De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opening toeristisch seizoen 2016 Welkom in Ouderkerk! in de Krimpenerwaard 24 maart 2016 Stichting Promotie Krimpenerwaard Vlist Onderneemt Zilverstad.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opening toeristisch seizoen 2016 Welkom in Ouderkerk! in de Krimpenerwaard 24 maart 2016 Stichting Promotie Krimpenerwaard Vlist Onderneemt Zilverstad."— Transcript van de presentatie:

1 Opening toeristisch seizoen 2016 Welkom in Ouderkerk! in de Krimpenerwaard 24 maart 2016 Stichting Promotie Krimpenerwaard Vlist Onderneemt Zilverstad Marketing

2 Agenda 07.30 u Ontvangst & inloop 08.00 u Opening – Dilia Blok (wethouder gemeente Krimpenerwaard) 08.05 u Actualiteiten 2016 - Michiel van der Schaaf 08.20 u Ontbijt met streekproducten & netwerken 08.40 u Pitches: - Schoonhoven App – Patrick Nas - Verspreiding folders & vlaggen – Klaas de Wit - Kwaliteitsimpuls Groen Alliantie – Hans Schouffoer 08.55 u Ontbijt met streekproducten & netwerken 09.15 u Pitches: - Streekmarkten – Cindy Snoek - Evenementenfolder – Corné van Roest - Cadeaubon Krimpenerwaard – Teus Hoogerwaard 09.30 u Ontbijt met streekproducten & netwerken 10.00 u Einde

3 Opening toeristisch seizoen 2016 Opening Dilia Blok (wethouder gemeente Krimpenerwaard)

4 Opening toeristisch seizoen 2016 Actualiteiten 2016 Michiel van der Schaaf (namens: St. Promotie Krimpenerwaard, Vlist Onderneemt & Zilverstad Marketing)

5 Waarom toerisme & recreatie? 1. Toegevoegde waarde 2. Werkgelegenheid (5,2% landelijke benchmark) Groot deel van de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt 3. Forse bijdrage aan voorzieningenniveau: voor - bewoners - bezoekers - bedrijven 4. Toerisme & recreatie groeisector: ook als de economie stagneert; 2011-2014:Toerisme & recreatie:+9,1% Economie: +1,0% (Bron: CBS, juli 2015)

6 Doelstellingen: De Krimpenerwaard economisch versterken door: 1. Verhogen van de toeristisch-recreatieve bestedingen, te bereiken door: a. Aantrekken van meer recreatieve en zakelijke bezoekers b. Verhogen van de gemiddelde besteding van bewoners en bezoekers (o.a. door verlenging van de gemiddelde verblijfsduur) c. Stimuleren van herhaalbezoek (vaak & met veel anderen) 2. Versterken van het toeristische imago 3. Excellent ontvangen en informeren van bewoners en bezoekers Dat kunnen we alleen samen!

7 Positionering In een geïntegreerd marketing- en promotie-programma samen met partners relevante en vernieuwende proposities ontwikkelen, die bewoners en bezoekers op voor hen logische momenten en plekken op een laagdrempelige manier krijgen aangereikt Focus: activiteiten in drie thema’s: 1‘Vinden’: Informatievoorziening & gastheerschap 2. ‘Verbinden’: Netwerkvorming & stimuleren samenwerking 3. ‘Verrassen’: Toeristische marketing & promotie (Bron: startnotitie Topsector Gastvrijheidseconomie) > Initiatief St. Promotie Krimpenerwaard, Vlist Onderneemt & Zilverstad Marketing: één gezamenlijke aanpak

8 Onze bestaande activiteiten - Social media (Facebook, Twitter) (gezamenlijke coördinatie) - Folders: food folder ‘A Tasty Welcome’ folders wandelen in Vlist/Dagje Vlist folder Evenementen, must sees, meesterstukken - Folderdisplays (samen vullen) - VVV Informatiepunten - Vlaggen/banieren - Website, met o.a. evenementenkalender - Citydressing: bloembaskets (samen inkopen) rotondekunst meestertekens - Promotie: persberichten (via gezamenlijke coördinator) persbewerking verhalend (specials in magazines) Uitgave Zilverstad Magazine (ook Krimpenerwaard promoten) Publiciteit via RTV Krimpenerwaard (via gezamenlijke coördinator) - Evenementencoördinatie - Cursus gastheerschap Krimpenerwaard - Branding streekproducten Krimpenerwaard (verbinding zoeken bij opzet distributie) - Travel trade (touroperators) - Netwerkbijeenkomsten - Faciliteren samenwerking horeca-retail-zilversmeden-bedrijvenparken - Vestigingsklimaat bedrijven: netwerkbijeenkomsten revitalisering bedrijventerreinen aanleg glasvezel beveiliging groen: kunnen we prima samen doen | onderstreept: prio of ‘quick win’| grijs: in deze fase even buiten project

