De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1

2 Marketing voor Starters AGENDA 1.Voorstellen 2.Onderscheiden, onderscheiden, onderscheiden 3.Marktonderzoek 4.SWOT-analyse 5.Marketingmix 6.Jouw vragen 2

3 1. Voorstellen WIE BEN JE, WAT DOE JE EN WAT VERWACHT JE? 3

4 1. Voorstellen OVER MONIQUE 4 ►Monique Wassens

5 2. Onderscheiden!!! WAAROM ►Wat is marketing? 5

6 2. Onderscheiden!!! WAAROM Succesvolle marketing = meerwaarde bieden (dan komen die vijf p’s daarna wel…) 6..

7 2. Onderscheiden!!! WAAROM 7

8 2. Onderscheiden!!! WAAROM 8

9 2. Onderscheiden!!! WAAROM 9

10 2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = als een stel koeien in een weiland 10

11 2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = opvallen 11

12 2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = wél bij je eigen kracht blijven 12

13 2. Onderscheiden!!! HOE We doen een hele hoop, maar we staan nergens voor. Wat je doet, daar kan je klant niets mee… Waar je voor staat, wél! 13 Ik geef advies, ik coach, ik geef workshops, ik ben marketeer, ik ben consultant, ik ben organisatieadviseur, ik ben….. Ik help je aan klanten waar je blij van wordt.

14 2. Onderscheiden!!! HOE 14 Jouw kracht Waar ga jij van kwispelen? Koopmotieven specifieke volggroep Waarom heeft jouw klant een probleem als jij er niet meer bent? Jouw meerwaarde Claim + Bewijzen + Resultaat

15 2. Onderscheiden!!! HOE 15 Jouw kracht Alle ins- en outs journalistiek Koopmotieven specifieke volggroep Komt niet meer snel in het nieuws Jouw meerwaarde Claim + Bewijzen + Resultaat

16 2. Onderscheiden!!! HOE 16 Jouw merkverhaal Resultaat (dit koopt je klant ervoor) Bewijzen (van je claim) Claim (ik sta voor….)

17 2. Onderscheiden!!! HOE 17 Jouw merkverhaal Resultaat (beter imago, meer omzet) Bewijzen (journalist, netwerker, referenties) Claim (vaker positief in het nieuws)

18 2. Onderscheiden!!! EEN EERSTE AANZET 18 Jouw kracht ……. Koopmotieven specifieke volggroep ……… Jouw meerwaarde ………

19 3. Onderzoek PAK HET SLIM AAN ►Kwantitatief vs kwalitatief ►Koopmotieven en klanttevredenheid ►Zelf doen of uitbesteden? 19

20 4. SWOT-analyse HANDIG! 20 positiefnegatief intern extern sterkteszwaktes bedreigingenkansen Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Imago

21 4. SWOT-analyse EERST INVULLEN 21 positiefnegatief intern extern S1: Uniek product S2: Goed opgeleid personeel S3: Strakke huisstijl S4:… S5:…. Z1: Lage naamsbekendheid Z2: Weinig conversie uit website Z3: Eigenaar is slechte manager B1: Concurrentie zal toenemen B2: Weinig mond- tot-mond reclame B3: Double dip? K1: Hoge marktpotentie K2: Internet is goed afzetkanaal K3: Hoge klanttevredenheid Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten

22 4. SWOT-analyse DAARNA CONFRONTEREN 22 sterkteszwaktes kansen bedreigingen oplossingen

23 4. SWOT-analyse DAARNA CONFRONTEREN 23 S1: Uniek product S2: Goed opgeleid personeel S3: Strakke huisstijl S4:… S5:…. Z1: Lage naamsbekendheid Z2: Weinig omzet vanuit website Z3: Eigenaar is slechte manager K1: Hoge marktpotentie K2: Internet is goed afzetkanaal K3: Hoge klanttevredenheid B1: Concurrentie zal toenemen B2: Weinig mond- tot-mond reclame B3: Double dip? O1 Klantreferenties op site en in pers 02 …. 03…. 04 Google analytics  site verbouwen 05... 08 Originele campagne om naamsbekendheid te verhogen 09 Cursus management 06 Klanten vragen om 2 e graadsnetwerk 07 Investeren in innovatie concept

24 5. Marketingmix AMBITIES 24 Strategie om dit probleem op te lossen: …….. Grootste probleem om ambitie te realiseren: …….. (Omzet)ambitie: ……..

25 5. Marketingmix STARTEN – STOPPEN - DOORGAAN 25 STARTENSTOPPENDOORGAAN Product/concept Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online Uitstraling

26 5. Marketingmix COMMUNICATIE: EFFECTIEF HOEFT NIET DUUR TE ZIJN 26

27 5. Marketingmix TIPS 27 ►Durf te zijn wie je bent. ►Krampachtig anders willen zijn dan je concurrenten heeft geen zin. Elke organisatie en ieder mens is uniek. ► Brief je ontwerper pas nadat je kracht + claim + merkpersonality helder is ►Doe dat waar je goed in bent en link naar de rest. Laat je concurrent maar druk zijn met dingen die jij niet leuk vindt. ►Check: is jouw merkverhaal echt uniek? Heeft jouw klant een probleem als jij er niet meer bent?

28 5. Marketingmix TIPS 28 ►Maak jaarlijks een top 5 van opdrachtgevers die je wilt binnenhalen. En ga ze volgen! ►Neem eens wat interviews af met je doelgroep. Of zit er in ieder geval zelf bij. Juist de intonatie, bijzinnen en non-verbale communicatie geven een schat aan informatie. ►Ken je klant Gouden klant: ++ rendabel (in potentie) en leuk Zilveren klant: +- rendabel en niet leuk Zwarte klant: niet rendabel (in potentie) en niet leuk

29 5. Marketingmix TIPS 29 ►Investeer in fans: radicale klantgerichtheid. ►Ervaar de waarde van gratis: laat potentiële klanten gratis ervaren hoe leuk jij bent! ►Vergeet verloren klanten niet. Is belangrijke vijver om in te vissen! ►Maak nieuws (doe een onderzoek, word een autoriteit, schrijf een wedstrijd uit) ►Nieuwsmaken 2.0: je maakt nieuws en plaats het gewoon lekker zelf online. Videobloggen kost weinig tijd!

30 5. Marketingmix TIPS 30 ►Social media: Je merk staat in de etalage. Doe dus alles wat je belooft! Individuele klager  collectieve klager. ►Volg jezelf online (google heeft gratis programma’s). ►Pas je profielen aan. ►Vraag om aanbevelingen. ►Vraag eens aan je klant wat er de laatste tijd allemaal niet goed ging? ►Vraag eens de mening van iemand waarvan je vreest dat hij het niet met je eens is.

31 5. Marketingmix TIPS 31 ►Bedank je klant voor de deal: stuur hem een kaartje. ►Bedank een fan voor het leggen van een contact. ►Betrek je klanten bij je zaak! Ze willen je meer helpen dan je denkt!

32 Marketing voor Starters AFSLUITING ►Nog vragen onbeantwoord? ►Evaluatie (geeltjes) ►Presentatie: moniquewassens.nl 32


Download ppt "Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1."

Verwante presentaties


Ads door Google