De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KERNKWADRANTEN. Situering van thema in OO Voorbeeld van motivatietheorie Kader interpersoonlijke relaties en teams Evaluatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KERNKWADRANTEN. Situering van thema in OO Voorbeeld van motivatietheorie Kader interpersoonlijke relaties en teams Evaluatie."— Transcript van de presentatie:

1 KERNKWADRANTEN

2 Situering van thema in OO Voorbeeld van motivatietheorie Kader interpersoonlijke relaties en teams Evaluatie

3 Situering Inleiding Kernkwadrant Kernkwadrant in de praktijk

4 Inleiding Empowerment via schouderklopjes? Motivatie van buitenaf? Belang van zelfverwerkelijking!

5 Inleiding Bart en Els zijn twee begeleiders van een leefgroep. Op woensdagnamiddag worden er ontspannende activiteiten ingericht. Bart zit altijd vol ideeën en brengt die meteen ook ten uitvoer. Els lijkt er maar wat bij te lopen. Als ze een idee heeft wil ze dit eerst zelf eens doordenken voor het met Bart uit te werken. Tegen dan is Bart vaak al bezig met zijn ideeën ten uitvoer te brengen. Na een enkele maanden ontploft de situatie. Bart verwijt Els niets te doen, Els verwijt Bart haar geen kans te geven.

6 Inleiding Makkelijk om te zien wat er fout gaat. Moeilijker om te zien wat jezelf en de ander nu goed doen.  Weten waar jij en anderen goed in zijn!

7 Kernkwadranten Daniel Ofman: motivatie ≠ doel motivatie = gevolg van zelfkennis goed leiderschap begint met zelfkennis

8 Kernkwadranten Motivatie van binnenuit: – Zelfkennis – Zelfverwerkelijking Eenvoudig Bruikbaar Voor jezelf Voor je team

9 Kernkwadranten Zelfreflectie – Wat beschouw je als je kernkwaliteiten? – Welke verwijten krijg je vaak naar je hoofd geslingerd? – Wat heb je nodig om als mens meer in evenwicht te zijn? – Waar kun je bij anderen absoluut niet tegen?

10 Kernkwadrant Kernkwaliteit Valkuil Uitdaging Allergie

11 Kernkwaliteiten Kernkwaliteit: Wat anderen in jou waarderen Waarvan jij zegt: dat kan toch iedereen Wat jij bij anderen vanzelfsprekend verwacht  Specifieke kracht  ‘kleuren’ een mens  ≠ gedrag, = mogelijkheid om je op af te stemmen

12 Kernkwaliteiten: – Doorzettingsvermogen – Openheid – Optimisme – Zelfzekerheid – Zorgzaamheid – Gulheid – …

13 Kernkwaliteit en valkuil Valkuil: – Wat anderen mij verwijten – Wat ik geneigd ben door de vingers te zien bij anderen – Wat ik geneigd ben bij mezelf te rechtvaardigen  Te veel van het goede, kracht wordt zwakte  Vervorming wordt valkuil

14 Kernkwaliteit en valkuil KERNKWALITEIT VALKUIL TEVEEL VAN HET GOEDE

15 Kernkwaliteit en valkuil DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE

16 Kernkwaliteit en valkuil VOORZICHTIGHEID PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE

17 Kernkwaliteit en valkuil ? Arrogantie TEVEEL VAN HET GOEDE Van welke positieve kwaliteit is arrogantie een teveel?

18 Kernkwaliteit en uitdaging Wat ik mis in mezelf Wat anderen mij toewensen Wat ik in anderen bewonder  Uitdaging positief tegenovergestelde valkuil  Uitdaging en kernkwaliteit zijn aanvullend

19 Kernkwaliteit en uitdaging KERNKWALITEIT VALKUIL TEVEEL VAN HET GOEDE UITDAGING POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE

20 Kernkwaliteit en uitdaging DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE GEDULD POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE

21 Kernkwaliteit en uitdaging VOORZICHTIGHEID PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE INITIATIEF POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE

22 Kernkwaliteit en uitdaging ZELFZEKERHEID ARROGANTIE TEVEEL VAN HET GOEDE ? POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE

23 Kernkwaliteit en allergie Wat ik mezelf zou verafschuwen Wat anderen mij aanraden te relativeren Wat ik in andere minacht  Kwaliteiten  potentiële conflicten  ‘allergisch’ voor uitdaging  Confrontatie met allergie  valkuil  Uit je allergie kan je het meeste leren!(soortgenoten versus tegenpolen)

24 Kernkwadrant rond KERNKWALITEIT VALKUIL TEVEEL VAN HET GOEDE UITDAGING POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE ALLERGIE TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