9 Ideeën & wensen in 2016: - Krimpenerwaard wandeldagen (als voorbereiding op de Vierdaagse van Nijmegen) - Gezamenlijke folderlijn voor bewoners en bezoekers (bij voorkeur meertalig): evenementen, must sees, fietsen, wandelen - Samenwerking met omliggende plaatsen (Gouda, Rotterdam, Utrecht) - Partnerpakketten (cofinanciering) - Gezamenlijke uitvoeringsorganisatie - Workshops voor partners (bijv. PR, SEO, social media) - Kids-programma - Campagne Fietsen in de Krimpenerwaard - Klompenpaden (zijn elders zeer succesvol en populair) - Overleg Groen Alliantie (gaat nu steeds mis) - Goed relatiebestand - Beeldbank met goed en rechtenvrij foto-materiaal, filmpje en teksten - Krimpenerwaard Festival (bundeling van evenementen net voor de zomervakantie) - Gezamenlijke evenementenkalender - Evenementencoördinatie in de hele gemeente - Gezamenlijke website met link vanuit gemeentesite (daarop staat nu geen enkele bezoekersinfo) - Gezamenlijke opening toeristisch seizoen - Arrangementen (zelf of via partners: Struinen en Vorsen, Happen en Trappen, Musea, VVV) - Herkenbare informatiepunten in alle kernen - Gezamenlijke digitale nieuwsbrief (voor consumenten, partners, pers) - Camperplaatsen - Wandelfolder gehele Krimpenerwaard - Led-informatieborden bij toegangswegen - Tour Krimpenerwaard onderstreept: prio of ‘quick win’

10 Onze merken Merkassociaties: Hollands landschap: natuur, polder, molens, rivier, knotwilgen Recreëren: fietsen, wandelen, pleziervaart Pluktuin, theetuinen Ambachteljk: honing, kaas, ijs. Streekproducten Water: eiland, vissen, laaggelegen, polsstokverspringen, kano Schaatsen, skeeleren Gastvrijheid, campings Historie, authentiek Rust, ruimte Slagenlandschap, koe in de wei Boerenkaas Schoon Authentiek Verbindend Centraal geleden in de randstad Vogels, vogelbroedplaatsen Stille zondag Wandelen met de hond Groen Horeca Kortweg (‘merkwaarden’): Hollandse polder, rust bij de randstad, actief recreëren Merkassociaties: Zilver: musea, galeries, werkplaatsen, erfgoed, vakschool, gilde Holland in het klein (zoals buitenlanders Nederland graag zien) Betrokkenheid Lek, watersport Actief Vestingstad Winkels, ondernemers, horeca Stadje in het groen (=Krimpenerwaard) Cultuurhistorie, Gouden Eeuw Riviercruises Pont Verbinding Rotterdam en Utrecht Evenementenstad Kortweg (‘merkwaarden’): Zilverstad, centraal gelegen in het groen, liefelijk stads Conclusie: <> COMPLEMENTAIR <>

11 Wat gaat goed? Knelpunten?  Wat nu (al) goed gaat: + Gezamenlijk uitgangspunt: elkaar versterken waar het kan + Samen hebben we veel bestaande activiteiten + Professionele kennis en ervaring in eigen huis (bv. Madelon: media) + Vrijwilligers die hand- en spandiensten verlenen + Wens/noodzaak voor snel resultaat (‘niet nog een toeristisch seizoen verliezen’) + Gemeente (en portefeuillehouder) hebben ambitie en willen van start  Knelpunten die we ervaren: - Marketing & promotie naar buiten toe (nu blijft ‘alles nog binnen de Krimpenerwaard hangen’) - Professionele uitvoeringsorganisatie die coördineert en faciliteert (huidige vrijwilligers waarborgen onvoldoende kennis en kwaliteit) - Een goede basis en strategie (nu veel ‘leuke losse dingetjes’) - Samenhang (nu gaat veel langs elkaar heen, we verbranden we energie aan discussies met elkaar en met de gemeente) - Structurele cofinanciering vanuit stakeholders (er zijn wel wat ‘ best practices’)

