De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Alumni 9 November 2011 Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider? Els Markink Heb je Spelende Dansende of Taakvolbrengende Teamleden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Alumni 9 November 2011 Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider? Els Markink Heb je Spelende Dansende of Taakvolbrengende Teamleden?"— Transcript van de presentatie:

1

2 Alumni 9 November 2011 Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider? Els Markink Heb je Spelende Dansende of Taakvolbrengende Teamleden?

3 Een druppel tederheid is meer dan geld en macht 3 Psychologische basisbehoeftes Erkenning (zie mij, hoor mij, waardeer mij) Stimuli Struktuur Je doet het zoals je bent

4 Houding Inhoud Verhouding IK HET WIJ kant HOUDING VERHOUDING

5 Rode draad van de workshop Je kunt alleen het beste van jezelf geven, als je het beste van jezelf kunt worden Als je anderen wilt dienen blijf dan vooral trouw aan jezelf Claudia Geene (Nieuwe Leiders)

6 Modekreten, nieuwe wijn, focus of sturingsrichting? Persoonlijk Leiderschap Onderwijskundig LS Onderzoeksmatig LS Transactioneel LS Situationeel leiderschap Coachend leiderschap Transformationeel LS Performance LS (prestatiemanagement) Duurzaam Leiderschap Ondernemend LS Inspirerend Leiderschap Opbrengstgericht LS Verbindend Leiderschap Dienend Leiderschap

7 Spelend Dansend Taakvolbrengend S Keuzemogelijk- heden Keuzevrijheid Inter- dependentie Verrassen en verheugen Uit je kader Om zichzelfs wille D Creativiteit Afstemmen, Samen Intuïtie Grenzen creëren en trekken Durf lef Trekker T Zorgzaamheid Doel- gerichtheid Discipline, volharding Opbrengst- gerichtheid Reiziger

8 Verdeling in de groep? Spelend Gok 15 % Wens 25% Dansend Gok 15% Wens 25% Taak- volbrengend Gok 70 % Wens 50%

9 Het ego altijd in de plooien

10 De schoonheid van de eenvoud

11 Volharding Discipline

12 UNJtBYS6vZ0 UNJtBYS6vZ0 Plezier en Passie

13 Op zoek naar Krachtige Combi’s

14 O Transactionele analyse Gedrag, gedachten en gevoelens, vanuit de kinderjaren herhaald. Gedrag, gedachten en gevoelens die een directe respons zijn op het hier-en-nu. Gedrag, gedachten en gevoelens overgenomen van ouders of ouderfiguren. Ref: Eric Berne (1961) Ouder ego-positie Volwassene ego-positie Kind ego-positie VK

15 Ouderboodschappen Je kunt beter helpen dan geholpen moeten worden Echte jongens huilen niet Van hard werken is nog niemand doodgegaan Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd Als je voor een dubbeltje geboren wordt dan word je nooit een kwartje meer 2 geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen Eerlijk duurt het langst Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg Nee heb je, ja kun je krijgen

16  gehoorzaamt  volgt,past zich aan  doet mee  parkeert oordeel  nieuwsgierig sturende Ouder + Aangepast Kind + Vrij Kind + Volwassene Voedende Ouder +  Stelt regels  Confronteert  Oordeelt  Stelt grenzen  Beschermt  houdt rekening  begrijpt  steunt,stimuleert  moedigt aan  verzorgt, troost  stelt gerust  kan metacommuniceren  feiten in hier en nu  DIM t  informeert  kan LSDen  verwonderd  speels, spontaan  energiek Ref: Woollams and Brown (1978) AK VK SOVO V Ego posities effectief

17  opstandig  slachtoffer  overaangepast  te passief  parkeert oordeel  brutaal sturende Ouder - AK- Rebellerend Kind Aangepast Kind - Vrij Kind - Volwassene + Voedende Ouder -  klaagt aan  beschuldigt  veroordeelt  moetisme  Behorens  klaagt, zeurt  is overbezorgd  verstikt  pampert  betuttelt  redt  kan metacommuniceren  feiten in hier en nu  DIM t  informeert  kan LSDen  egoistisch  storend  grenzeloos Ref: Woollams and Brown (1978) AK VK SOVO V Ego posities ineffectief

18 Stellingen bij de egoposities Organisaties zijn doorgangshuizen voor mensen Opbrengsten in het onderwijs legitimeren de investering in onderwijs via de belasting betaler Het onderwijs hoeft niet perse leuk te zijn Meten is weten Geen meting zonder vorming, geen vorming zonder meting Geef de leerkrachten hun SPEL terug Zonder vrolijke mobiliteit sterft het onderwijs een vroegtijdige professionele dood Ontschool de maatschappij!

19 De Karpman Dramadriehoek Aanklager  oordeelt  agressief  boos, klaagt aan Onderschat andermans kunde en integriteit Redder  extreem behulpzaam  wil graag nodig zijn  opofferend Slachtoffer  voelt zich onderdrukt  klaagt over niet voldane behoeften  hulpeloos Onderschat andermans capaciteit om voor zichzelf te denken Haalt zichzelf naar beneden Ref: Steve Karpman

20 de Winnersdriehoek AssertiefVerzorgend Kwetsbaar  deelt echte gevoelens Accepteert zichzelf  gebruikt ‘Ik’ boodschappen  helpt indien gevraagd Accepteert andermans kunde en integriteit Accepteert andermans capaciteit om voor zichzelf te denken  kent zijn eigen gevoelens, behoeften en wensen  niet oordelend  hoeft niet aardig gevonden worden door anderen  zorgt en begrijpt

21 Games People Play Je maakt een denkfout Je ziet het verkeerd Wat heeft het leven mij te bieden? Ik zal het proberen Het werkt toch niet Zo ben ik nu eenmaal Heb ik zo mijn best gedaan Ja maar Houten been (excuustruus) Is het niet vreselijk Kijk nu eens wat ik allemaal voor je doe

22 Het onderwijs is zo goed als je het zelf maakt Het onderwijs is zo goed als je het zelf ziet “We are what we think All that we arises with our thoughts With our thoughts we make our world” buddha

23

24 Vijf bevelen De “Do’s” om ouders/verzorgers …… een plezier te doen Wees Perfect Doe de ander een genoegen Wees sterk “Je bent alleen OK als je je best blijft doen.” “Je bent alleen OK als je alles meteen doet.” Toestemmer “Het is OK om jezelf te zijn.” “Je bent alleen OK als je alles goed doet.” Toestemmer “Het is OK rekening te houden met jezelf en jezelf te behagen.” “Je bent alleen OK als je anderen behaagt.” Toestemmer “Het is OK om open te zijn en voor jezelf op te komen.” “Je bent alleen OK als je je gevoelens en wensen verbergt.” Doe je best Toestemmer “Het is OK dat je er de tijd voor neemt.” Maak voort, Schiet op Ref: Taibi Kahler Toestemmer “Het is OK als je het doet.”


Download ppt "Alumni 9 November 2011 Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider? Els Markink Heb je Spelende Dansende of Taakvolbrengende Teamleden?"

Verwante presentaties


Ads door Google