25 Kernkwadrant rond DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE GEDULD POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

26 Kernkwadrant rond VOORZICHTIGHEID PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE INITIATIEF POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE IMPULSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

27 Kernkwadrant rond ZELFZEKERHEID ARROGANTIE TEVEEL VAN HET GOEDE BESCHEIDENHEID POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE ? TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

28 Kernkwadrant rond Voor jezelf Voor iemand anders  enkel gedrag! Voorbeeldjes uit “het eiland” (televisieserie woestijnvis/ één): afl. 1  13’ afl. 10  22’

29 Kernkwadrant rond Eenvoudig? – Op te bouwen vanuit alle 4 de hoeken – 12 checks! – Oppassen voor torsiekwadrant (effect van valkuil i.p.v. kwaliteit)

30 Voorbeeld torsiekwadrant toewijding egoïsme TEVEEL VAN HET GOEDE hulpvaardigheid POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE opoffering TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

31 Kernkwadranten in praktijk Denk eens terug aan de gegeven beginsituatie en de voorbeelden uit ‘het eiland’: Hoe zou de theorie rond kernkwadranten er in deze situatie toe bijdragen dat ieders kwaliteiten beter tot hun recht komen en zich verder ontwikkelen? Hoe kunnen conflicten hierbij opgelost en voorkomen worden?

32 Kernkwadranten in de praktijk vanuit valkuil/allergie het positieve zoeken wrijvingen voorspellen en begrijpen vanuit eigen kwaliteiten  milder Allergie als leermeester Allergie als voelspriet In confrontatie met allergie je uitdaging aangaan …

33 Kernkwadranten in de praktijk Kijk eens naar voorbeeldje Guido Wat gebeurt onder stress? (‘het eiland’, afl. 4, 16’)

34 Kernkwadrant onder stress KERNKWALITEIT VALKUIL TEVEEL VAN HET GOEDE UITDAGING POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE ALLERGIE TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

35 Kernkwadrant in de praktijk Stel: De orthopedagoog van de instelling hoort het verhaal van Bart. Ze verwijt Els dat ze niet zo passief moet zijn en maar eens een voorbeeld aan hem moet nemen. Wat gaat er gebeuren denk je?  Je probeert je gedrag aan te passen aan de normen.

36 Maskerkwadrant Els GEDRAG: DAADKRACHT IMPULSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE GEDULD POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

37 Kernkwadrant in praktijk Stel: Bart ergert zich mateloos aan Els omdat hij haar zo passief vindt. Vanuit zijn allergie voor passiviteit besluit hij te kijken naar wat dit over zichzelf zegt …

38 Kernkwadrant in de praktijk DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE GEDULD POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE NEGATIEF TEGENOVER- GESTELDE

39 Kernkwadrant in praktijk Bart besluit dat dit kwadrant wel iets over hem zegt, maar dat hij er toch ook Els over wil aanspreken. Daarom maakt hij een tweede kwadrant bij waarbij hij aanneemt dat waarop hij Els wil aanspreken de valkuil is van deze persoon …

40 Dubbelkwadrant PASSIVITEIT DAADKRACHT DRAMMERIGHEID GEDULD INITIATIEF VOORZICHTIG IMPULSIVITEIT

41 Dubbelkwadrant Bart: oppassen om tijdens gesprek niet in valkuil te vallen  kan ‘allergie’ van Els activeren Om Els te helpen kwaliteit te ontwikkelen, Bart ook eigen uitdaging aangaan Dubbelkwadrant laat Els ‘heel’: niet enkel wat er mis is, maar ook wat er goed is en hoe ze dat verder kan ontwikkelen (uitdaging).  Bart en Els beide hun uitdaging aangaan om elkaar de kans te geven hun kwaliteiten te ontwikkelen.

42 Kernkwadranten en motivatie Waarom kan werken met kernkwadranten motiverend zijn?  zelfkennis, zichzelf ontwikkelen  geeft inzicht waarom je doet wat je doet  Zegt niet enkel wat er mis is, maar vooral wat je kwaliteiten zijn (~positieve feedback)  Geeft je een uitdaging  Leert je je onvolmaaktheden en die van anderen aanvaarden

43 Afsluiting Werkcollege: Maak ter voorbereiding twee kernkwadranten voor jezelf op:http://www.atlasloopbaan.nl/kernkwaliteit enspel.htmlhttp://www.atlasloopbaan.nl/kernkwaliteit enspel.html


Download ppt "KERNKWADRANTEN. Situering van thema in OO Voorbeeld van motivatietheorie Kader interpersoonlijke relaties en teams Evaluatie."

Verwante presentaties


Ads door Google