12 Prio’s ‘Vinden’ Informatievoorziening & gastheerschap - Online: o.a. - Gezamenlijke website of portal(bijv. indekrimpenerwaard.nl) -Gezamenlijke evenementenkalender - Social media (#krimpenerwaard / #zilverstad) – gezamenlijk coördineren - Beeldbank (rechtenvrij beeldmateriaal en teksten) op ‘perswebsite’ - E-nieuwsbrief voor consumenten - Offline: o.a. - (VVV) Informatiepunten in alle kernen - Folderdisplays bij partners en op ‘high traffic locaties’ (samen vullen) - Evenementenfolder - Folder Must Sees (Krimpenerwaard / Zilverstad) - Folder Fietsen - Zichtbaarheid in straatbeeld - Bloembaskets (samen inkopen) -Vlaggen/Welkomstbanieren

13 Prio’s ‘Verbinden’ Netwerkvorming & stimuleren samenwerking - Doorlopende netwerkactiviteiten: o.a. - Partnernieuwsbrief -Cursus Gastheerschap (Krimpenerwaard / Zilverstad) - Netwerkbijeenkomsten (zoals workshops: SEO, PR, Google, Tripadvisor, etc.) - Evenementencoördinatie - Seizoenstart: o.a. - Gezamenlijke opening toeristisch seizoen (op bijzondere/nieuwe locatie) - Partnerships: o.a. - Strategisch partnership gemeente

14 Prio’s ‘Verrassen’ Toeristische marketing & promotie: Nederlandse markt: - Persbewerking - Persberichten (via gezamenlijke coördinator) - Persbewerking verhalend (specials in magazines) - Uitgave Zilverstad Magazine (ook Krimpenerwaard promoten) - Publiciteit via RTV Krimpenerwaard (via gezamenlijke coördinator) - Branding streekproducten Krimpenerwaard (verbinding zoeken bij opzet distributie) Buitenlandse markt: - Travel Trade (touroperators)

15 Jaarplan 2016 1. Prio’s waar mogelijk in gang zetten, o.a. evenementenfolder 2. Podium bieden aan bestaande & nieuwe initiatieven 3. Businessplan 2016-2019 maken, met o.a. - Uitwerking strategie - Concrete actieprogramma’s voor thema’s: - Vinden - Verbinden - Verrassen - Uitvoeringsorganisatie - Partnerprogramma - Financieringsmodel (Businessplan voor zomer 2016 gereed) 4. Uitgangspositie onderzoeken (o.a. meten economisch effect)

16 Opening toeristisch seizoen 2016 Ontbijt & Netwerken met streekproducten

17 Opening toeristisch seizoen 2016 Pitches (1) Schoonhoven App - Patrick Nas Verspreiding folders & vlaggen - Klaas de Wit Kwaliteitsimpuls Gr. Alliantie – Hans Schouffeur

18 Opening toeristisch seizoen 2016 Ontbijt & Netwerken met streekproducten

19 Opening toeristisch seizoen 2016 Pitches (2) Streekmarkten – Cindy Snoek Evenementenfolder – Corné van Roest Cadeaubon Krimpenerwaard – Teus Hoogerwaard

20 WINNAARS CUM LAUDE BOERENKAAS (landelijke boerenkaas en zuivelkeuring) Winnaar in de categorie ‘kaas met een verhaal’, waarbij niet alleen de smaak, maar ook het ‘verhaal’ van de boerderij bepaalt wie de winnaar is, Mooi Mekkerland (Stolwijk). ‘Vertina’, een friszure geitenkaas in zonnebloemolie, gemengd met ‘herbes de Provence’ Winnaar in de categorie Kruidenkaas: Fa. van der Bas (Ouderkerk a/d IJssel) Boerenkaas met bieslook en paprika

21 Opening toeristisch seizoen 2016 Ontbijt & Netwerken met streekproducten

22 ONTBIJT Met streekproducten 24-3-2016

23 Diverse Broodsoorten Bakkerij van Eijk Haastrecht Gehakt van Belgisch Blauw rund Hoeve Linquenda Ouderkerk a/d IJssel Boeren roomboter Oskam Berkenwoude

24 Gehaktballetjes van Lakenveldervlees Gemaakt door dagbesteding bij: Den Dikken Boom Ouderkerk Diverse smaken Confituur Mengelmoestuin Bergambacht Diverse soorten Honing Imkerij de Nesse Oudekerk

25 Blauwe BessenJam De Rode Mus Berkenwoude Stolweitjes Maatschap SnoekVliet Bergambacht Div. Soorten Boerenkaas Kaasboerderij Hoogerwaard Ouderkerk

26 Verse melk FarmCamps Stolkse Weide Stolwijk Diverse soorten Geitenkaas Prijswinnaar CumLaude 2016! Mooimekkerland Stolwijk Boeren Yoghurt Kaasboerderij Hoogerwaard Ouderkerk

27 Ambachtelijke pannenkoeken hartig en zoet Onder de Molen Bergambacht Fonteynkoek Bakkerij Kok Schoonhoven Appel-Perensap Rode Mus Berkenwoude

