Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNathan Boer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
UNIVERSELE ONTWERPPRINCIPES Een college uit enthousiasme voor het gelijknamige boek van William Lidwell, Kritina Holden en Jill Butler (LOLKJE VAN DER KOOI)
2
FORM FOLLOWS FUNCTION
3
Gulden snede Verhouding tussen de elementen van een vorm (bv lengte tot breedte) die ongeveer 0,618 is A/B=1.618 B/A=0.618
5
GOLDEN GRID RULE Regel van derden: verdeel het beeld horizontaal en verticaal in drieën, plaats belangrijke elementen op de snijpunten (2/3 = 0.666) Gulden snede = 0.618
7
FIBONACCIREEKS Reeks getallen waarin elk getal de som is van de twee voorafgaande getallen
8
ZELFSIMULARITEIT Een vorm is opgebouwd uit delen die gelijk zijn aan het geheel of aan elkaar (fractalen: natuurlijke esthetiek/orde)
9
SYMMETRIE belangrijkste en duurzaamste aspect van schoonheid balans, harmonie en stabiliteit directe aandacht: efficiënt makkelijk te herkennen en te onthouden asymmetrie wekt meer nieuwsgierigheid op
10
spiegelsymmetrie rotatiesymmetrie translatiesymmetrie
12
RELATIE FIGUUR-ACHTERGROND VORM-RESTVORM Voorkom onstabiele vormen door: duidelijke figuur, vormloze achtergrond achtergrond loopt door achter figuur figuur dichtbij met duidelijk plaats in de ruimte, achtergrond lijkt dan verder weg elementen onder in het vlak/beneden de horizon worden eerder als figuren opgevat elementen boven in het vlak/boven de horizon worden eerder als achtergrond gezien
15
DIEPTEWERKING/AFSTANDSBES EF stereowaarneming bewegingsparallax lineair perspectief atmosferisch perspectief textuurgradiënt en verdichtingen overlapte, kleinere en hoger gelegen objecten lijken verder weg schaduwen lijken verder weg van de lichtbron schaalaangevende elementen
17
HORROR VACUI Angst voor lege ruimtes minimalisme spreekt rijken en hoogopgeleiden meer aan horror vacui spreekt minder welvarenden en lager opgeleiden meer aan
19
VEBLEN EFFECT De neiging een product aantrekkelijk te vinden omdat het duur is uit verlangen om bij de upper class te horen uit angst om gezien te worden als iemand uit de lower class
20
CONTOURFACTOR hoekige, puntige vormen trekken de aandacht, prikkelen het brein zachte contouren en ronde vormen maken een meer positieve, emotionele en esthetische indruk
21
ANTROMORFE VORMEN Mensen zijn geneigd menselijk lijkende vormen aantrekkelijk te vinden vrouwelijke vormen: sexueel, vitaal ronde vormen: baby-associatie hoekige vormen: mannelijk, agressief
23
BABYFACE FACTOR De neiging om mensen met babyface kenmerken te beschouwen als naïever, hulpelozer en eerlijker (aanprijzen) En volwassen trekken te associëren met kennis en autoriteit (informeren)
24
AANTREKKELIJKHEIDSFACTOR De neiging aantrekkelijke mensen te beschouwen als intelligenter, bekwamer, prettiger in de omgang (krijgen meer aandacht, worden milder behandeld, worden beter betaald) =gezondheid en vruchtbaarheid uitstralend, symmetrische gelaatstrekken, ideale taille/heup verhouding
25
Mannen preferen vrouwen met een taille- heupverhouding van: 0.67 en 0.80 Vrouwen preferen mannen met een taille- heupverhouding van: 0.85 en 0.95
27
FACE-ISM (BODY-ISM) RATIO vnl. gezicht in beeld: nadruk op intellectuele en persoonlijke kenmerken (intelligenter, dominanter, ambitieuzer) lichaam meer in beeld: nadruk op fysieke en sensuele kenmerken mannen hebben in alle media een hoger face-ism ratio
