De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc

2 Workshop Doelen o Je weet wat er bedoeld wordt met evidence based (effectonderzoek) o We benoemen met elkaar de pro’s en contra’s van evidence based werken in het onderwijs o We denken na over ideeën voor een kwantitatief onderzoek binnen het onderwijs Aan het einde van de workshop beantwoorden we de vraag: is het evidence beest welkom in het onderwijs?

3 Wat is evidence based? Evidence based: doelmatigheid en doeltreffendheid getoetst met effectonderzoek (=kwantitatief)

4 Waarom effectonderzoek? Financiering In het verleden weinig onderzoek gedaan naar effectieve interventies Databank effectieve jeugdinterventies Te weinig nog bekend over effecten Doen wat werkt!

5 Nieuwe jeugdstelsel Is het mogelijk om met minder middelen een effectiever jeugdstelsel te realiseren? Preventie, hulp en bescherming Meer effect, minder kosten: “Er is een wereld te winnen als we systematisch kennis gebruiken die werkt in de praktijk. De jeugdsector wordt effectiever indien we evidence based practice (EBP) als richtsnoer nemen: doen wat werkt en stoppen met een aanpak die niet werkt of onnodig duur uitpakt.”

6 Er waart een beest door Nederland: het evidence-beest. Alles moet tegenwoordig evidence based zijn, oftewel: aantoonbaar effectief, met wetenschappelijke onderbouwing. Voor wat betreft de geneeskunde kunnen we ons daar nog wel wat bij voorstellen, omdat het een nuttige bescherming biedt tegen kwakzalverij. Maar als het om opvoeding gaat, dan wordt het al een stuk lastiger. (…) De kern van het probleem is natuurlijk dat iedereen zó ontzettend onzeker is dat alles wat los en vast zit geprotocolleerd en geprofessionaliseerd moet worden. Dat geeft een gevoel van zekerheid. Maar het blijft schijnzekerheid, want altijd zullen er dingen fout blijven gaan. Dus: hoed u voor het evidence-beest. Henk Boeke En toch…Het evidence-beest

7 Het evidence-beest Doe alleen iets als het aantoonbaar effectief is. Dat klinkt logisch, maar is het niet. Want voor WIE is het effectief? Voor de ouders, de kinderen, of de overheid? Aan het werk! Twee groepen, ene groep is VOOR het evidence-beest, de ander is TEGEN het evidence-beest. Benoem en beschrijf per groep argumenten

8 Evidence based in eigen praktijk Kanjertraining, vreedzame school, Taakspel, en SPRINT, weet&beweeg, antipestprogramma’s, maar ook aanleren van spelling, etc. Zie website beschrijvingen Effectieve Jeugdinterventies van het Nji Is er een methode in je onderwijs waar je graag onderzoek naar zou willen doen?

9 Het doel van effectief werken in de praktijk  Kennis over effectieve interventies (EBP)  Praktijkkennis zichtbaar maken (PBE)  Wat werkt wanneer voor wie  Effectiviteit meten  Professionalisering

10 Vraag: Is het evidence beest welkom in het onderwijs? Ja of nee?

11

12 Terugkoppeling workshop Doelen o Je weet wat er bedoeld wordt met evidence based (kwantitatief onderzoek) o We benoemen met elkaar de pro’s en contra’s van evidence based werken in het onderwijs o We denken na over ideeën voor een kwantitatief onderzoek binnen het onderwijs Dankjewel voor je bijdrage!


Download ppt "Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc."

Verwante presentaties


Ads door Google