

6

7

8

9

10

11 Autonomie : 1.Awareness: Bewustzijn. Effectiviteit van gedrag 2. Alternatives:Wel: Welke alternatieven heb je? Niet: Reflex alsof je niet anders kunt 3. Authenticity:Zijn wie je bent / Masker af 4. Attachment: Met mensen kunnen verbinden 5. Accountability:Verantwoordelijkheid nemen Geef jezelf een cijfer van Bespreek met je buurman/buurvrouw. Waar zou jij jouw autonomie kunnen vergroten? Hoe zou je de autonomie van de leerling in de lessen kunnen vergroten?

12 Ouder ego-toestand Gedrag, gedachten, gevoelens overgenomen van ouders of ouderfiguren. Volwassene ego-toestand Gedrag, gedachten, gevoelens die een directe respons zijn op het hier-en-nu. Kind ego-toestand Gedrag, gedachten, gevoelens vanuit de kinderjaren herhaald.

13 Structurerende Ouder Aangepast Kind Gehoorzaamt Volgt, past zich aan Doet mee Houdt rekening Stelt regels Confronteert Oordeelt Stelt grenzen Beschermt Voedende Ouder Stelt gerust Verzorgt, troost Moedigt aan,stimuleert Begrijpt, steunt Volwassene Parkeert oordeel Kan LSD’en Informeert, analyseert, observeert Feiten in het hier en nu. Natuurlijk Kind Nieuwsgierig Energiek Speels, spontaan Verwonderd ++ ++

14 Structurerende OuderVoedende Ouder Natuurlijk Kind Aangepast Kind Brutaal Grenzeloos Storend Egocentrisch Slachtoffer Over-aangepast Te passief Klaagt aan Beschuldigt Veroordeelt “Moet”-isme Behorens Redt, betuttelt Pampert Verstikt Is overbezorgd Volwassene + Parkeert oordeel Kan LSD’en Informeert, analyseert, observeert Feiten in het hier en nu

15 Wie is….. 1. de actrice 2. schoolmeester 3. boekhouder? SO VO V NK AK

16

17 Geef aan welke egotoestand jij het meeste gebruikt, welke daarna, etc. Geef dit aan in % waarbij het totaal 100 % is Begin met het deel waarvan je denkt dat je het meest gebruikt, en daarna het deel wat je het minste gebruikt. Hoe werkt het voor je? Hoe werkt het tegen je? Wat zou je willen veranderen? In tweetallen:

18 SO VO V NK AK Wat heb je ontdekt? Hoe herken je het?

19 Dialoog of Duidelijkheid? Stelt regels Confronteert Oordeelt Stelt grenzen Beschermt Structurerende OuderVoedende Ouder Stelt gerust Verzorgt, troost Moedigt aan Begrijpt, steunt Volwassene Parkeert oordeel Kan LSD’en Informeert, analyseert, observeert Feiten in het hier en nu. Aangepast Kind Gehoorzaamt Volgt, past zich aan Doet mee Houdt rekening Natuurlijk Kind Nieuwsgierig Energiek Speels, spontaan Verwonderd Blij: delen, vieren Bedroefd: troost Bang: steunen Boos: erkenning, luisterend oor

20


Download ppt "Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth."

Verwante presentaties


Ads door Google