De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief."— Transcript van de presentatie:

1 Inzicht in ZIEN!

2 Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief

3 De ZIEN!-dimensies

4 Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

5 Goed geantwoord! Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal.

6 Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

7 Goed geantwoord! Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is.

8 Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… praat niet voor zijn beurt. eist weinig aandacht op. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

9 Goed geantwoord! Impulsbeheersing is de vaardigheid om in sociaal verband het eigen gedrag te reguleren door het onderdrukken van impulsen.

10 Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… komt opgewekt over. gaat graag naar school. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

11 Goed geantwoord! Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt.

12 ZIEN!: de scores en normering

13 Wat betekenen de schaalwaarden? Score Situatie nodigt uit Makkelijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld momenten waarop de leerkracht ondersteunt of de leiding heeft, medeleerlingen zijn flexibel of nemen juist de leiding (net wat kind nodig heeft) Situaties nodigt niet uit Moeilijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld als er geen volwassene sturing/leiding geeft, als medeleerlingen weinig rekening houden met wensen en mogelijkheden van de leerling.) 2Vrijwel altijdVrijwel niet - 3Vrijwel altijdSoms +/- 4Vrijwel altijdVrijwel altijd +

14 Geeft dit overzicht een reëel beeld van een groep? waarschijnlijk wel waarschijnlijk niet

15 Realistischer groepsbeeld Een overzicht met bijna alleen groen en blauw geeft waarschijnlijk geen reëel beeld van de groep. In de gemiddelde groep zijn alle kleuren ongeveer evenveel vertegenwoordigd. Het groepsoverzicht hiernaast geeft eerder een reëel beeld.

16 Vraag je je ook wel eens af hoe de kleurtjes tot stand komen?

17 Percentiel: percentage leerlingen dat deze score of lager haalt 13% van de meisjes uit groep 1-4 haalt een score van 11 of lager. Dat wordt een rode kleur Vanaf een score van 14 scoor je bovengemiddeld (>50) Het 44 e percentiel is nog oranje (benedengemiddeld), maar is wel bijna 50 (gemiddeld) Per categorie krijg je een score van minimaal 4 (als je op alle vragen het antwoord geeft ‘dit klopt niet’) en maximaal 16 (als je op alle vragen het antwoord ‘dit klopt helemaal’ geeft).

18 De relaties tussen de ZIEN!-vaardigheden

19 Ideaalsituatie – pro-sociaal Ruimte voor jezelf Ruimte voor de ander SI SA SF IB IL Egoveerkracht Egocontrole Empathie

20 Vooral ruimte geven zelf Ruimte voor de ander SI SA SF IB IL

21 Vooral ruimte nemen An der Ruimte voor jezelf SI SA SF IB IL

22 Overzichten opvragen

23 Overzicht opvragen 1.Klik op overzichten > leerlingvolgsysteem > begeleiding 2.Kies voor PDF-versie van: o ZIEN! observatielijst groep o ZIEN! observatielijst leerling o ZIEN! ouderrapportage 3.Selecteer de groep/leerlingen waar je een overzicht voor wilt TIP: Houd de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je klikt. Je kunt zo meerdere groepen/leerlingen tegelijk selecteren!

24

25 Je kunt het overzicht opslaan als PDF of afdrukken Je kunt hier nog kiezen of je een overzicht per categorie op per stelling wilt zien

26 Ouder- rapportage

27 Toelichting bij ouderrapportage: zie onder Informatief > ouders

28 Informatief

29 Extra informatie in ZIEN!

30 Informatie over SoVa-methoden Algemene informatie over ZIEN! Informatie over de leerlingvragenlijst Documenten voor leerlingen Informatie voor ouders Achtergrondinformatie sociaal-emotioneel Leerkracht- en oudersuggesties

31 Verwijzingen naar sova-methoden

32 Met de leerlingvragenlijst krijg je nóg meer informatie over de leerling LeerkrachtvragenlijstLeerlingvragenlijst (gr 5-8) Meer informatie op www.zienvooronderwijs.nl/leerlingvragenlijst

33 ZIEN! en ouders Waarschijnlijk is het voor jullie vanzelfsprekend dat je met ouders in gesprek gaat. Kijk op de website voor mogelijkheden om ZIEN! in te zetten: www.zienvooronderwijs.nl/zien-voor-ouders

34 ZIEN!nieuwsbrief – meld je aan! www.zienvooronderwijs.nl Nieuwe ontwikkelingen Achtergrondinformatie Tips en trucs

35 Succes en veel plezier met ZIEN! Vragen over ZIEN!? Mail naar info@zienvooronderwijs.nl info@zienvooronderwijs.nl Wil je dat een medewerker van Driestar onderwijsadvies (gratis) meedenkt over een casus/profiel? Zie startscherm ZIEN! Wil je meer met ZIEN! dan jullie nu doen? Volg een verdiepingscursus! Lees meerLees meer Klik hier om af te sluiten

36 Fout geantwoord… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Sociaal initiatief. Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Het kind… stapt uit eigen beweging op anderen af. heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. vertelt uit zichzelf in de groep. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Naar volgende vraag

37 Fout geantwoord… Deze stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Impulsbeheersing. Impulsbeheersing is de vaardigheid om in sociaal verband het eigen gedrag te reguleren door het onderdrukken van impulsen. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je er een beeld bij hebt. Het kind… praat niet voor zijn beurt. denkt na voor het iets onderneemt, heeft controle over eigen gedrag. eist weinig aandacht op. houdt zich aan de regels. Naar volgende vraag

38 Fout geantwoord… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Welbevinden. Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een ‘plaatje’ erbij hebt. Het kind… komt opgewekt over. maakt een vitale, levenslustige indruk. komt ontspannen en open over. gaat graag naar school. Naar volgende vraag

39 Fout geantwoord… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Betrokkenheid. Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Het kind… heeft plezier in wat het doet. gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. toont doorzettingsvermogen. Naar volgende dia


Download ppt "Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief."

Verwante presentaties


Ads door Google