28 EET SMAKELIJK! 24-3-2016

29 Schoonhoven App Vereniging SCHOONHOVEN

30 Schoonhoven App Vereniging

31

32

33

34 Wat zijn de voordelen? Vindbaarheid | zichtbaarheid | promotie 24/7 Advertentiewaarde van meer dan 4000 euro Met 25 deelnemers een succesvolle app! Altijd op de hoogte van evenementen (+ info evenement) Samen sterk Bellen vanuit de app Digitale plattegrond met alle deelnemers i-Beacon (met mogelijkheid tot aanbiedingen op je mobiel) QR-codes in folders, parkeerplaatsen, toegangswegen, enz. Info en updates ook via website en facebook In-App van de Zilverdag, Trouwringroute, Kledingroute Uitvoering van updates a la minute zichtbaar

35 Schoonhoven App Vereniging

36

37 Kwaliteitsimpuls Krimpenerhout Hans Schouffoer Projectleider

38 Entreegebied Krimpenerhout

39 Aanpak zwemplas

40 Haalbaarheidsonderzoek

41 Informatiebijeenkomst: Denk met ons mee. Maandag 18 april 2016

42 Informatie: Heerlijkbuiten.nl/groenallantiebeweegt

43 25 juni 2016 Pop up Foodfestivalo

44 DOEL:  De Krimpenerwaard op de ‘Food’ kaart zetten

45  Twee keer per jaar ‘popt’ het foodfestival ergens in de Krimpenerwaard ‘up’  25 juni 2016pilot Streekmuseum  oktober 2016Schoonhoven  voorjaar 2017Haastrecht

46  Producten uit de Krimpenerwaard  Bereid door koks, cateraars en foodkunstenaars uit de Krimpenerwaard

47

48

49

50 25 juni 2016

51

52 Het vergoten van de bekendheid van de Krimpenerwaard op recreatief gebied en Een verhoging van de bestedingen bij ondernemers binnen de Krimpenerwaard Doel:

53 Een volledig automatisch werkend cadeaubonnensysteem, waarbij de bonnen via internet kunnen worden besteld, en verzilvering van de bonnen plaats kan vinden bij alle deelnemers van UitindeWaard. www.cadeaubonkrimpenerwaard.nl

54 Website: www.CadeaubonKrimpenerwaard.nl - klantgedeelte - ondernemersgedeelte - beheerdersgedeelte.. Uitvoering:

55 Klant kan online een of meerdere cadeaubonnen bestellen. Klant kan kiezen tussen meerdere vooraf vastgestelde bedragen ( € 5,- / 10,- / 20,- en 50,-) Elke cadeaubon krijgt een uniek nummer mee Klant krijgt de mogelijkheid via IDeal af te rekenen Optie: Bon(nen) zal in cadeauenvelop worden verstuurd Klant kan zelf eigen of ander adres opgegeven. (dus ook mogelijk om de bon rechtstreeks naar de begunstigde te sturen.)

56 Ondernemer kan ontvangen cadeaubonnen via zijn eigen login activeren voor betaling, door invoering van het cadeaubon nummer zal deze code meteen onklaar worden gemaakt, zodat twee maal inwisselen onmogelijk zal zijn. Hoe sneller na ontvangen men de bon in het systeem zet, hoe eerder men daadwerkelijk geld op zijn/haar rekening krijgt. Ingevoerde bonnen worden 1x per week uitbetaald door beheerder. Ondernemersgedeelte

57 Beheerder dient eenmalig aangemelde ondernemers te fiatteren. Beheerder krijgt eenmaal per week een overzicht van Rabobank met die week ingevoerde cadeaubonnen, na controle zal deze worden betaald via Telebankieren. Beheerdersgedeelte

58 Kosten website zijn voor rekening van de SPK Deelname voor ondernemers is GRATIS Voorwaarden: 1. vermelding op UitindeWaard.nl 2. voeren logo UidW op eigen website 3. actief in R&T Bij uitbetaling van cadeaubonnen zal 10 % worden ingehouden voor bekostiging en onderhoud van het systeem. Financiën

59 Registreer u eenmalig via de website als inleverpunt. Registreer uw activiteiten, dit mag meerdere malen in meerdere categorieën. Doet u nog niet mee?

60 Sticker Banner Logo’s voor online gebruik. Brochure Promotiematerialen


Download ppt "Opening toeristisch seizoen 2016 Welkom in Ouderkerk! in de Krimpenerwaard 24 maart 2016 Stichting Promotie Krimpenerwaard Vlist Onderneemt Zilverstad."

Verwante presentaties


Ads door Google