29
GEPERCIPIEERD GEBRUIKSGEMAK Een esthetisch ontwerp: wekt indruk van gebruiksvriendelijkheid door positief gevoel grotere tolerantie/ acceptatie van problemen bevordert creatieve aanpak van problemen wordt langduriger gebruikt
31
AFFORDANCE Uitnodigen tot gebruik: Dmv bijv 3D effect en aansluiting bij bekend gebruik van fysieke objecten
32
MIMICRY van uiterlijk van gedrag van functie
33
BIOFILIA-EFFECT Omgevingen met natuurbeelden verminderen stress en vergroten concentratie
34
KATHEDRAALEFFECT Hoge plafonds stimuleren abstract denken en creativiteit Lage plafonds stimuleren concreet en detailgericht denken Idem voor omhoog kijken (kikvorsperspectief) en omlaag kijken (vogelvluchtperspectief)
35
CLOSURE Aangeboren voorkeur voor eenvoud boven complexiteit en voor patroon boven willekeur Aanvulling door de toeschouwer zorgt voor meer betrokkenheid
36
WET VAN DE PREGNANTIE De neiging om vage afbeeldingen te interpreteren als eenvoudig en volledig
37
PERCEPTUELE BLINDHEID Wat je verwacht merk je sneller op dan wat je niet verwacht
38
VON RESTORFF EFFECT opmerkelijke dingen worden beter onthouden dan normale dingen verschillen in context EZQL4PMBI EZQLTPMBI verschillen in ervaringen eerste dag bij CMD
39
CONSISTENTIE
41
KLEUR een mens kan ong 5 kleuren verwerken in 1 oogopslag hou rekening met kleurenblinden gebruik kleurcombinaties uit de natuur of kleurencirkel/vierkant/driehoek warme kleuren op de voorgrond, koele op de achtergrond onverzadigde,heldere kleuren: vriendelijk en professioneel onverzadigde,donkere kleuren: serieus en professioneel verzadigde kleuren: opwindender, dynamischer, vermoeiender
43
ROODEFFECT Rood: teken van vruchtbaarheid bij vrouwen: aantrekkelijk bij mannen: dominanter (rood gezicht= agressie, bleek gezicht= angst) rode teams winnen vaker
44
LICHT VAN BOVEN EFFECT licht van linksboven werkt het meest natuurlijk (bij meeste schilderijen het geval, ook bij iconen en dialoogschermen) licht van onderaf werkt goed voor onnatuurlijk uitziende en griezelige objecten/omgevingen bolvormig/holvormig
46
DE PLAKFACTOR Hoe zorg je dat een idee aanslaat: eenvoud (het idee is makkelijk en bondig over te brengen zonder aan diepte te verliezen) verrassing (die onmiddellijk de aandacht pakt) tastbaarheid (specifiek, concreet, te begrijpen) geloofwaardigheid (betrouwbare bron) emotie (het idee roept een emotionele reactie op) verhaal (het idee wordt gebracht binnen de context van een goed verhaal, is daardoor makkelijker te herhalen en te onthouden) ezelsbruggetjes inbouwen
47
Sticky: eenvoudige boodschap esthetisch aansprekend in de context van de presidentscampagne
48
ARCHETYPEN Overeen laten komen met het ontwerp Associatie: vrijheid, boven de wet staan
49
PROPOSITIONELE DICHTHEID Meerdere betekenisen in een ontwerp: cirkel= eenheid, stabiliteit en de O van Obama blauw= de hemel het midden van de cirkel: opgaande zon= verandering rode en witte lijnen= landschap, wuivend graan en de Amerikaande vlag, patriottisme
50
IMMERSIE Totale onderdompeling duidelijke doelen minimale afleiding gevoel van beheersbaarheid directe feedback
51
PRIMING Het beinvloeden van gedrag door specifieke concepten van het geheugen te activeren
52
ETC ETC ETC ETC ETC ETC ETC
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.