De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst 3.2 15-02-2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst 3.2 15-02-2016."— Transcript van de presentatie:

1 KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst

2 KENNISATELIER MOTIVATIE  Motiveren: wiens verantwoordelijkheid?  Zelfdeterminatietheorie en het motivatiecontinuüm  Meten van beginsituatie  Sleutels in ARC-model  Maak een groepsplan  Wel gelijkwaardig maar niet gelijk  Bronnen  Afsluiting

3 WIENS VERANTWOORDELIJKHEID Het is niet mogelijk een leerling te motiveren. Dat is zijn/haar eigen besluit. Hoe verleid je de leerling om de uitnodiging aan te nemen? Je kunt wél proberen motivatie op te roepen door een motiverende leeromgeving te creëren.

4 HET MOTIVATIECONTINUÜM

5 METEN VAN BEGINSITUATIE Ken je leerlingen:  Bevraag: wat zeggen ze?  Observeer: wat laten ze zien?  Check het leerlingvolgsysteem  Bevraag de mentor of slb  Neem een vragenlijst afvragenlijst

6 SLEUTELS IN ARC-MODEL Nina vindt school niet leuk. Ze houdt meer van shoppen en uitgaan. Ze kan goed leren maar doet meestal niks. Ze is afgestroomd van havo 4 naar VMBO-T 4. Ze heeft in een bijbaantje als hoofdcaissière om de hoek van de school. Ze vindt het leuk om daar leiding te geven. Vragen: 1. Waar zit ze in het motivatiecontinuüm? 2. Wat kun je doen op aan Autonomie, Relatie, Competentie om haar te enthousiasmeren?

7 MAAK EEN GROEPSPLAN

8 WEL GELIJKWAARDIG, NIET GELIJK Gevolg van deze aanpak: je behandelt niet iedereen hetzelfde. Zowel jij als de leerlingen moeten daar aan wennen. Leg daarom heel goed uit wát je doet en wáárom.

9 BRONNEN Artikel Ivo Mijland (2013): iedereen gemotiveerdiedereen gemotiveerd Blog CPS (2015): hoe kun je differentiëren naar motivatie?hoe kun je differentiëren naar motivatie?

10 AFSLUITING Begin klein. Wees bescheiden in wat je wil. Doe alléén dat waar je je competent in voelt. Werkt het? Deel het met belanghebbenden en probeer iets méér te doen. Accepteer dat omstandigheden (tijd, ruimte, draagvlak school) niet ideaal zijn. Veel succes en plezier!


Download ppt "KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst 3.2 15-02-2016."

Verwante presentaties


Ads door Google