De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist."— Transcript van de presentatie:

1 Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist Berghmans et Louvain School of Management (LSM), UCL (2)CORE, Chaire Lhoist Berghmans, UCL (3)CORE, UCL LNE-lunchsessie ‘Baten op je boterham’, 6 april 2009

2 Sinds 2002 ▫ gecumuleerde klachten ▫ klachten in 2005 Volgens de Gezondheidsenquête (2001) ▫ 50 % van de huishoudens verklaart zich gehinderd door geluid ▫ … waarvan 8 % door vliegtuiglawaai Discussie over omvang en politiek gevoelig Methode nodig om de subjectieve hinder te objectiveren => ‘Gereveleerde voorkeursmethoden’

3 Methode Hedonische prijsmethode: vastgoedmarkt De bijdrage van elk attribuut aan de verkoopprijs isoleren

4 Data Notariskantoren ▫ Verkoopprijs huizen ▫ Kenmerken (grootte, aantal kamers, …) NIS en de Gezondheidsenquête ▫ Bevolkingsdichtheid, tevredenheidsindexen, omzet ▫ Ruimtelijke kenmerken van de statistische sector ▫ Afstand tot luchthaven en centrum Brussel Periode: huizen, 23 kenmerken (variabelen)

5 Data Berekenen geluidsblootstelling ▫ Geluidsindex: L den (day-evening-night) ▫ Geluidscontouren en geluidszones a.d.h.v. ruimtelijke modellen ▫ o.b.v. GIS: blootgestelde bevolking

6

7 Effect van geluidshinder Via regressieanalyse Waardevermindering door geluid t.o.v. de referentiezone (50 dB(A)) 55 – 60 dB(A) :- 5,5 %of €/huis 60 – 65 dB(A) :- 7,9 % of €/huis 65 – 70 dB(A) :- 9,9 % of €/huis 70 – 75 dB(A) :-26,4 % of €/huis O.b.v. gemiddelde verkoopprijs per geluidszone

8 Waardevermindering en aandeel geluid

9 Marginale kost geluidshinder Noise Sensitivity Depreciation Index (NSDI) Literatuur NSDI tussen 0,22% en 2,30% Kost per extra decibel: - 0,95 % of € per huis

10 Jaarlijkse maatschappelijke kost geluidshinder Hypotheses: ▫ Duur gemiddelde bewoning: 20 jaar ▫ Aantal mensen per huis: 2,6 Totale maatschappelijke kost in 2005 : 10,5 miljoen € In 2000: 32 miljoen € ( aantal zwaar gehinderden en verkeer)

11 Evolutie verkeer luchthaven Brussel

12 Welvaartsverlies per inwoner + totale verdeling (2005) dB(A) 72% 60 – 65 dB(A) 22,6% Inwoners dB(A) 0,4% dB(A) 5% Welvaartsverlies in € per persoon 1212€ 412€ 325€ 226€

13 Geluidskosten in perspectief  10 miljoen € per jaar in perspectief tot economisch belang luchthaven  In 2007: 18 miljoen passagiers bewegingen (opstijgen en landen)  Omzet luchthaven (2005): 324 miljoen €  Winst (2005): 161 miljoen €  personeelsleden  mensen tewerkstelling (direct+indirect)

14 Beperkingen studie Enkel de maatschappelijke kost geassocieerd met waarneembare geluidshinder Enkel effect op niet-residentiële bebouwing Geen rekening met: gezondheidseffecten, productiviteit, andere hinder, … Geluidsindex te geaggregeerd > Objectieve input in het debat

15 Nieuwe case geluid Vlaanderen Europese richtlijn Omgevingslawaai 2002/49/EG Geluidsplannen en geluidsactieplannen O.a. KBA’s Samen met dienst Hinder: gevalstudie opzetten ter onderbouwing van uitvoering richtlijn


Download ppt "Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist."

Verwante presentaties


Ads door Google